پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : منشاء شيوع كرونا در قم مشخص شد
دوشنبه، 5 اسفند 1398 - 07:27 کد خبر:45411
عضو كميته كشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت درخصوص نياز به كيت‌هاي تشخيصي بيشتر در ايران و ارتباط آن با مساله تحريم‌ها، منشاء شيوع ويروس كرونا در قم و نيز اين‌كه كدام نهاد مسئول صدور دستور قرنطينه كردن آن است و ديگر موارد مرتبط با كرونا در ايران توضيح مي‌دهد.

پيام نفت:
 منشاء شيوع كرونا در قم مشخص شد
 
اتاق خبر 24
مينو محرز عضو كميته كشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكيدر پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت بهداشت بايد قرنطينه استان قم را در دستور كار قرار دهد، گفت: مي‌توانند توصيه كنند كه قرنطينه انجام شود، اما اين تصميم با وزرات بهداشت نيست و ارگان‌هاي ديگر بايد قرنطينه را انجام دهند. اما آنطور كه شنيده‌ام، اماكني را كه تجمع در آن زياد است، تعطيل كرده‌اند. مدارس نيز تعطيل شده‌اند و از تجمع در اين شهر در حال جلوگيري هستند كه اقدامات خوبي است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت بهداشت بايد درخواست دهد شهرهايي كه در آنها شيوع بيماري بالاست، قرنطينه شوند، اظهار كرد: درخواست بايد از سوي وزارت بهداشت انجام شود.

    بايد كيت تشخيصي بيشتري وارد شود

محرز درباره كمبود كيت تشخيصي كروناويروس در كشور نيز گفت: الان كه شروع اپيدمي است، به كيت‌هاي تشخيصي بسيار بيشتر نياز است، چراكه بايد بيماري مشخص شود و از طرفي وقتي بيماري شروع مي‌شود و تعداد تست‌ها بالا مي‌رود، به كيت تشخيصي نياز بيشتر مي‌شود. اما بايد اين نكته را در نظر گرفت كه ما در شرايط تحريم قرار داريم و البته در اين شرايط خاص برنامه‌ داريم و مي‌شود از طريق  سوئيس دارو و تجهيزات پزشكي وارد كرد و فكر نمي‌كنم مشكلي در اين زمينه داشته باشيم، اما اين فرايند طول مي‌كشد.

عضو كميته كشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت تاكيد كرد: با توجه به اينكه در آغاز اپيدمي هستيم و احتياج به تست گرفتن از مراجعه‌كننده‌ها بيشتر است، بايد كيت بيشتري وارد كشور شود.

وي درباره علت شيوع سريع و گسترده بيماري كرونا در برخي شهرهاي كشور گفت: زماني كه مشخص مي‌شود اين بيماري در كشور وجود دارد، در نتيجه شك و شبهه بيشتر مي‌شود و موارد بيشتري پيدا مي‌شود. وقتي كه هنوز موردي گزارش نشده است، كسي به فكر بيماري نيست و از زماني كه گزارش مي‌شود، وحشت  و اضطراب در جامعه ايجاد مي‌شود كه چه در جامعه عمومي و چه در جامعه پزشكي بدترين چيز براي مقابله با بحران است.

    پرسنل پزشكي وحشت‌زده هستند

عضو كميته كشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت بيان كرد: در اين شرايط همه بايد خونسردي خود را حفظ كنند و مسائل علمي و توصيه‌هايي را كه از طريق رسانه‌هاي معتبر منتشر مي‌شود، مورد توجه قرار دهند. همچنين پزشكان، پيراپزشكان و كاركنان بهداشتي حاضر در بيمارستان‌ها و مراكز درماني بايد اطلاعات دقيقي درباره چگونگي حفاظت از خودشان داشته باشند و احتياط‌هاي همه‌جانبه استاندارد را رعايت كنند. اما متاسفانه آگاهي راجع به اين بيماري به نگرش مثبت و تاثير بر عملكرد منجر نشده است، در نتيجه اكنون پرسنل پزشكي هم وحشت‌زده هستند، در حالي كه بايد علمي و منطقي و براساس ضوابط سازمان جهاني بهداشت با اين بيماري برخورد كنند تا هم خود حفظ شوند و هم انتقال به بقيه كمتر شود.

    منشا ويروس در قم

محرز در خصوص منشا انتقال كرونا ويروس در قم گفت: در قم تعدد كارگاه‌ها زياد است و كارگران خارجي از جمله كارگران چيني در اين استان حضور دارند كه تعداد آنها زياد هستند و حتما در كشور رفت و آمد هم كرده‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال كه اين بيماري از چه زماني وارد كشور شده است، اظهار كرد: اينكه از چه زماني ويروس وارد كشور شده را نمي‌دانم، اما از چند روز پيش رسما مشخص شد كه بيماري وجود دارد. اما قاعدتا بايد از همان زماني كه شروع شده، در ارتباط با مسافرت‌ها برخورد مي‌كردند، چراكه از همه دنيا در قم حضور دارند،. از طرفي، با توجه به تعداد زياد كارگاه در قم و اطراف آن، افراد چيني و خارجي زياد هستند.

    دوره  نهفتگي بيماري

محرز در پاسخ به اين سوال كه ابهامات بسياري براي مردم درباره دوره نقاهت و درمان بيماري وجود دارد كه نگراني‌هاي زيادي را ايجاد كرده است، توضيح داد: دوره كمون يا نهفتگي ويروس كرونا ۲ تا ۱۴ روز و به طور متوسط ۷ روز است. در اين مدت بيماري علائم ندارد، اما وجود دارد و سازمان جهاني بهداشت به طور قطعي مطمئن نيست كه آيا اين دوره آلوده‌كننده است يا خير. اما بيماري دير نشان داده مي‌شود و قدرت بيماري‌زايي و انتقال آن به ديگران بيشتر از بقيه انواع ويروس كروناست،‌ اما ميزان مرگ و مير و شدت بيماري خيلي كمتر از  بقيه است.

    كرونا بين ويروس‌ها استثناست

عضو كميته كشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت درباره مدت بهبود فرد مبتلا به كرونا گفت: اين امر نسبي است و برخي از بيماراني كه خودم با آنها برخورد داشتم بعد از ۲ هفته شدت علائم را نشان دادند و عارضه ريوي پيدا كردند. اين مساله متفاوت است، اما در مجموع دوره بيماري‌هاي ويروسي كوتاه است. دوره نهفتگي كرونا نسبت به ساير ويروس‌ها طولاني‌تر است، در حالي كه براي عفونت‌هاي ويروسي بعيد است كه دوره نهفتگي تا ۱۴روز طول بكشد. ويروس معمولا وقتي وارد بدن شد، سريعا علائم وجود آن ظاهر مي‌شود، اما كرونا استثناست و اينگونه نيست و يكي از خصوصيات آن اين است كه دوره نهفتگي طولاني‌تري دارد.

وي ادامه داد: چك كردن تب مسافران در فرودگاه‌ها، تنها افرادي را كه به‌تازگي مبتلا شده باشند مشخص مي‌كند. اما ممكن است فردي در دوره نهفتگي باشد و بيماري او معلوم نباشد و بعد مشخص شود. در نتيجه بايد به مسافران اين آگاهي داده شود كه اگر به كشوري كه در آن شيوع ويروس شديد است سفر مي‌كنند، ۲ هفته را براي بروز علائم ويروس كرونا در نظر بگيرند.

محرز اظهار كرد: دو ويژگي مي‌توان براي كرونا در نظر گرفت. ويژگي اول اين است كه دوره نهفتگي آن طولاني است و ممكن است بعد از ۲ هفته يا يك هفته خود را نشان دهد و همچنين قدرت بيماري‌زايي و انتقال آن از يك انسان به انسان ديگر بيشتر از ساير ويروس‌هاست،‌ در حالي كه ميزان مرگ‌ و مير آن خيلي پايين‌تر از باقي ويروس‌هاست.

وي در پايان درخصوص موارد بهداشتي كه بايد توسط مردم رعايت شود، گفت: در مجموع وقتي مشكلي براي سلامت جامعه پيش مي‌آيد، تنها وظيفه معطوف به وزارت بهداشت نيست و همه بايد دست به دست هم دهند و اطلاع‌رساني صحيح صورت گيرد. فضاي مجازي مردم را سردرگم كرده است، چراكه برخي از آنها اطلاعات خيلي خوبي مي‌دهند، در حالي كه برخي اطلاعات را بسيار بزرگنمايي مي‌كند. عدم اطلاع‌رساني به كل جامعه و حتي گروه پزشكي و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتي به مردم باعث ايجاد ترس و وحشت بين آنها مي‌شود و بايد به اين مساله توجه و دقت شود.
 
منبع: خبرگزاري ايلنا