پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : بحران در اقتصاد جهان بر اثر شيوع كرونا/ بي.بي.سي: بازار نفت، سهام و تكنولوژي در آستانه يك افت بي‌سابقه
شنبه، 10 اسفند 1398 - 08:27 کد خبر:45443
از زمان آغاز اخبار شيوع ويروس كرونا در جهان همگان بر اين باور بودند كه اين بيماري عمومي ممكن است تاثيرات اقتصادي حادي داشته باشد. در اين زمينه، البته، پيش‌بيني كارشناسان ناظر بر جايگاه چين در اقتصاد و تجارت بين‌الملل بود. به عبارت بهتر كارشناسان اقتصادي بر اين باور بودند كه شيوع بيماري كوويد-۱۹ در وهله اول به اقتصاد چين و به تبع آن به اقتصاد تمام دنيا شوك سنگيني وارد خواهد آورد. اما مقالات و تحليل‌هاي رسانه‌اي در روزهاي اخير حاكي از اين موضوع هستند كه به رغم تمام پيش‌بيني‌ها، اما، كارشناسان توقع پيامدهايي چنين سنگين براي اقتصاد جهاني را نداشته‌اند.

پيام نفت:
 
 

به گزارش سرويس ترجمه شفقنا از بي بي سي ؛ جايگاه و بزرگي اقتصاد چين و نقش آن در اقتصاد جهان موجب شده كه تاثيرات كرونا بر اقتصاد جهان بسيار بزرگ‌تر از پيش‌بيني‌هاي اوليه باشد. چنان كه به ادعاي شركت كاپيتال اكونوميكس لندن، هزينه شيوع كرونا بر اقتصاد جهان، تنها و تنها در سه ماه اول امسال بالغ بر ۲۸۰ ميليارد دلار خواهد بود؛ كه كمي بيشتر از بودجه سالانه اتحاديه اروپا است، يا بيشتر از درآمد سالانه شركت‌هاي‌ مايكروسافت و اپل. اين مثال‌ها خود بهترين شاهد براي اثبات بزرگي و شدت شوك وارده بر اقتصاد جهان مي‌تواند باشد. نكته خطرناك‌تر اما اين كه به باور كارشناسان اقتصادي تاثير شيوع ويروس كرونا بر بازارهاي سهام دنيا حتي بدتر و ويران‌كننده‌تر نيز خواهد بود، چنان كه در هفته‌هاي اخير طليعه افت و ركودي سنگين را در اين بازارها ديده‌ايم و حتي گفته شده كه اين ويروس باعث شده بدترين هفته بازارهاي سهام جهان پس از بحران مالي ۲۰۰۸ رقم بخورد. 

از نظر اقتصاددانان دليل اصلي افت و ركود بازارهاي سهام نگراني سرمايه‌گذاران بوده. نگراني‌هايي كه باعث اصلي آن از نگاه كارشناسان، گزارش‌ها‌ي رسانه‌اي درباره موارد بيشتر ابتلا به ويروس كرونا در خارج از چين، به ويژه در ايتاليا بوده است. اين مسايل باعث شده‌اند در نگاه سرمايه‌گذاران تبعات شيوع اين بيماري و تاثيراتش بر اقتصاد جهان بزرگتر از تصورات و پيش‌بيني‌هاي اوليه قلمداد شود و اين بدبيني  خطر ركود و بحران اقتصادي را جلوه بيشتري بدهد. به اين دليل سرمايه‌گذاراني كه نگران تاثيرات منفي شيوع كرونا بر فعاليت‌هاي اقتصادي بودند، سرمايه‌هاي خود را بيرون كشيده يا ساكن بگذارند و اين نيز موجب شده بازارهاي سهام نقاط مختلف جهان بدترين هفته خود را پشت سر بگذارند، كه در هولناكي آن همين بس كه در دوازده سال اخير، يعني درست از پايان بحران مالي سال ۲۰۰۸ به اين سو، ركودي چنين سنگين در بازارهاي مالي دنيا ديده نشده بود. 

رسانه‌هاي اقتصادي مثال‌هاي متعددي درباره ركود بازارهاي مالي ارائه مي‌دهند. مثلا گفته شده كه در هفته گذشته شاخص داو جونز در بازار سهام آمريكا بزرگترين رقم افت روزانه را تجربه كرده. ارقامي كه گفته مي‌شود بزرگترين رقم افت روزانه در طول تاريخ بوده است. مثل بازارهاي سهام اروپا، كه آنان نيز با افت بزرگي مواجه شدند، تا جايي كه به گزارش بي.بي.سي شاخص بهاي سهام بورس لندن با افتي ۳ درصدي روبرو شد و بازارهاي تقريبا مشابه آلمان و فرانسه نيز در همين حد و حدود افت را تجربه كردند.

بازارهاي آسيا نيز در هفته گذشته از افت در امام نماندند و مثلا شاخص نيكي ژاپن در چند روز متوالي شاهد افت و كاهش ارزش خود بود. مثل ديگر بازارهاي مهم آسيايي كه آنان نيز چنين شرايطي را تجربه كردند، و تقريبا در تمام آن‌ها چشم‌آنداز آينده بسيار تيره و تار به نظر مي‌رسيد. هشدارهاي چند كمپاني بزرگ جهاني نيز مبني بر اين‌كه ركود و قرنطينه اقتصاد چين ممكن است باعث اخلال در تامين نيازهاي  اوليه توليدي‌شان شود و از ديگر سو ممكن است كاهش تقاضاي مشتريان را به وجود آورد، اوضاع را وخيم‌تر جلوه داده است.

در اين زمينه مثال‌ها پرشمارند. مثلا هفته گذشته سخنگويان دو كمپاني بين‌المللي بزرگ تكنولوژي، يعني اپل و مايكروسافت اعلام كردند فعاليت‌شان تحت‌الشعاع چالش‌هاي شيوع كرونا قرار گرفته است. اين ادعاها مي‌تواند درست در راستاي پيش‌بيني‌هاي  بانك گولدمن‌ساكس باشد، كه تخمين زده بود شيوع ويروس كرونا رشد شركت‌هاي آمريكايي و سود اقتصادي اين شركت‌ها را در سال ۲۰۲۰ از بين خواهد برد.

شركت‌هاي هوايي و توريستي و بازارهاي نفت و انرژي ديگر كمپاني‌هايي هستند كه كرونا اوضاع نامناسبي را برايشان به وجود اورده است. اين‌كه همزمان با افت ارزش سهام شركت‌ها و كشورهاي مختلف شاهد كاهش محسوس و ملموس قيمت نفت نيز هستيم (كه با افتي ۱۴ درصدي از سال ۲۰۱۱ به اين سو بيشترين كاهش را تجربه كرده) نشان از اوضاع نامساعد اقتصاد دنيا دارد، كه همه و همه در اثر شيوع ويروس كرونا بوده است. 

 

انتهاي پيام