پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : آخرين وضعيت سيل در لرستان+عكس
چهارشنبه، 7 اسفند 1398 - 07:05 کد خبر:45429
سيل در چند روز اخير در لرستان خسارات زيادي به روستاها و پل‌هاي استان زده است. آبگرفتگي شهرها و روستاها هم‌چنان ادامه دارد و امدادرساني به مردم اين استان ادامه دارد.

پيام نفت:
آفتاب‌‌نيوز :

‌رئيس پليس راه لرستان گفت: جاده خرم‌آباد به الشتر در منطقه روستاي چشمه‌سرده به علت احتمال تخريب پل، مسير يك‌طرفه شده‌است.

مصطفي دالوند در جمع خبرنگاران اظهار كرد: محور قديم خرم‌آباد به پلدختر باتوجه به آسيبي كه درابتداي سال براثر سيل ديده بود و هشدارهاي هواشناسي دوشنبه بعدازظهر بسته شد.

آخرين وضعيت سيل در لرستان/ طغيان رودخانه‌ها در ۴۸ ساعت آينده به حداقل ‌مي رسد

وي ادامه داد: مسير پلدختر به كوهدشت در كول كش به علت ريزش و آبگرفتگي و در منطقه سه‌راهي بابازيد پلدختر به علت آب گرفتگي جاده مسدود شده‌است.

دالوند بافزود: جاده خرم‌آباد به الشتر در منطقه روستاي چشمه‌سرده به علت احتمال تخريب پل، مسير يك‌طرفه شده‌است.

رئيس پليس راهور لرستان با بيان اين‌كه گردنه گله‌بادوش اليگودرز باتوجه به سقوط بهمن فعلاً مسدود است، اظهار كرد: تردد در بقيه راه‌هاي استان در حال انجام است.

وي ادامه داد: هموطنان عزيز طي دو روز گذشته با ما همكاري لازم را داشتند انتظار مي‌رود امروز نيز كمك كرده و تردد نداشته باشند تا بحران رفع شود.

ميانگين بارش‌ در لرستان ۱۰۴ ميلي‌متر گزارش شده است

‌مديركل هواشناسي لرستان گفت: ميانگين بارش در استان ۱۰۴ ميلي‌متر بوده است.

بهروز مرادپور با اشاره به ميزان بارش‌هاي ۴۵ ساعت گذشته درلرستان تا ساعت ۶:۳۰ صبح امروز چهارشنبه، اظهار كرد: اين ميزان بارش در خرم آباد ۸۹ ميلي‌متر، بروجرد ۱۱۷.۳، اليگودرز ۸۳.۱، كوهدشت ۹۴.۹، پلدختر ۷۰.۱، دورود ۱۲۸.۸ و در الشتر ۱۲۲ ميلي‌متر بوده است.

وي با بيان اينكه بيشترين بارش با ۱۴۴.۹ ميلي‌متر مربوط به نورآباد بوده است، اضافه كرد: در ازنا ۸۹.۸ ميلي‌متر، رومشكان ۹۹.۳ و در سراب دوره ۱۰۵.۱ ميلي‌متر بارش باران ثبت شده است.

مديركل هواشناسي لرستان گفت: ميانگين بارش‌ها در لرستان ۱۰۴ ميلي‌متر بوده است.

‌امكانات و خدمات لازم براي شرايط اضطراري سيل فراهم شده است

آخرين وضعيت سيل در لرستان/ طغيان رودخانه‌ها در ۴۸ ساعت آينده به حداقل ‌مي رسد

نماينده درود و ازنا در مجلس درباره سيل اين منطقه تاكيد كرد: ستاد بحران استان جلسات مستمري را با حضور هلال احمر، استاندار و معاون عمراني استان برگزار مي كند و شرايط كاملا تحت نظارت است.

مجيد كيان پور درباره آخرين وضعيت شهرستان هاي دورود و ازنا به دنبال بارش هاي شديد باران بيان كرد: در كل استات لرستان، شدت بارندگي نسبت به سال هاي قبل قابل توجه است. بالاترين ميزان بارندگي در شهر دورود به حدود ۱۲۸ ميلي متر رسيده است.

وي در ادامه اظهار كرد: امكانات و خدمات لازم براي پشتيباني هماهنگ شده است و در صورت ضرورت به مردم ارائه خواهد شد.

نماينده دورود و ازنا در مجلس تصريح كرد: مكان هاي اسكان اضطراري در شهر دورود مشخص شده است و مردم كه ساكن در اطراف حاشيه رودخانه ها هستند اعلام شده تا منازل خود را تخليه كنند.

كيان‌پور در ادامه تاكيد كرد: ستاد بحران جلسات مستمري را با حضور هلال احمر، استاندار و معاون عمراني استان برگزار مي كند و شرايط كاملا تحت نظارت است. ان‌شاءالله طغيان رودخانه‌ها در ۴۸ ساعت آينده به حداقل خواهد رسيد.

راه ارتباطي ۲۵۰ روستا قطع است

‌فرماندار اليگودرز گفت: از نظر آب، برق و گاز مشكل قطعي نداريم فقط راه‌هاي دسترسي ۲۵۰ روستا قطع شده و رودخانه طغيان كرده‌است.

حميد كشكولي اظهار كرد: در حال حاضر تمام راه‌هاي ارتباطي بخش ذلقي و ززوماهرو بسته شده است.

وي با اشاره به آغاز بارش برف در منطقه، عنوان كرد: جاده دسترسي اليگودرز ـ شول‌آباد و خرم‌آباد ـ شول‌آباد به علت ريزش كوه و طغيان رودخانه قطع شده‌است.

فرماندار اليگودرز با اشاره به اين‌كه راه دسترسي به ۲۵۰ روستا قطع است، تصريح كرد: از نظر آب، برق و گاز مشكل قطعي نداريم فقط راه‌هاي دسترسي روستاها قطع شده و رودخانه طغيان كرده‌است.

وي ادامه داد: بيشتر به ماشين آلات و تجهيزات راهداري نياز داريم.

كشكولي افزود: دراين وضعيت راه‌هاي روستاها با مركز بخش نيز قطع است.

اعزام كاروان نفت سفيد به معمولان‌

‌مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه لرستان گفت: به محض اطلاع از قطعي گاز شهر معمولان يك كاروان نفت سفيد به وسيله نفتكش از راه چول‌هول ارسال كرديم كه متأسفانه مسير بسته است و در پشت افرينه متوقف شده كه به محض باز شدن مسير كاروان وارد شهر مي‌شود.

پيمان بهرامي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: باتوجه به هشدارهاي هواشناسي و مديريت بحران از قبل تمام مجاري انتقال بنزين شهر معمولان و پلدختر را پُراز فرآورده كرديم.

آخرين وضعيت سيل در لرستان/ طغيان رودخانه‌ها در ۴۸ ساعت آينده به حداقل ‌مي رسد

وي ادامه داد: شهر معمولان را از بابت بنزين، نفت گاز و كپسول گاز مايع پُر كرديم و از تجهيزات خرم‌آباد ۲۰۰ كپسول و پلدختر مجموعاً ۳۶۰ كپسول ارسال كرديم.

بهرامي افزود: قبل‌از سيل براي مصرف كنندگان نفت سفيد فرستاديم كه توزيع شده.

مدير شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه لرستان اضافه كرد: به محض اطلاع از قطعي گاز شهر معمولان يك كاروان نفت سفيد به وسيله نفتكش از راه چول‌هول ارسال كرديم كه متأسفانه مسير بسته است و در پشت افرينه متوقف شده كه به محض باز شدن مسير كاروان وارد شهر مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه در پلدختر تمامي مخازن پُر هستند و فرآورده روستاها را نيز از قبل فرستاديم، عنوان كرد: سوخت مورد نياز اكيپ‌هاي راهداري را از قبل در اختيار آن‌ها قرار داده بوديم.

بهرامي ادامه داد: باتوجه به شدت بارندگي‌ها پيشبيني مي‌شد كه در شول آباد گردنه گله بادوش قطع شود بنابراين از قبل نفت سفيد مردم و اكيپ‌ها را در شهر شول‌آباد ذخيره كرديم و اكنون شرايط تحت كنترل است.

مدير شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه لرستان اظهار كرد: آمادگي كامل داريم اگر جايي اعلام نياز كردند در كوتاه‌ترين زمان ممكن سوخت و فرآورده‌هاي مورد نياز مردم را بدست آن‌ها برسانيم.

قطع راه ارتباطي ۷۰ روستاي دلفان

‌فرماندار نورآباد گفت: راه ارتباطي ۶۵ تا ۷۰ روستا به علت تخريب پل‌هاي بابابزرگ، ميرزاآباد و ده يوسفان قطع شده‌است.

حشمت بهمني در جمع خبرنگاران اظهار كرد: از ديروز ظهر بارندگي شديد در دلفان آغاز شد كه بي‌سابقه بود و تمهيداتي از قبل انديشيده بوديم و اقدامات لازم به عمل آمد و با آمدگي كامل به مقابله با سيلاب رفتيم.

وي با اشاره به اين‌كه ميزان آب رودخانه نورآباد چهار برابر ظرفيتش بود، عنوان كرد: برخلاف سيل فروردين ماه مردم نهايت همكاري را با ما داشتند و خودشان خانه‌ها را تخليه كرده و با ايزوگام درها را بسته بودند.

بهمني با بيان اين‌كه شب گذشته دو تا سه هزار نفر را به محل‌هاي امن جابجا كرديم، تصريح كرد: چهار كمپ در شهر نورآباد، دو روستا و سه مسجد براي اسكان مردم آماده شده بود.

فرماندار نورآباد ادامه داد: با وجود اين‌كه محلات عظيمي از شهر زير آب رفته بود اما حداقل خسارات را در اين دوره داشتيم و تعدادي از منازل و مغازه‌ها دچار آبگرفتگي شده بودند.

آخرين وضعيت سيل در لرستان/ طغيان رودخانه‌ها در ۴۸ ساعت آينده به حداقل ‌مي رسد

وي افزود: در بخش خاوه دو روستا دچار آبگرفتگي شدند كه با اعزام ماشين آلات خطر برطرف شد.

بهمني افزود: راه ارتباطي ۶۵ تا ۷۰ روستا به علت تخريب پل‌هاي بابابزرگ، ميرزاآباد و ده يوسفان قطع شده‌است.

فرماندار نورآباد با اشاره به اين‌كه راه‌هاي نفوذ آب به داخل شهر بسته شده، عنوان كرد: آب، برق و گاز برقرار است تنها در برخي محلات آب در سطح معابر است.

وي افزود: كمبودهايي هست كه بايد براي آمادگي براي بحران‌هاي بعدي برآورده شود چراكه نورآباد با ۱۴۵ ميلي‌متر بيشترين بارندگي را داشته است.

بهمني ادامه داد: دوستان هواشناسي ومديريت بحران در دو سيل اشاره‌اي به نورآباد به‌عنوان كانون خطر و وضعيت قرمز نكردند كه جاي سؤال دارد.

فرماندار نورآباد بيان كرد: يكي‌از آماده‌ترين ستادهاي بحران استان را داريم كه در دو سيل درخشان‌ترين كارنامه را در خدمت‌رساني داشتيم.

تاكنون خسارت جاني نداشتيم

آخرين وضعيت سيل در لرستان/ طغيان رودخانه‌ها در ۴۸ ساعت آينده به حداقل ‌مي رسد

‌مديريت بحران لرستان گفت: خوشبختانه تا الان هيچگونه تلفات جاني به ما گزارش نشده‌است.

غلامرضا آقا ميرزايي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: به دنبال بارش‌هاي اخير از اقدامات كليه دستگاه‌هاي اجرايي، خدمات‌رسان و امدادي و اطلاع رساني صدا و سيما و رسانه‌ها تشكر مي‌كنيم.

وي ادامه داد: اكنون كه بارش‌ها به حداقل رسيده كار ارزيابي و برآورد خسارت ها شروع مي‌شود، در اكثر شهرها، جاده‌ها و زيرساخت‌هاي جاده‌اي آب، برق و گاز خسارت‌هايي داشتيم، دستگاه‌هاي اجرايي فرمانداران و بخش‌داران همراهي و كمك كنند كه بتوانيم خسارت‌ها را جمع‌بندي و هرچه سريعتر به سازمان مديريت بحران كشور اعلام كنيم.

آقاميرزايي ادامه داد: براساس اختاريه‌هاي هواشناسي در ساعات آينده مورد حادي نخواهيم داشت، ضمن ادامه آمادگي كمك‌رساني به روستاهايي كه مسير ارتباطي آن‌ها قطع شده در اليگودرز، دورود، خرم‌آباد، سلسله، دلفان و پلدختر ادامه دارد.

مديريت بحران لرستان با اشاره به اين‌كه بيشتر خسارت‌هاي وارده مربوط به زيرساخت‌ها و جاده‌هاي مواصلاتي و در داخل شهرهاست، عنوان كرد: در شهرهاينورآباد و پلدختر در شب گذشته شدت بارش زياد بود و مقداري آب وارد شهر نورآباد شد و خسارت‌هايي جزئي به بار آمده كه آن‌ها را رصد مي‌كنيم.

وي تأكيد كرد: خوشبختانه تا الان هيچگونه تلفات جاني به ما گزارش نشده‌ است.

راه ارتباطي ۱۱ روستاي شاهيوند تا اطلاع ثانوي مسدود است

‌فرماندار چگني گفت: هم‌اكنون راه ارتباطي بين شهرهاي سراب دوره و ويسيان و روستاهاي حيات‌الغيب، دلبر سادات، سبزوار، دوآب، ورپل و ۱۱ روستاي انتهاي بخش شاهيوند تا اطلاع ثانوي مسدود است.

ترابي‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار كرد: با توجه به طغيان رودخانه‌هاي خرم‌آباد و كشكان، آب شُستگي اطراف پل‌ها، تخريب پل‌هاي موقت و ريزش كوه در برخي نقاط، هم‌اكنون راه ارتباطي بين شهرهاي سراب دوره و ويسيان و روستاهاي حيات‌الغيب، دلبر سادات، سبزوار، دوآب، ورپل و ۱۱ روستاي انتهاي بخش شاهيوند تا اطلاع ثانوي مسدود است.

وي ادامه داد: لازم است كليه دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تا پايان بارندگي، حفاظت از شهرهاي سراب دوره و ويسيان و وصل راه‌هاي ارتباطي در كمترين زمان ممكن با استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي شهرستان آماده باشند.

فرماندار چگني افزود: پس‌از پايان بارندگي تيم‌هاي ارزياب به محل اعزام شده و برآورد اوليه خسارات را در اسرع وقت اعلام مي‌شود.

آب پل چم‌شهران را بُرد

‌مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي لرستان با اشاره به اين‌كه پل چم‌شهران را آب برده است، گفت: در محور الشتر به نورآباد به علت آبگرفتگي يكي از روستاها مجبور شديم جاده را برش بدهيم.

عباس شرفي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: باتوجه به اين‌كه بارش سنگيني داشتيم و دبي خروجي رودخانه كشكان بالا رفت، محورهاي اصلي استان باز هستند بجز خرم آباد به پلدختر و در حال بررسي ميزان خسارت‌ها هستيم.

وي با اشاره به اين‌كه پل چم‌شهران را آب برده است، بيان كرد: در محور الشتر به نورآباد به علت آبگرفتگي يكي از روستاها مجبور شديم جاده را برش بدهيم كه به محض فروكش آب آن را دوباره وصل مي‌كنيم.

شرفي ادامه داد: در محورهاي روستايي خساراتي داشتيم كه در تلاش هستيم ارتباط آن‌ها را برقرار كنيم.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي لرستان افزود: براي مسيرهاي مسدود شده راه‌هاي جايگزين داريم به عنوان مثال مسير جايگزين خرم آباد به پلدختر مسير آزادراه دهليج پلدختر و پاعلم پلدختر است.

آخرين وضعيت سيل در لرستان/ طغيان رودخانه‌ها در ۴۸ ساعت آينده به حداقل ‌مي رسد