پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تحقق آرزوي ديرينه صادرات بنزين
یکشنبه، 17 آذر 1398 - 04:16 کد خبر:45190
پيام نفت:

تحقق آرزوي ديرينه صادرات بنزين

بنزين

صادرات بنزين گزينه جديد روي ميز دولت است كه براي اين مهم نيز تدابيري در نظر گرفته و آن‌طور كه وزير نفت اعلام كرده ايران به دنبال افزايش صادرات اين فراورده نفتي است.

به‌گزارش ايسنا، اواخر سال گذشته بود كه با افتتاح فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس ايران در توليد بنزين خودكفا شد و توانست دروازه‌هاي واردات اين فرآورده استراتژيك به كشور را ببندد. اكنون نيز شاهد افزايش توليد اين فرآورده هستيم تاجايي كه در هفته‌هاي گذشته بالاترين رقم تاريخي توليد بنزين در ايران ثبت شد.

خودكفايي در توليد بنزين يكي از اهداف وزارت نفت طي چند سال اخير بوده است و بر اين اساس ميزان توليد بنزين در كشور به مرور زمان افزايش يافت؛ به طوري‌كه در فاصله سال‌هاي ۵۷ تا ۵۹ به‌طور ميانگين روزانه ۱۴ ميليون ليتر بنزين در كشور توليد شده كه اين مقدار در فاصله سال‌هاي ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماه ابتداي سال) با افزايش ۵.۹ برابري به ميانگين روزانه ۸۳ ميليون ليتر افزايش يافته است، اين در حالي است كه مصرف روزانه بنزين در كشور نيز رقمي در همين حدود را تعقيب كرده است؛ به نحوي كه در فاصله سال‌هاي ۹۶ تا ۹۷ به‌طور ميانگين روزانه حدود ۸۸ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف شده است.

واردات اين فرآورده در كشور اما در فاصله سال‌هاي ۵۷ تا ۵۹ صفر بوده و به تدريج با افزايش تعداد خودروها و رشد زندگي شهرنشيني به ۳.۷ ميليون ليتر در روز در فاصله سال‌هاي ۶۴ تا ۶۷ رسيده و در فاصله سال‌هاي ۸۴ تا ۸۷ به بالاترين حد خود (۱۶.۸ ميليون ليتر در روز) رسيده است و پس از آن با روندي كاملاً كاهشي به ۷.۶ ميليون ليتر در روز در فاصله سال‌هاي ۹۲ تا ۹۵ (دولت يازدهم) رسيده است.

رقم واردات بنزين در فاصله سال‌هاي ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماهه ابتداي سال) ۵.۹ ميليون ليتر ثبت شده است كه اين رقم به گفته مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از محل راه‌اندازي فازهاي سه‌گانه پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس و دستيابي به خودكفايي در تأمين بنزين مورد نياز كشور، ابتداي مهرماه ۹۷ به صفر رسيده و ديگر بنزيني وارد كشور نشده است.

توليد بنزين كشور از ۱۱۰ ميليون ليتر در روز عبور مي‌كند

اما بيژن زنگنه - وزير نفت - در آخرين صحبت‌هاي خود درباره وضعيت توليد بنزين در كشور، گفته است: مقدار توليد بنزين كشور از ۱۱۰ ميليون ليتر در روز عبور كرده و اين بالاترين رقم تاريخي است كه تاكنون داشته‌ايم.

وي با بيان اين‌كه همه فرآورده‌ها از جمله بنزين و گازوئيل، گاز مايع، نفت كوره و سوخت جت در كشور به صورت مازاد براي صادرات وجود دارد، اظهار كرد: برنامه‌ريزي جدي براي صادرات اين فرآورده‌ها از طريق خشكي و دريا شده است.

برنامه‌ريزي براي صادرات بنزين استارت خورد

از دي ماه سال گذشته برنامه‌ريزي براي صادرات بنزين صورت گرفت و همان زمان عليرضا صادق‌آبادي - مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي - اعلام كرد: در كشور مازاد بنزين داريم و به سمت صادرات حركت مي‌كنيم. اين اتفاق يا از طريق قرارداد صورت مي‌گيرد يا در رينگ بورس عرضه خواهد شد اما اين برنامه‌ي ما در سال جاري است. وي هم‌چنين در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد كه ايران صادركننده بنزين و گازوئيل شده است و مقصد صادرات، كردستان عراق، عراق، افغانستان و برخي كشورهاي حاشيه درياي خزر هستند.

در همين رابطه هوشنگ فلاحتيان - معاون برنامه‌ريزي وزير نفت - در آن زمان با اشاره به اين‌كه ميانگين كنوني مصرف بنزين در كشور روزانه ۸۸ ميليون ليتر و توليد اندكي بيش از ۱۰۰ ميليون در روز است، گفت: در شرايط كنوني ظرفيت صادرات بنزين را داريم.

روزانه بالاي ۱۵ ميليون ليتر اضافه توليد بنزين داريم

به‌تازگي نيز وزير نفت با بيان اين‌كه روزانه بالاي 15 ميليون ليتر اضافه توليد بنزين دارد كه اين اضافه توليد ذخيره شده و قرار است ميزان صادرات افزايش پيدا كند، اظهار كرد: اضافه توليد در نفت سفيد، گازوئيل و سوخت جد وجود دارد و به لحاظ پالايش وضعيت خوبي داريم.

روز چهارشنبه نيز نخستين محموله ۱۰ هزار تني بنزين صادراتي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي روانه رينگ بين‌الملل بورس انرژي شد. البته اين‌ صحبت‌ها در شرايطي است كه  وزير نفت در مراسم افتتاح فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس درباره صادرات بنزين اينگونه گفت كه ديگر نيازي به واردات بنزين نداريم و امكان صادرات اين فرآورده نيز هم‌اكنون وجود دارد، اما به اين دليل كه مي‌خواهيم ظرفيت ذخاير ايران را افزايش دهيم، فعلاً صادر نمي‌كنيم.

مجموع اتفاقات در ماه‌هاي اخير نشان مي‌دهد  كه اكنون دولت برنامه خود را تغيير داده و صادرات بنزين را جز اولويت‌هاي خود قرار داده است.