پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ضرورت ها و مزيت هاي شفافيت درآمد همه مشاغل
سه شنبه، 13 آبان 1399 - 11:11 کد خبر:45521
در كشورهاي مترقي درآمد اقشار و حرفه هاي مختلف شفاف است و بر اساس اين شفافيت درآمد، ماليات بر درآمد همه افراد طبق چارچوب و فرمول مشخصي اعمال مي شود


پيام نفت:

در كشورهاي مترقي درآمد اقشار و حرفه هاي مختلف  شفاف است و بر اساس اين شفافيت درآمد،  ماليات بر درآمد همه افراد طبق چارچوب و فرمول مشخصي اعمال مي شود مثلا در يك كشور اروپايي اگر مجموع درآمد زن و شوهر كمتر از 10 هزار يورو در ماه باشد حدود 30 درصد ماليات پرداخت مي كنند اما اگر مجموع درآمد زن و شوهر بالاي ده هزار دلار باشد به نسبت مشخصي درصد ماليات دريافتي از آنها افزايش مي يابد و حتي بعضا براي زن و شوهر صرفه ندارد كه هر دو سر كار بروند و در كنار آن بخواهند براي بچه ها پرستار استخدام كنند و هزينه هاي نگهداري فرزندان را پرداخت نمايند. در آن كشورها درآمد پزشكان، بازاريان، طلا فروشان و كاركنان و مديران دولتي و بخش خصوصي شفاف است و بر اساس آن درآمد ها ماليات ها محاسبه مي شود و چنانچه هر كسي درآمدهاي خود را پنهان و كتمان نمايد و اين موضوع مشخص شود بايد جرائم سنگيني پرداخت نمايند. اين شيوه به عدالت بسيار نزديك است و هر چه از اين شيوه فاصله داشته باشيم در واقع از عدالت فاصله گرفته ايم. البته در آن كشورها اينگونه نيست كه شفافيت در درآمدها به مفهوم نمايش ميزان درآمد ماهيانه افراد براي مردم باشد بلكه اين شفافيت درآمدها صرفا در سامانه مالياتي وجود دارد كه اطلاعات آن تا حدودي محرمانه است و صرفا اطلاعات آن در اختيار مسئولين امور مالياتي خواهد بود. مردم هم حق تجسس از درآمد يكديگر را ندارند و اين عمل قبيح و زشت انگاشته مي شود.

آري شفافيت درآمدها براي ايجاد عدالت درپرداخت ماليات امري ضروري است. پيشنهاد مي شود سامانه اي با نرم افزار و پشتوانه قوي راه اندازي گردد و همه افرادي كه شغل و درآمدي دارند مكلف باشند هر سال درآمدهاي خود را در آن سامانه ثبت نمايند. چنانچه مشخص گردد شخصي اطلاعات در آمدي خود را بطرز معني داري كمتر از حد واقعي ثبت نموده، مي بايست جرايم سنگيني پرداخت نمايد تا هزينه سوء استفاده و كتمان درآمدهاي واقعي افزايش يابد و به دنبال آن احتمال بروز تخلف كاهش خواهد يافت.

اين شفافيت به نفع همه از جمله به نفع مديران دولتي است چرا كه سيستم از اتهام زني به آنها جلوگيري مي كند. ممكن است مديري با تخصصي كه در خريد و فروش سهام  و انواع خريد و فروش ها در بازار بورس دارد بتواند در طول يكسال دارايي و سرمايه خود را چندين برابر نمايد مثلا صدها ميليون تومان وام دريافت نمايد و در زمان مناسب ارز يا طلا خريداري  و در زمان مناسب ديگر آنها را بفروشد و در بازار بورس داخل و خارج كشور سرمايه گذاري نمايد و به اين ترتيب در مدت كوتاهي صاحب سرمايه قابل توجهي شود  وقتي تمامي اين فعاليت ها با جزئيات در سيستم بانكي و سامانه مالياتي كه يه سيستم بانكي متصل است شفاف باشد هيچ كس نمي تواند به اين شخص اتهامي وارد نمايد و وي را در معرض تهمت و اتهام قرار دهد چرا كه وي بابت همه خريد و فروش ها و فعاليت هاي اقتصادي كه انجام داده ماليات آنها را پرداخت نموده و شفاف عمل كرده مشخص است در چه ساعتي از روز يا شب خريد و فروش خود را ثبت نموده و از طريق چه سامانه هايي اين فعاليت ها را انجام داده چقدر سود داشته و چقدر زيان نموده است.

اميد است سامانه جامعي به اين منظور، هر چه سريعتر راه اندازي شود و همه فعالين اقتصادي در ايران خود را مكلف به اعلام درآمدها و هزينه هاي عمده سالانه خود در اين سامانه نمايند.