پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : بنزين و CNG كداميك
جمعه، 29 آذر 1398 - 04:08 کد خبر:45172
پيام نفت:
بنزين و CNG كداميك
 
 

   بنزين و CNG   جزء دو سوخت متداول در كشور هستند كه در اين نوشته به بررسي تفاوت هاي اين دو سوخت از نظر زيست محيطي، اقتصادي، فني و موتوري و ...... پرداخته و مزايا و معايب هر دو به اختصار مورد بررسي قرار مي گيرد.

  • مقايسه بنزين وCNG  از نظر زيست محيطي

گاز CNG ، گازي به مراتب تميزتر نسبت به سوخت بنزين از نظر آلاينده هاي خروجي اگـزوز بـوده است. با اندازه گيري مـيزان آلاينده هاي خروجي از اگزوز مشخص گرديد كه CNG سوختي به مراتب سالمتر از بنزين است.

كشور ما در آينده نزديك ديگر يك كشور نفت خيز نبوده، اما ميزان ذخاير گاز طبيعي در كشور حدود 25 تريليون متر مكعب بوده كه براي مصرف 250 ساله است و از اين نظر مقام دوم ذخاير گازي دنيا را دارا بوده و چون اين گاز را به راحتي قابل پمپاژ كردن است، بنابراين خيلي سريع در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد و احتياج به هزينه حمل و نقل بالايي ندارد.
وجود شبكه عظيم خط لوله گاز طبيعي در اقصي نقاط ايران وجود اين گاز را در همه جا در دسترس قرار داده بنابراين هزينه حمل و نقل اين گاز نيز بشدت كاهش يافته است . همچنين مقايسه قيمت هاي ميانگين CNG و بنزين در بازارهاي جهاني نشان مي دهد كه قيمت يك ليتر بنزين 47 سنت و قيمت معادل گاز CNG اين مقدار سوخت بنزين 10 سنت بوده كه به وضوح نشان دهنده ارزاني سوخت CNG نسبت به سوخت بنزين مي باشد.
البته بايد به اين نكته توجه داشت كه استفاده از سوخت CNG به جاي بنزين نياز به سرمايه گذاري اوليه بيشتري داشته و هزينه ابعاد هر ايستگاه سوختگيري CNG حدود 8 برابر هزينه ايجاد يك جايگاه سوختگيري بنزين بوده .است
 

  • مقايسه از نظر فني و موتوري

در خودروي گازسوز بعلت كاهش قابل ملاحظه رسوبات كربن در منطقه احتراق، ورودي سوپاپها، سرپيستونها و شيارهاي رينگها، امكان گريپاژ كردن قطعات بمراتب كاهش پيدا مي كند. همچنين بعلت كاهش قابل ملاحظه رسوبات كربن و آلاينده هاي خروجي، روغن موتور و فيلتر آن نسبت به سوخت بنزين تميزتر باقي مانده و زمان تعويض آنها و در نتيجه هزينه عملياتي موتور گاز سوز نيز كاهش مي يابد.

  • مقايسه از نظر پيمايش خودرو 

براي به كارگيري گاز طبيعي به عنوان سوخت خودرو بايد آن را در جايگاه سوختگيري تا فشار 200 تا 220 بار متراكم نمود كه در چنين فشاري دانسيته انرژي حجمي گاز طبيعي يك چهارم بنزين بوده و در نتيجه يك خودرو تجهيز شده به سوخت گاز طبيعي فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزين و چهار برابر يك خودرو بنزيني براي همان مسافت نياز به مراجعه به جايگاه سوختگيري دارد و ميتوان نتيجه گرفت كه برد عملياتي خودروهاي با سوخت بنزين به مراتب بيشتر از خودروي با سوخت گاز طبيعي فشرده شده مي باشد.

بحث و نتيجه گيري
در حالت كلي هر كدام از دو نوع سيستم سوخت بنزين و CNG داراي مزايا و معايبي بوده كه بايد با در نظر گرفتن اين موارد نسبت به ارجعيت داشتن يكي نسبت به ديگري اقدام كرد كه در زير به پاره اي از اين موارد اشاره شده است.

معايب استفاده از CNG نسبت به بنزين

  • سنگين بودن تجهيزات
  • گراني تجهيزات مربوطه
  • طي نمودن مسافت كمتر به ازاء يك بار سوختگيري

مزاياي استفاده از CNG نسبت به بنزين

  • به مراتب ارزان بودن سوخت CNG
  • آلودگي كمتر محيط زيست
  • افزايش عمر مفيد خودرو