پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تلاش چين براي كنارزدن شركت هاي نفتي امريكايي
دوشنبه، 3 آذر 1399 - 15:41 کد خبر:45790
شركت‌هاي نفتي چين، تلاش دارند سهم شركت‌هاي بزرگ نفتي آمريكايي و غربي را در عراق از آن خود كنند و اين در حالي است كه عراق ديگر براي آمريكايي‌ها جذابيت سابق را ندارد.

پيام نفت:
به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "،   منابع خبري از احتمال بالاي خروج شركت نفتي آمريكايي «اكسون موبيل» به عنوان بزرگ‌ترين شركت خارجي حاضر در عراق، از اين كشور و تلاش شركت‌هاي چيني براي فعاليت در عراق خبر دادند. 
به نوشته روزنامه الصباح عراق، دو شركت «شركت ملي نفت چين» (CNPC)  و «CNOOC» تلاش دارند باقي سهم شركت اكسون موبيل را در چاه‌هاي نفتي عراق در جنوب اين كشور به دست گيرند. 
خبرگزاري آمريكايي بلومبرگ نوشته است كه پس از خروج شركت «رويال داچ شل» از چاه نفتي مجنون در سه سال پيش، اكنون نيز اكسون موبيل و شركت‌هاي بزرگ ديگر نفتي قصد خروج از عراق را دارند.  
به عقيده اين خبرگزاري، شروط پيچيده و سخت و تأخير در پرداخت‌ها و عدم ثبات سياسي، جاذبه عراق را براي شركت‌هاي نفتي كاهش داده است و آن‌ها كمتر از قبل مايل به سرمايه‌گذاري در چاههاي نفتي اين كشور هستند، در حالي كه در سابق، حضور در عراق برگ برنده براي هر شركت نفتي بود.  
«ريچارد برونز» از مديران ارشد شركت «انرژي اسپكس» در اين باره مي‌گويد: «عراق آن گونه پيش از اين بود، نتوانسته جاذبيت خود را حفظ كند. اميد مي‌رفت كه اين كشور برنامه‌هاي توسعه بيشتري را در پيش گيرد. اما برعكس اين اتفاق افتاد و همچنان شركت‌هاي چيني اراده بالايي براي حضور در اين كشور دارند».
دو شركت چيني CNPC و CNOOC كه هر دو در مالكيت دولت پكن قرار دارند، در حال بررسي امكان خريد سهم اكسون موبيل در چاه القرنه غربي۱ در عراق هستند. اكسون ۳۲.۷ درصد در اين چاه نفتي سهم دارد. اما شركت‌هاي چيني نگراني‌هايي نيز دارند و هنوز نتوانسته‌اند تصميم نهايي را بگيرند. برخي اشخاص مطلع به روزنامه الصباح عراق گفتند كه مخاطرات ژئوسياسي در عراق هرگونه توافقي را با شك و ترديد مواجه كرده است.  
خروج اكسون موبيل از عراق كه روزي بزرگترين شركت نفتي در عراق بود و همچنان نيز بسيار تأثيرگذار است، باعث شده است تا پروژه بزرگ تزريق آب براي افزايش برداشت از چاههاي نفتي با هاله‌اي از ابهام رو به رو شود. اين شركت آمريكايي تا كنون چند دور گفت‌و‌گو براي استفاده از آب دريا براي تزريق در چاههاي نفتي جنوب برگزار كرده است.
اكسون موبيل  و دولت عراق در سال ۲۰۱۰ توافق توسعه ميداني نفتي «غرب القرنه ۱» را امضاء كردند. اكسون موبيل سه سال بعد بخشي از سهم خود را به چيني «پتروچاينا» فروخت.      
اين ميداني نفتي از برگترين چاههاي نفتي در دنيا است كه طبق بررسي‌ها بيش از ۲۰ ميليارد بشكه از آن قابل برداشت است.    
در همين حال، دولت بغداد پيشرفت قابل توجهي در بازسازي تأسيسات نفتي خود پس از جنگ داشته و توليد كنوني در مقايسه با دو سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵، چند برابر شده است و اين در حالي است كه عراق با بحران داعش ديگر بحران‌ها درگير بود و اين بحران‌ها مانع تحقق كامل اهداف شدند. 
عراق تا سپتامبر گذشته روزي ۴.۸ ميليون بشكه نفت توليد مي‌كرد كه البته بخشي از آن را در توافق ميان كشورهاي عضو اوپك كاهش داده است. «احسان عبدالجبار» وزير نفت عراق در ماه گذشته گفت كه هدف اين است كه تا سال ۲۰۲۷ هفت ميليون بشكه در روز توليد شود.   

منبع: فارس