پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تمديد معافيت عراق از تحريم واردات گاز از ايران/ شاخص بورس بر قله جديد نشست/ كرونا، خط مونتاژ خودروساز آمريكايي در كره‌جنوبي را زمين‌گير كرد
پنجشنبه، 24 بهمن 1398 - 07:01 کد خبر:45332
اين پيمانه تيتر‌هايي همچون بازار اوراق مسكن؛ برگشت «تسه»‌ها از كف، حمله كرونا به ثروت آل‌سعود؛ كاهش خريد آسيايي نفت عربستان، نگراني رئيس بانك مركزي آمريكا از پيامد‌هاي كرونا، گندم در بازار‌هاي جهاني گران شد، روسيه و اتحاديه اروپا ارز‌هاي ملي را جايگزين دلار مي‌كنند و سهم ۸ درصدي ماليات از توليد ناخالص داخلي را در بر دارد.

پيام نفت:
 
 

تابناك اقتصادي

به گزارش «تابناك اقتصادي»؛ اين پيمانه تيتر‌هايي همچون بازار اوراق مسكن؛ برگشت «تسه»‌ها از كف، حمله كرونا به ثروت آل‌سعود؛ كاهش خريد آسيايي نفت عربستان، نگراني رئيس بانك مركزي آمريكا از پيامد‌هاي كرونا، گندم در بازار‌هاي جهاني گران شد، روسيه و اتحاديه اروپا ارز‌هاي ملي را جايگزين دلار مي‌كنند و سهم ۸ درصدي ماليات از توليد ناخالص داخلي را در بر دارد.

شاخص بورس بر قله جديد نشست

شاخص كل بورس تهران با جهش حدود ۱۲ هزار واحدي نه تنها افت روز دوشنبه را جبران كرد، بلكه بر قله جديدي ايستاد. ارزش معاملات از 3783.9 ميليارد تومان فراتر رفت كه ناشي از داد و ستد بيش از 6 ميليارد و 994 ميليون برگه سهم و ارواق مالي قابل معامله طي 725 هزار و 811 نوبت معاملاتي بود. يك كارشناس بازار سرمايه در گفت و گو با ايرنا پيش بيني خود از وضعيت بازار هفته آينده را اينگونه بيان كرد: بازار هفته آينده در سهم هاي بزرگ كه همچنان جا براي رشد دارند افزايشي است اما در سهم‌هاي كوچك كه رشد چند برابري را تجربه كردند احتمال اصلاح وجود دارد. وي با بيان اينكه اكنون بايد كليت بازار را از كليت سهام جدا كرد، افزود: شاخص بورس هفته آينده رقمي حدود ۵ درصد مثبت و افزايشي خواهد شد.

بازار اوراق مسكن؛ برگشت «تسه»ها از كف

چهارشنبه قيمت هر ورقه تسهيلات مسكن دي 97 با رشد 5/ 15 درصدي به 45 هزار و 959 تومان رسيد. «تسه9710» كه هفته دوم بهمن ماه تا كف كانال 40 هزار تومان هم نزول كرده بود، طي 5 روز كاري اخير حتي بدون توجه به ريزش جدي دوشنبه، روند صعودي را در پيش گرفت. روز گذشته متوسط قيمت «تسه»‌ها 6/ 0 درصد افزايش يافت و به 45 هزار و 755 تومان رسيد. همچنين از 23 امتياز وام مسكن معامله شده، تنها قيمت 3 امتياز افت كرد. با افزايش تقاضاي مسكن در شب عيد انتظار مي‌رود بازار مسكن طي هفته‌هاي آتي رونق نسبي را تجربه كند و از سوي ديگر رشد نرخ دلار در بازار آزاد و نزديك بودن آن به مرز رواني 14 هزار تومان مي‌‌تواند با تحريك انتظارات تورمي منجر به رشد تقاضا در اين بازار شود.

حمله كرونا به ثروت آل‌سعود؛ كاهش خريد آسيايي نفت عربستان

ضربه ويروس كرونا به تقاضاي سوخت همراه با افزايش عرضه منابع جايگزين باعث شده تا دستكم سه پالايشگاه آسيايي نفت خام كمتري نسبت به آنچه براي ماه مارس برنامه‌ريزي كرده بودند، از عربستان سعودي دريافت كنند. به نقل از بلومبرگ، براساس اظهارات منابعي كه به دليل سياست‌هاي شركت مطبوع، نخواستند نامشان فاش شود، اين پالايشگاه‌ها كه دو خريدار چيني در بين آنها وجود دارد، به عنوان بخشي از قرارداد بلندمدت خود با شركت آرامكو سعودي، درخواست داده‌اند كه نفت خام كمتري دريافت كنند. اين منابع گفته‌اند كه درخواست كاهش خريد نفت عربستان به دليل كاهش تقاضا ناشي از شيوع كرونا بوده كه منجر به كاهش پالايش نفت در سراسر منطقه شده و در نتيجه در بازار نقدي نفت خام به قيمت پايين‌تري در دسترس قرار گرفته است. به گزارش ايبِنا؛ درخواست كاهش انتقال نفت مُهر تاييدي است بر اينكه ويروس كرونا بر فروش نفت بزرگ‌ترين صادر كننده جهان تاثير گذاشته و گروه اوپك پلاس را بر آن داشته تا در تلاش براي ايجاد توازن در بازار، توليدات نفت را بيش از پيش كاهش دهد. از ۶ پالايشگاهي كه از سوي بلومبرگ مورد بررسي قرار گرفته‌اند، دو شركت درخواست كاهش ۱۰ درصدي يا بيشتر خريد نفت عربستان را در ماه مارس داده و يك شركت ديگر نيز در اين ماه نفت خام كمتري دريافت خواهد كرد. آرامكو از يكي از اين شركت‌ها خواسته تا بيشتر از حجم مقرر شده در قرارداد منعقد شده، نفت دريافت كند اما شركت مذكور اين پيشنهاد را رد كرده است.

تمديد معافيت عراق از تحريم واردات گاز از ايران

خبرگزاري «آسوشيتدپرس» روز چهارشنبه به نقل از دو مقام عراقي نوشته است كه آمريكا به بغداد اجازه داده فعلا به واردات انرژي از ايران ادامه دهد. بر اساس اين گزارش، وزارت خزانه‌داري آمريكا مجوز معافيت تحريمي واردات برق و گاز از ايران را كه اين هفته منقضي مي‌شود، براي ۴۵ روز ديگر تمديد كرده است. يك مقام عراقي كه خواسته نامش فاش نشود، به آسوشيتدپرس گفته است كه آمريكا تمديد اين مجوز را به تدوين طرحي مشخص براي كاستن از وابستگي به واردات گاز از ايران منوط كرده بود، اما نهايتا اين معافيت را صادر كرده و گفته است كه در صورتي كه بغداد زمانبندي مشخصي براي كاهش وابستگي به ايران ارائه كند، واشنگتن حاضر است اين معافيت را براي دوره طولاني‌تري تمديد كند.

معافيت پيشين عراق از تحريم‌هاي ايران، ۱۲۰ روزه بود. آسوشيتدپرس نوشته است كه كوتاه شدن دوره مجوز صادره از سوي آمريكا، نشان مي‌دهد كه واشنگتن در تلاش است تا بغداد را براي خودكفايي در منابع گازي يا يافتن منابع تازه گاز خارجي، تحت فشار قرار دهد. يك مقام عراقي در اين خصوص گفته است: «ايالات متحده آمريكا يك دوره ۴۵ روزه داده و اگر ما يك چارچوب زماني در زمينه سرمايه‌گذاري گازي عراق ارائه كنيم، اين دوره زماني مي‌تواند تمديد شود. ما تا الان، چنين چارچوب زماني‌اي براي آن‌ها ارسال نكرده‌ايم.» عراق به شدت به واردات گاز از ايران براي توليد برق وابسته است و همين موجب شده تا عدم صدور مجوز معافيت تحريمي و اختلال در ورود گاز ايران به عراق، اقتصاد اين كشور را به شدت تحت تأثير قرار دهد. /فارس

نگراني رئيس بانك مركزي آمريكا از پيامدهاي كرونا

تاكنون ويروس كرونا حدود ۴۳ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا كرده و جان بيش از ۱۱۰۰ نفر را گرفته است. با تداوم روند توقف فعاليت‌هاي تجاري در چين در نتيجه شيوع اين ويروس، رئيس بانك مركزي آمريكا نسبت به پيامدهاي اين ويروس بر اقتصاد جهاني هشدار داده و گفته است فدرال رزرو از نزديك اين وضعيت را كه ممكن است باعث اخلال در فعاليت هاي اقتصادي چين و ديگر نقاط جهان شود زير نظر گرفته است. پاول كه ماه گذشته هم زمان با آغاز روند شيوع اين ويروس گفته بود پيامدهاي سنگيني در انتظار اقتصاد جهاني خواهد بود؛ گفته است هنوز براي تعيين دقيق خسارت وارد شده بر اقتصاد جهاني زود است اما دست كم در كوتاه مدت مي‌توان مطمئن بود كه شاهد كاهش رشد اقتصادي در چين و كشورهاي همسايه آن باشيم. به نقل از ايسنا؛ پاول كه از زمان جنگ تجاري با چين در فوريه ۲۰۱۸ مشغول ثبات‌بخشي به اقتصاد آمريكا در عرصه كلان بوده است اكنون با توجه به كاهش رشد اقتصادي آمريكا و اخلال در تجارت با چين به عنوان بزرگ ترين شريك تجاري اين كشور، تصميم دشواري براي كاهش دادن يا حفظ نرخ بهره در سطح فعلي پيش روي خود دارد. تخمين زده مي‌شود در نتيجه جنگ تجاري حدود ۴۶ ميليارد دلار خسارت به اقتصاد آمريكا وارد شده باشد.

سهم ۸ درصدي ماليات از توليد ناخالص داخلي

اميدعلي پارسا با اشاره به عدم تحقق هدف برنامه ششم توسعه در افزايش سهم ماليات در توليد ناخالص داخلي گفت: در حال حاضر سهم ماليات ۸ درصد از GDP (توليد ناخالص داخلي) و عدد بسيار پاييني است. رئيس كل سازمان امور مالياتي در گفت و گو با مهر با بيان اينكه فاصله معناداري با كشورهاي ديگر داريم، افزود: در كشورهاي توسعه يافته سهم ماليات از GDP بالاي ۳۰ درصد و در كشورهاي در حال توسعه ۱۴ تا ۱۵ درصد است. وي ادامه داد: در كشور ما مطابق با آنچه كه در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده بود بايد اين عدد به ۱۰ درصد برسد اما فعلاً حدود ۸ درصد است و به اين راحتي‌ها هم اين نرخ افزايش نمي‌يابد. پارسا گفت: افزايش سهم ماليات از GDP موجبات ثبات اقتصادي در كشور را فراهم مي‌كند و بايد از طريق اصلاح سياست‌هاي مالياتي به اين سمت برويم.

گندم در بازارهاي جهاني گران شد

روز گذشته قيمت ذرت در بازارهاي جهاني 2.5 سنت افزايش يافت و هر بوشل از اين محصول به قيمت 382.25 دلار معامله شد. قيمت گندم هم رشد 3.25 دلاري داشت و هر بوشل گندم به قيمت 545 دلار و 25 سنت به فروش رفت. دانه سويا با 2.75 دلار افزايش هر بوشل به قيمت 888 دلار و 50 سنت معامله شد. گياهان روغني كانولا نيز رشد 3.3 دلاري داشت و به قيمت 471 دلار به فروش رفت. 

روسيه و اتحاديه اروپا ارزهاي ملي را جايگزين دلار مي كنند

ولاديمير شيزوف، نماينده روسيه در اروپا اعلام كرد: در حالي كه حجم معاملات بدون دلاري در جهان رو به افزايش است مسكو و بروكسل درباره راه‌هاي تقويت حجم مبادلات با يورو و روبل بحث و گفت‌وگو مي‌كنند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وي در مصاحبه‌اي گفت: آمريكا از مبادلات دلاري به عنوان اهرم فشار عليه ديگر كشورها استفاده مي كند، تحريم‌ها ابزار ديگري براي واشنگتن است كه شركت‌هاي خارجي كه به بازارهاي آمريكايي وابسته هستند مجبورند مبادلات خود را با شركت‌ها و كشورهايي كه آمريكا اعلام مي‌كند قطع كنند. شيزوف گفت: ما گفت‌وگوهايي را درباره استفاده از روبل و يورو و بالا بردن حجم مبادلات از طريق اين نوع ارزها ادامه مي‌دهيم. بر اساس اعلام اين نماينده روسي برگشت كامل از ارز دلاري آمريكا تا حدودي سخت است و در حوزه صادرات انرژي شرايط بغرنج‌تر مي‌شود؛ چراكه پول نفت با دلار پرداخت مي‌شود اما حذف دلار از اينگونه مبادلات بايد انجام شود. به نقل از فارس؛ وي افزود: اگرچه همه چيز شرايط سهل و آساني ندارد اما تعداد مصالحه‌هايي كه بين روسيه و اروپا درباره استفاده از ارزهاي غيردلاري انجام شده، بيشتر است. به ويژه اينكه تعداد زيادي از شركت‌هاي انرژي اروپا هنوز در مسير پيوستن به استفاده از ارزهاي غيردلاري هستند. شيزوف تاكيد كرد: كشور روسيه و اتحاديه اروپا وضعيت مشترك سياسي و اقتصادي دارند، اما اين تحريم ضد روسي كه اكنون وجود دارد به نوعي به همكاري دو طرف آسيب زده است.

كرونا، خط مونتاژ خودروساز آمريكايي در كره‌جنوبي را زمين‌گير كرد

شركت خودروسازي جنرال موتورز امروز(چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه) با صدور اطلاعيه‌اي، علت تعطيلي شركت مونتاژ خود در كره‌جنوبي را كمبود قطعات چيني در نتيجه شيوع ويروس كرونا اعلام كرد.

به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس۲۴،  تمهيدات مقام‌هاي چيني براي محدود كردن بسياري از فعاليت‌ها با هدف جلوگيري از شيوع بيشتر اين ويروس و همچنين همزمان شدن شيوع اين بيماري با تعطيلات سال نو چيني باعث شده است كه صادرات قطعات يدكي توليدي در چين بويژه در صنعت خودرو با اختلال مواجه شود. مدير شركت جنرال موتورز در كره جنوبي به خبرگزاري فرانسه گفته، به دليل كمبود قطعات يدكي وارده از چين، بخشي از خط مونتاژ اين كارخانه در سئول به طور موقت تعطيل شده است. اين كارخانه در كره‌جنوبي در سال حدود ۴۰ هزار خودرو توليد مي‌كند. جنرال موتورز كره‌جنوبي ابراز اميدواري كرده است كه فعاليت‌هاي كارخانه پس ازتامين قطعات چيني مورد نياز از سر گرفته شود.

علاوه بر جنرال موتورز، شركت خودروسازي ژاپني نيسان نيز اعلام كرد كه به دليل مشابه، توليد خودروهاي خود در كارخانه كيوشو را از ۱۴ تا ۱۷ فوريه(۲۵ تا ۲۸ بهمن‌ماه) متوقف خواهد كرد. شركت هيونداي كره جنوبي كه پنجمين توليدكننده بزرگ خودرودر جهان است هفته گذشته عمليات توليدي خود را در مجتمع اولسان به حال تعليق درآورد. همچنين توليد در كارخانه رنو سامسونگ موتورز در بوسان هم متوقف شده است.