پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : حمله سايبري به شبكه انتقال گازايران
چهارشنبه، 28 آبان 1399 - 09:37 کد خبر:45678
بر اساس اخبار منتشر شده شركت ملي گاز مورد حمله سايبري قرار گرفته و بخش عظيمي از گاز كشور در چند روز گذشته از مدار خارج شده بود. شهريار حيدري نائب رييس كميسيون امنيت ملي اين حمله سايبري را تاييد كرده است

پيام نفت:
به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "،   شركت ملي گاز ايران براي جبران كسري اين حجم عظيم خارج شده، گاز بسياري از صنايع بزرگ كشور را وارد مدار خانگي كرده تا در فصل سرما مشكلي براي تامين گاز كشور به وجود نيايد. به اين ترتيب در اين هفته گاز بسياري از صنايع پرمصرف در كشور قطع شده و وارد مدار گاز شهري شده تا به اين واسطه خللي در گازرساني به خانوارها ايجاد نشود.
اطلاعاتي از اينكه حمله سايبري از طرف كدام كشور يا گروه بوده، در دست نيست. در روزهاي گذشته نيويورك تايمز پيش‌بيني كرده بود كه دولت ترامپ تا پيش از پايان حملاتي عليه ايران ترتيب خواهد داد.
از سوي ديگر ژنرال مك مستر مشاور امنيت ملي آمريكا گفته بود تا قبل از پايان رياست جمهوري ترامپ، اسرائيل اقداماتي عليه تاسيسات ايران انجام خواهد داد. با اين حال معلوم نيست اين اتفاق كار آمريكا و اسرائيل باشد و بعيد به نظر مي‌رسد چنين اقدامي از سوي آنها صورت گرفته باشد؛ چه آنكه عمده حملات سايبري عليه ايران در حوزه هسته‌اي بوده است. هيچ گروه‌ هكر اينترنتي نيز مسئوليت اين موضوع را برعهده نگرفته است و نكته عحيب آنكه درست دو روز بعد از اين اتفاق شركت ملي گاز ايران مانور پدافند غيرعامل برگزار كرده است.
محمد عسگري سخنگوي شركت ملي گاز درباره برگزاري اين مانور مي‌گويد مانور پدافند غيرعامل شركت ملي گاز ايران براي آمادگي شركت دربرابر حملات سايبري بوده اما حمله‌اي انجام نشده است و در صورت حمله آمادگي خنثي‌كردن آن را داريم.
هرچند سخنگوي شركت ملي گاز وقوع حمله سايبري را تكذيب مي‌كند اما آماري در ميان صحبت‌هاي دو روز پيش مدير ديسپچينگ شركت ملي گاز مطرح شده كه كمي معنادار است و نشان از افزايش ناگهاني مصرف گاز خانگي، تجاري و صنايع غيرعمده به نسبت صنايع عمده، در هفته جاري و البته با رشد چشم‌گيري نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
مدير ديسپچينگ شركت ملي گاز ايران گفته «مصرف روزانه گاز كل كشور به ۷۰۷ ميليون مترمكعب رسيد. سهم بخش خانگي، تجاري و صنايع غيرعمده از اين مقدار، ۴۸۱ ميليون مترمكعب بوده كه نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۴ درصد افزايش يافته و در مقابل مصرف صنايع عمده هم ۱۲۱ ميليون مترمكعب و نيروگاه‌ها ۱۰۵ ميليون مترمكعب بوده است. در روز ۲۵ آبان‌ماه، مقدار گاز تزريق‌شده به شبكه خطوط سراسري ۷۶۱ ميليون مترمكعب بود كه اين مقدار نسبت به دوره مشابه پارسال افزايش ۵.۳ درصدي نشان مي‌دهد.»
براي بررسي بيشتر موضوع به سراغ نمايندگان مجلس رفتيم؛ شهريار حيدري نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تلويحا اين خبر را تاييد كرد و گفت: يكي از موضوعاتي كه همواره آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه ما دنبال مي‌كنند، حملات سايبري است و بار‌ها و بار‌ها اين روند را تكرار كردند كه عموماً هم ناموفق بودند. آن‌ها بايد بدانند هر وقت در اين جنگ ورود پيدا كنند جواب ما قوي و محكم‌تر خواهد بود، يعني ما هيچ حمله‌اي كه شروع كننده‌اش آن‌ها باشد را بي‌جواب نمي‌گذاريم.
به گفته نماينده قصرشيرين اينكه حمله الكترونيكي به تاسيسات ما بشود طبيعي است، چون آمريكا و مخصوصاً رژيم صهيونيستي همه ظرفيت خود را بر عليه ما به‌كار مي‌گيرند و چون قدرت نظامي ما را بالا مي‌بينند از اين روش براي حمله به ما استفاده مي‌كنند.
حيدري با اشاره به حملات اخير سايبري به گاز ايران تاكيد مي‌كند: پدافند غيرعامل ايران قوي است و تقريباً در بسياري از مواقع از ورود هكر‌ها پيش از آنكه نتيجه‌اي براي آن‌ها حاصل شود، مطلع مي‌شوند. آن‌ها بار‌ها به تاسيسات هسته‌اي، نظامي و اقتصادي ما حمله كرده‌اند و حملات اخير آ‌ن‌ها هم مثل هميشه طبيعي و قابل پيش‌بيني بوده است.
نايب رييس كميسيون امنيت ملي از آغاز بررسي‌هاي دقيق منشا حملات سايبري به ايران خبر داد و اعلام كرد: پس از حملات اخير الكترونيكي كه عليه ايران شد ما را به اين واداشت كه بررسي‌هاي دقيقي را شروع كنيم تا منشا آن پيدا شود. بررسي‌ها همچنان در حال ادامه است و اگر به اين برسيم كه اتفاقات اخير سازمان‌يافته و از سوي رژيم صهيونيستي بوده، انتقام جمهوري اسلامي خيلي سخت و بازدارنده خواهد بود.
 آمارها نشان مي‌دهد ۴۱ درصد از حملات سايبري به زيرساخت‌هاي انرژي انجام مي‌شود و در اين بين صنعت نفت و گاز هدف اصلي است. طي سال‌هاي اخير همواره اخباري از حمله سايبري به تاسيسات نفتي و گاز در كشورهاي مختلف روي خروجي رسانه‌هاي مختلف جهان قرار گرفته، از آمريكا گرفته تا نروژ.
كارشناسان امنيت شبكه در جهان معتقدند، توسعه حسگرهاي نرم افزاري تحت شبكه روي سيستم‌هاي نفتي براي مانيتور و مديريت، جديدترين علاقه‌مندي هكرها براي سرقت نفت و گاز از تانكر و مخازن متصل به اينترنت شده است. حسگرهاي تعريف شده براي تقليل فشار، مانيتورينگ سطح سوخت، مديريت بر لوله هاي نفتي و گازي، دستگاه‌هاي كنترل كيفيت و دماي سطوح مختلف در سراسر اين صنعت نقاط بحران‌خيز است.
 
منبع: رويداد 24