پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : پيش‌بيني كاهش مصرف روزانه نفت جهان به ۱۰۴ ميليون بشكه در ۲۰۲۳
جمعه، 23 اسفند 1398 - 15:18 کد خبر:45466
پيام نفت:

اوپك پيش‌بيني كرد مصرف نفت جهان در ۲۰۲۳ به حدود ۱۰۴ ميليون بشكه در روز برسد كه نسبت به ۱۰۴.۵ ميليون بشكه سال گذشته پايين تر است .

پيش‌بيني كاهش مصرف روزانه نفت جهان به 104 ميليون بشكه در 2023

به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از رويترز، عليرغم تمايل فزاينده اوپك براي توليد انرژي،توليد نفت اوپك طي 5 سال آينده كاهش مي يابد در حاليكه توليد نفت شيل آمريكا و ساير رقيبان اين گروه افزايش خواهد يافت .
اوپك در گزارش دورنماي نفت جهان در 2019 كه در روز سه شنبه منتشر شد اعلام كرد انتظار مي‌رود توليد نفت و ساير مايعات اين گروه تا 2024 به 32.8 ميليون بشكه در روز كاهش يابد .توليد اين گروه در 2019، 35 ميليون بشكه در روز بود.
افزايش استفاده از سوخت هاي جايگزين تقويت تقاضاي بلند مدت نفت را زير سوال مي برد .سازمان كشورهاي صادر كننده نفت پيش بيني خود را از تقاضاي بلند مدت و ميان مدت نفت در اين گزارش پايين آورده است .
توليد نفت اوپك طي چند سال گذشته با قراردادي كه با روسيه و ساير توليد كنندگان غير عضو بسته شده كاهش يافته است . به خاطر افزايش قيمت نفت ناشي از اين قرارداد ، توليد توليد كنندگان غير اوپك تقويت شده و انتظار مي‌رود توليد اوپك در 2020 محدودتر شود .
محمد باركيندو، دبيركل اوپك گفت:« عرضه غير اوپك افزايش يافته چون توليد نفت شيل آمريكا بيش از حد انتظارات بوده است».
آمريكا در توليد نفت خود ركورد زده چون انقلاب شيل باعث شده فناوري هاي جديد چاه هايي را كه از نظر اقتصادي بي استفاده بودند را هم به توليد برساند. توليد اوپك در نتيجه مهار داوطلبانه عرضه توليدكنندگان آن پايين آمده و تحريم هاي آمريكا عليه برخي اعضا مثل ونزوئلا و ايران بر آن تاثير گذاشته است .
‏اوپك كه مقر آن در وين است انتظار دارد عرضه نفت آمريكا در 2024 به 16.9 ميليون بشكه در روز برسد كه نسبت به 12 ميليون بشكه 2019 بيشتر است . ولي اين افزايش توليد كاهش خواهد يافت و در 2029 ، 17.4 ميليون بشكه در روز خواهد بود .
اوپك 14 عضو دارد كه اكثر اعضاي آن در خاورميانه قرار دارند . عربستان صادر كننده شماره يك نفت جهان ، عراق و ايران هم در بين اعضا هستند. اوپك پيش بيني خود براي تقاضاي نفت جهان در ميان مدت را پايين آورده است .
اين گروه كه تقريباً يك سوم نفت جهان را توليد مي‌كند حالا پيش‌بيني كرده كه مصرف نفت در 2023 به 103.9 ميليون بشكه در روز برسد كه نسبت به 104.5 ميليون بشكه سال گذشته پايين تر است .
همچنين پيش بيني مي شود تقاضاي نفت در بلندمدت 12 ميليون بشكه در روز بالا رود و به 110.6 ميليون بشكه در روز تا 2040 برسد كه پايين تر از پيش بيني سال گذشته است .
اوپك اعلام كرد تعداد خودروهاي برقي كه در حال حاضر سهم كوچكي از ناوگان جهاني را در اختيار دارند، افزايش مي يابد و تا 2040 تقريباً نيمي از خودروهاي مسافرتي كشورهاي سازمان همكاري و توسعه اقتصادي را تشكيل مي دهد .
تقريباً يك چهارم اين خودروها در چين خواهند بود و 26 درصد آن در ساير نقاط جهان .
اوپك اميدوار است توليدش را طي دهه‌هاي آينده افزايش دهد . اين گروه انتظار دارد عرضه توليدكنندگان غير اوپك در 2026 به 72.6 ميليون بشكه در روز برسد و تا 2040 به 72.6 ميليون بشكه در روز كاهش يابد .
باركيندو گفت انتظار مي رود در بلند مدت اين اوپك باشد كه بيشتر نيازهاي نفتي جهان را تامين كند .