پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان
چهارشنبه، 2 مهر 1399 - 10:58 کد خبر:45507
پيام نفت:
كشور عزيزمان ايران، به دليل موقعيت خاص جغرافيايي كه دارد، انواع و اقسام اقليم‌هاي مختلف را در خود جا داده است. همين موضوع باعث شده تا پديده‌هاي طبيعي مختلفي در اقصي نقاط كشور بوجود بيايند. پديده‌هايي كه علاوه براينكه به خودي خود، بي‌نظير و خارق‌العاده هستند، بلكه مشابه هريك از آن‌ها در كشور‌هاي مختلف جهان وجود دارد. آنچه جالب توجه است اين است كه پتانسيل عجيب اقليمي ايران باعث شده، آنچه خوبان همه دارند، ايران يك‌جا داشته باشد!
 
با ما همراه باشيد تا اين پديده‌ها را از نظر بگذرانيم و قدر طبيعت غني و خاص كشورمان را بيشتر دانسته و در حفظ و پاسداري از آن، كوشا باشيم.


دره خزينه – لرستان و گرند كانيون – آريزونا
دره خزينه يكي از زيباترين و شگفت‌انگيزترين دره‌هاي استان لرستان است. اين دره در اواسط جاده‌ي پل دختر به سمت انديمشك و در كنار روستايي به همين نام قرار گرفته است. اين دره در طول سال‌ها و بر اثر فرسايش بوجود آمده است و گرند كانيون كه در آريزوناي آمريكا واقع شده، شباهت بسيار عجيبي به آن دارد. گرند كانيون نيز دره‌اي شگفت‌انگيز است كه رود كلرادو از ميان آن مي‌گذرد و دليل بوجود آمدن آن، درست مثل دره خزينه، بر اثر سال‌ها فرسايش است.

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



سواحل بندر تنگ - چابهار و سواحل ناميبيا – جنوب غربي آفريقا
بندر تنگ كنارك چابهار، روستايي در قسمت غربي شهر كنارك است كه سواحل شني بي‌نظيري دارد. در اين محل مي‌توان تلاقي عجيب و سحرانگيز كوير و دريا با يكديگر را ديد و غرق در حيرت شد. مشابه همين پديده‌ي عجيب طبيعي در سواحل ناميبيا در جنوب غربي آفريقا وجود دارد كه در آنجا نيز كوير و دريا باهم تلاقي پيدا مي‌كنند.

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



تنگه شيرز – لرستان و دره پادشاهان - تريتوري استراليا
تنگه شيرز در لرستان بكر و زيبا قرار دارد. تقريبا هركسي كه اهل طبيعت‌گردي و سفر باشد مي‌داند كه طبيعت لرستان تا چه اندازه خاص و بكر است. تنگه شيرز نيز به خوبي اين ادعا را ثابت مي‌كند. اين تنگه، دره‌اي به طول ۵ كيلومتر است كه از روستاي گُدار گَه تا كنار رودخانه‌ي سيمره ادامه دارد. اين تنگه شباهت عجيبي به همتاي خود، دره پادشاهان در تريتوري استراليا دارد يا بهتر است بگوييم، اين دره به تنگه شيرز زيباي ما شبيه است!

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



كوه‌هاي رنگين كماني يا آلاداغ‌لار – ماهنشان زنجان و كوه‌هاي رنگين كماني ژانگي دانكسيا – چين
آلاداغ‌لار يا كوه‌هاي رنگين كماني ماهنشان، يكي از زيباترين جلوه‌هاي اعجاز طبيعت در كشور عزيزمان هستند. اين كوه‌هاي رنگي و تپه‌هاي رسي به دليل وجود حوضچه‌هاي سرشار از رسوبات آهن در زمان فرآيند كوه زدايي و بالا آمدگي كوه‌ها و تغيير املاح و تثبيت نوع آن‌ها در رنگ رسوبات بوجود آمده‌اند. برادر اين كوه‌هاي رنگين كماني در چين قرار گرفته است كه گويي مثل سيبي هستند كه از وسط به دو نيم كرده باشند!

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



كوه‌هاي مينياتوري لوت – كرمان و كوه‌هاي دره گوبلين – ايالت يوتا در آمريكا
كوه‌هاي مينياتوري يا مريخي، از جاذبه‌هاي منحصر به فرد كوير لوت ايران هستند كه هر ساله گردشگران زيادي را به خود جذب مي‌كنند. رصد آسمان شب از فراز اين كوه‌ها، از جمله خاطرات ماندگار براي گردشگران است و در هيچ نقطه‌ي ديگري از ايران به غير از چابهار، مثل و مانندشان وجود ندارد. البته اين كوه‌هاي عجيب كه ناشي از فرسايش سريع در برابر باد و باران هستند، تنها در يك نقطه‌ي ديگر نيز از اين كره‌ي خاكي وجود دارند و آن هم در ايالت يوتاي آمريكاست!

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



سواحل شب‌تابي بندر تنگ و دريا بزرگ – چابهار و سواحل شب‌تابي وادهو – مالديو
يكي ديگر از پديده‌هاي زيستي عجيبي كه در چابهار زيبا مي‌توان شاهدش بود، ساحل شب‌تابي است. اين ساحل كه مشابهش در مالديو وجود دارد، در شب‌ها مثل الماس مي‌درخشد. الماس‌هايي آبي كه در واقع باكتري‌ها، پلانكتون‌ها و حلزون‌هايي هستند كه در اين آب زندگي مي‌كنند. خارق‌العاده است، اينطور نيست؟

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



درياچه صورتي ليپار – چابهار و درياچه صورتي گيبسون – استراليا
درياچه صورتي ليپار در سرزمين عجايب ايران يا همان چابهار واقع شده است. اين درياچه به دليل وجود پلانكتون‌ها و وفور مواد آلي و معدني به رنگ صورتي درآمده است. مشابه آنچه در چابهار وجود دارد در استراليا نيز قابل مشاهده است. طبيعتي سحرانگيز كه تا از نزديك آن را نبينيد، باورش نخواهيد كرد.

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



دودكش جن – زنجان و برايس كانيون – ايالت يوتاي آمريكا
هودو‌ها يا دودكش جن و پري در زنجان، به پديده‌ي طبيعي گفته مي‌شود كه بر اثر رسوبات آبرفتي بوجود آمده‌اند، گفته مي‌شود. اين هودو‌ها در واقع كوه‌سر‌ها يا مناره‌هاي سنگي نازك و بلندي هستند كه از زير يك حوضچه‌ي خشك و باير سر برآورده‌اند. چنين پديده‌ي طبيعي درست به همين شكل در ايالت يوتا در آمريكا وجود دارد و به همين دليل بازديد از دودكش جن زنجان درست مثل بازديد از برايس كانيون خواهد بود، بدون گرفتن ويزا!

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



سواحل صخره‌اي بريس – چابهار و سواحل صخره‌اي بوندا كليف – استراليا
سواحل صخره‌اي مرتفع بريس چابهار كه بخشي از سواحل مكران محسوب مي‌شوند، به قدري زيبا و عظيم هستند كه تماشايشان دل از هر بيننده‌اي مي‌ربايد. در استراليا نيز، مشابه چنين ساحلي وجود دارد كه البته نمي‌توان آن را به زيبايي ساحل بريس دانست.

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



كوه‌هاي مريخي – چابهار و كوه‌هاي مريخي صحراي آتاكاما – شيلي
كوه‌هاي مريخي چابهار در حدود ۴۰ الي ۵۰ كيلومتري نرسيده به بندر گواتر قرار گرفته‌اند. اين كوه‌ها، از منحصربفردترين كوه‌هاي ايران و جهان به شمار مي‌روند كه مشابهشان به سختي در دنيا پيدا مي‌شود. يكي از بهترين نمونه‌هايي كه مي‌توان آن را بسيار شبيه به اين كوه‌ها دانست، كوه‌هاي مريخي صحراي آتاكاما واقع در شيلي هستند. اين كوه‌ها، روايت‌گر پديده‌اي خاص هستند كه گويي از سياره‌ي ديگري بر روي كره‌ي زمين قرار گرفته‌اند!

۱۰ شباهت ايران با برترين جاذبه‌هاي جهان



باهم، به تماشاي اعجاز پديده‌هاي طبيعي كشورمان نشستيم. اميدواريم كه قدر زيبايي‌هاي طبيعي ايرانمان را بيشتر بدانيم و از آن‌ها بيشتر مراقبت كنيم، چراكه زيستن در چنين اقليمي، شانسي نيست كه نصيب هر كسي بشود، پس بهتر است از اين فرصت، بهترين استفاده را بكنيم.