پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : يوروجايگزين دلارشد
شنبه، 1 آذر 1399 - 20:47 کد خبر:45711
يورو به دنبال ركود اقتصادي ناشي از همه‌گيري ويروس كرونا و آشفتگي سياسي در آمريكا، براي اولين بار در چند سال گذشته جاي دلار را در تبادلات مالي جهان گرفت.

پيام نفت:
به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "،به نقل از بلومبرگ، يورو براي اولين بار پس از ۷ سال بار ديگر به عنوان اولين ارز پر استفاده در طول ماه گذشته قرار گرفت. آخرين بار يورو در فوريه ۲۰۱۳ به عنوان اولين ارز جهان مورد استفاده قرار گرفته بود.
جامعهٔ جهاني ارتباطات مالي بين بانكي (سوئيفت) كه پيام‌هاي تبادل مالي بيش از ۱۱ هزار موسسه مالي در ۲۰۰ كشور دنيا را مديريت مي‌كند، نشان مي‌دهد كه ارز واحد اتحاديه اروپا در ماه گذشته پر كاربردترين ارز دنيا بوده است و پس از آن دلار، پوند انگليس و ين ژاپن قرار گرفته‌اند.
بر اساس همين داده‌ها، دلار كانادا نيز جاي يوان چين را در رده پنجم گرفت.
آمارها نشان مي‌دهد ۳۷.۸ درصد تبادل‌هاي مالي سوئيفت در ماه اكتبر به يورو بوده است كه ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته و بيشترين ميزان از فوريه ۲۰۱۳ به شمار مي‌رود. استفاده از دلار آمريكا با كاهش ۴.۶ درصدي به ۳۷.۶۴ درصد رسيده است.
 ارزش دلار آمريكا بيش از ۱۱ درصد نسبت به اوج خود در ماه مارس در برابر شاخص بلومبرگ از سبد ارزهاي مهم كاهش يافته است و بسياري از ناظران افت ارزش بيشتر دلار در آينده را پيش بيني مي‌كنند.
ركود اقتصادي ناشي از همه گيري ويروس كرونا و آشفتگي سياسي در آمريكا موجب كاهش تبادل بين المللي دلار شده است.