پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : چرا روي مزيت ويژه كشور در صادرات بنزين و گازوئيل سرمايه گذاري نكرديم
شنبه، 17 آبان 1399 - 04:43 کد خبر:45535
ايران مزيت هاي كم نظيري جهت احداث و بهره برداري از پالايشگاه و صادرات فرآورده هاي نفتي دارد اما با كمال تاسف و اندوه جايگاهي در بين صادرات كنندگان بزرگ فرآورده هاي پاليشگاهي ندارد. كشورهاي هاي پاكستان و تركيه دو همسايه ايران وارد كننده بزرگ گازوئيل و بنزين مي باشند و ما مي توانستم با ايجاد قطب پالايشگاهي در يكي از مرزهاي مشترك كل نياز اين دو كشور را تامين نمائيم


پيام نفت:
 
۲۵ درصد از زمين‌هاي كشور هلند پايين‌تر از سطح درياي آزاد قرار دارد و ۲۱ درصد از جمعيت آن در اين مناطق زندگي مي‌كنند، وسعت هلند دو سوم استان خوزستان است و زمستان هاي بسيار سرد و يخبندان دارد، تنها 5ماه از سال هواي اين كشور حدودا معتدل است.
 
ايران مزيت هاي كم نظيري جهت احداث و بهره برداري از پالايشگاه و صادرات فرآورده هاي نفتي دارد اما با كمال تاسف و اندوه جايگاهي در بين صادرات كنندگان بزرگ فرآورده هاي پاليشگاهي ندارد. كشورهاي هاي پاكستان و تركيه دو همسايه ايران وارد كننده بزرگ گازوئيل و بنزين مي باشند و ما مي توانستم با ايجاد قطب پالايشگاهي در يكي از مرزهاي مشترك كل نياز اين دو كشور را تامين نمائيم
 
 
روسيه: 58.2 ميليارد دلار (%9.3 )🇷🇺

سنگاپور: 45.8 ميليارد دلار (7.3% )🇲🇨

هلند: 44.2 ميليارد دلار (7% )🇳🇱
 
كره جنوبي: 33.5 ميليارد دلار (5.3%)🇰🇷

عربستان سعودي: 31.7 ميليارد دلار (5.1%)🇸🇦
 
بلژيك: 25.5 ميليارد دلار (4.1%)🇧🇪
 
چين: 25.5 ميليارد دلار (4.1%)🇨🇳
 
امارات متحده عربي: 25.2 ميليارد دلار (4%)🇸🇩
 
هند: 24.1 ميليارد دلار (3.9%)🇮🇳

ايتاليا: 14.5 ميليارد دلار (2.3%)🇮🇹
 
مالزي:13.2 ميليارد دلار (2.1%)🇱🇷
 
اسپانيا: 12.7 ميليارد دلار (2%)🇪🇸
 
آلمان: 12.3 ميليارد دلار (2%)🇩🇪
 
كانادا: 11.3 ميليارد دلار (1.8%)🇨🇦

اين 15 كشور در مجموع 72.7 درصد صادرات فراورده هاي نفتي جهان را در اختيار دارند
 
 
حال مرور مي كنيم سرمايه گذاري و استراتژي هدفمند كشور كوچك و سردسير هلند را تا بتوانيم ضعف ها و اشتباهات گذشته خود را بهتر درك كنيم:
رتردام هلند پس از هوستون آمريكا، دومين پايانه نفتي بزرگ جهان است/ سالانه حدود 100 ميليون تن نفت خام به اين بندر وارد مي‌شود/ پنج شركت بي.پي، شل، اكسون موبيل، كويت نفت و كخ در رتردام پالايشگاه دارند/ 45 شركت شيميايي در رتردام فعاليت مي‌كنند/ 1500 كيلومتر خط لوله كار انتقال نفت از كشتي به مراكز پالايشي و برعكس را انجام مي‌دهد/ رتردام براي ذخيره حدود 30 ميليون بشكه نفت ظرفيت دارد/ شركت ملي نفت ايران پيش از تحريم در رتردام، مخازن ذخيره‌سازي نفت تحت اجاره داشت/ سوپرتانكرهاي نفتي نيم ميليون تني در رتردام به راحتي پهلو مي‌گيرند/ ظرفيت سالانه 12 ميليارد مترمكعبي واردات و صادرات ال.ان.جي در رتردام/ در طول سال بيش از ٣٠ هزار كشتي و نفتكش در رتردام پهلو مي‌گيرند
بندر نفتي رتردام در غرب هلند در كناره درياي شمال - عصر نفت
بندر نفتي رتردام در غرب هلند در كناره درياي شمال - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، بندر نفتي  تجاري رتردام در شمال غرب اروپا، رهبر مطلق عمليات تخليه و بارگيري نفت خام و يك مركز بزرگ توزيع نفت و بزرگترين بندر كانتينري اروپاست. اين بندر كه پس از پايانه هوستون در آمريكا، دومين پايانه بزرگ نفتي در جهان به شمار مي‌رود، در موقعيتي استراتژيك و در محل دلتاي رودهاي بزرگي همچون راين، و ميوس و اسخلد قرار دارد.
نقشه هوايي بخشي از بندر نفتي رتردام
كمابيش حدود 100 ميليون تن نفت خام در سال به اين بندر وارد مي‌شود كه حدود نيمي از آن به پنج پالايشگاه مستقر در اين بندر و حدود نيمي ديگر هم براي پالايشگران ديگري در كشورهاي هلند (وليسينگن و آنتورپ)، بلژيك، فرانسه و  آلمان ارسال مي‌شود.
يكي از ترمينال هاي بندر رتردام
وجود پنج پالايشگاه نفت از شركت‌هاي بريتيش پتروليوم، كويت نفت يوروپورت، كخ، شل و اكسون موبيل در بندر رتردام و فعاليت 45 شركت شيميايي و پتروشيمي در اين منطقه، رتردام را به يك قطب انرژي، صنعتي و اقتصادي در جهان تبديل كرده است.
مخازن ذخيره سازي نفت در بندر رتردام
بندر رتردام به دليل ماهيت پالايشگاهي خود، بيش از ١٥٠٠ كيلومتر خط لوله دارد كه مي‌توانند نفت و فرآورده‌هاي نفتي را به طور مستقيم از كشتي‌ها تخليه و دوباره محصولات را به كشتي‌ها بارگيري كنند.
تولدي برق با توربين‌هاي بادي در نقاط مختلف بندر نفتي رتردام
همچنين در اين بندر نفتي، براي ذخيره سازي حدود 30 ميليون بشكه نفت خام ظرفيت ايجاد شده است.
مخازن ذخيره سازي نفت و فرآورده هاي نفتي در بندر رتردام
بيشترين نفت از شرق ميانه، روسيه و درياي شمال به بندر رتردام وارد و پس از پالايش، فرآورده‌هاي آن همچون سوخت ديزل، نفت سفيد، بنزين، نفتا و قير، دوباره به خاورميانه و خاور دور ارسال مي‌شود.
يكي از ترمينال‌هاي تخليه و بارگيري نفت خام در بندر رتردام
شركت ملي نفت ايران هم براي دسترسي به موقع به بازار نفت، پيش از تحريم فروش نفت، در بندر رتردام، مخازن ذخيره‌سازي نفت خام را از يك شركت بين‌المللي هلندي اجاره كرده بود تا به عنوان ابزاري براي فروش نفت خام از آن استفاده كند.
يكي از پايانه‌هاي نفتي در بندر رتردام
رتردام، بزرگ‌ترين بندر اروپا و دومين بندر بزرگ جهان پس از بندر توكيو است كه در استان هلند جنوبي در غرب كشور هلند واقع شده است كه به دليل جايگاه راهبردي آن در كناره درياي شمال و در قلب سامانه‌اي انبوه از راه آهن‌ها، جاده‌ها و راه‌هاي هوايي و آبي باعث شده تا به «دروازه اروپا» شهرت پيدا كند.
ترمينال تخليه و بارگيري نفت در بندر رتردام
نيمي از جمعيت حدود 700 هزار نفري شهر بندري رتردام كه پس از آمستردام (پايتخت هلند) دومين شهر بزرگ هلند به شمار مي‌رود، خارجي‌تبار هستند.
مخازن ذخيره ميعانات گازي در يكي از پايانه هاي نفتي رتردام
اين بندر يكي از مهم‌ترين و شلوغ‌ترين بنادر جهان است و بسياري از كشورهاي اروپايي از طريق اين بندر تجارت خود را انجام مي‌دهند. با توجه به وجود رودخانه‌هاي بزرگ و عميق و مناسب براي تردد كشتي‌ها، كالاي بسياري از كشورهاي اروپايي به اين بندر رتردام ارسال يا از اين بندر براي آنها فرستاده مي‌شود.
نماي هوايي بخشي از بندر نفتي رتردام
همچنين اين بندر به راه‌آهن پيوسته اتحاديه اروپا متصل است و حمل و نقل ريلي يكي از بسترهاي ارتباطي اين بندر است. همچنين يك راه جديد آبي نيز براي اتصال دريايي بندر به شهر رتردام و اتصال به فرودگاه بين‌المللي ايجاد شده است.
اسكله تخليه و بارگيري نفت خام در رتردام
سالانه در بندر رتردام بيش از ٣٠ هزار كشتي و نفتكش پهلو مي‌گيرند و بيش از ٥٠٠ كشتي در هفته، اين بندر را به يكهزار بندر در سراسر جهان متصل مي‌كنند. اين بندر با داشتن ٣٣ ايستگاه رادار، تا عمق ٦٠ كيلومتري درون دريا را كنترل، نظارت و راهبري مي‌كند.
پالايشگاه نفت متعلق به شركت بريتيش پتروليوم در بندر رتردام
فضاي اسكله‌ها، حوضچه‌ها و محوطه‌هاي بندر رتردام ١٠٥ كيلومترمربع وسعت دارد و عرض دريايي آن ٤٠ كيلومتر است.
نمايي از محوطه‌ها، حوضچه‌ها و اسكله‌هاي نفتي در رتردام
همچنين به دليل ماهيت خاص حوضچه‌هاي بندر رتردام و عمق مناسب آنها و اثر نگرفتن‌شان از جزر يا مد، بزرگترين سوپر تانكرها، نفتكش‌هاي غول پيكر (VLCC) و حتي كوه پيكر (ULCCs) با ظرفيت 500 هزار  تن و بزرگترين كشتي‌هاي دنيا در اين بندر به راحتي پهلو مي‌گيرند.
تانكرهاي سنگين هم امكان پهلوگيري در اسكله هاي رتردام را دارند
بر اساس داده‌هاي وبسايت بندر رتردام، مجموعه بندر رتردام يك پايگاه اقتصادي، صنعتي و ترابري است كه با هدف انجام حمل و نقل دريايي، توليد صنعتي، ارائه خدمات دريايي و ايجاد ارزش افزوده براي كشور هلند مديريت مي‌شود.
بندر نفتي رتردام
همچنين با وجود شركت‌هاي بين‌المللي حمل و نقل در اين بندر، رتردام مجراي ورود بسياري از واردات و خروج صادرات اروپا شده است.
يك روز باراني در بندر نفتي رتردام
اين بندر سالانه بيش از ٣٢٠ ميليون تن حمل و نقل كالاي فله‌اي دارد كه عمدتاً شامل نفت و مواد معدني و شيميايي است. حدود 10 درصد از توليد ناخالص ملي كشور هلند از طريق اين بندر حاصل مي‌شود.
نماي هوايي از بندر رتردام
در مجموعه بندري رتردام بيش از ٥٧ هزار نفر نيروي انساني مشغول به فعاليت هستند. اين بندر در كل ٦٠ ترمينال دارد كه هشت ترمينال آن كانتينري، ٢٠ ترمينال كالاي فله و ١٧ ترمينال چند منظوره اكثريت حمل و نقل دريايي را به خود اختصاص مي‌دهند.
نماي هوايي از دومين بندر نفتي بزرگ جهان
اين بندر هشت ميليون مترمربع محوطه و فضاي نگهداري در انواع فضاي روباز، نگهداري ميعانات گازي و نگهداري سردخانه‌اي را شامل مي‌شود و به همين دليل مي‌توان محوطه‌ها و فضاهاي اين بندر را به‌عنوان بزرگترين سيستم انبارداري اروپا معرفي كرد.
يكي از ترمينال‌هاي نفتي در بندر رتردام
در بندر رتردام امكان ذخيره‌سازي، نفت، بنزين، گازوييل، نفت سفيد، نفتا و ديگر فرآورده‌هاي نفتي وجود دارد كه ظرفيت حدود هشت ميليون مترمكعبي ذخيره‌سازي سوخت در 20 ترمينال اين بندر، اين قابليت را ايجاد كرده تا كشتي‌هايي كه مقصدشان رتردام است، برنامه سوخت‌گيري خود را طوري تنظيم كنند كه مخازن سوخت خود را در رتردام پر كنند؛ مجموعه اين شرايط، رتردام را به يكي از سه مركز بزرگ بانكرينگ و سوخت‌گيري كشتي‌ها در دنيا تبديل كرده است.
نمايي هوايي يكي از اسكله‌هاي نفتي رتردام
همچنين بخش چشمگيري از سوخت مورد نياز جايگاه‌هاي توزيع سوخت در اروپا از طريق تانكرهاي حمل فرآورده‌هاي سوختي از رتردام تأمين مي‌شود.
نمايي دور از شهر و بندر نفتي رتردام در حاشيه درياي شملل
يكي از بزرگترين خوشه‌هاي صنعت پتروشيمي در اين بندر با مشاركت هلند، بلژيك و آلمان ايجاد شده است كه «ARRRA» (آنتورپ - روتردام، راين و روهر، Area) نام دارد و با قابليت اتصال به خط لوله يكپارچه، حدود 40 درصد از محصولات پتروشيمي مورد نياز در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را تأمين مي‌كند.
پايانه تخليه و بارگيري ال.ان.جي در رتردام
بندر روتردام همچنين يكي از پايانه‌هاي اصلي واردات و صادرات ال.ان.جي جهان در مقياسي بزرگ معادل 12 ميليارد مترمكعب در سال است. ال.ان.جي از شرق ميانه، استراليا، آسيا، شمال آفريقا و مكان هاي ديگر در جهان به رتردام حمل مي‌شود و در ترمينال گيت در «MAASVLAKTE»، اين گاز طبيعي مايع شده براي صادرات مجدد به كشتي‌ها يا تانكرهاي ال.ان.جي‌بر كوچك‌تر منتقل و يا در شكل گازي به خطوط لوله متصل به شبكه گاز اروپا تزريق مي‌شود.
نماي يكي از شيپ ياردهاي بندر نفتي رتردام
در بندر رتردام، شيپ ياردهاي خصوصي بزرگي با اسكله‌هايي به عمق 26 متر وجود دارد كه بزرگترين كرين‌ها و بزرگترين ناوگان جرثقيل شناور در اروپا براي جابه‌جايي و بلند كردن كشتي‌ها و سكوهاي نفتي ساخته شده، در آنجا فعال هستند كه افزون‌بر آن به كشتي‌ها خدمات تعمير و نگهداري و ديگر خدمات دريايي را ارائه مي‌دهند.
يك جفت سد نيم دايره متحرك بر روي رودخانه «Rotte» در بندر رتردام
نام «Rotterdam» از دو واژه «Rotte» كه نام رودخانه‌اي گل‌آلود است و «dam» به معناي سد تشكيل شده است. بر روي اين رودخانه هم‌اكنون يك جفت سد نيم دايره متحرك قرار دارد كه با چرخش آن، عمق كانال براي تردد كشتي‌ها با آبخور بيشتر ممكن مي‌شود.
نمايي از ساختمان‌هاي تجاري و مقر شركت‌هاي نفتي در شهر رتردام
ترجمه و گزارش از اميرحسين هاشمي‌جاويد