پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : هويت خريداران نفت خام از بورس مخفي مي‌ماند
پنجشنبه، 23 آبان 1398 - 06:58 کد خبر:45143
تبيانيان گفت: امكان تسويه به صورت ريالي، مقصد آزاد و عدم احراز هويت مشتري مي‌تواند مشوق‌هاي خوبي براي خريد نفت از بورس انرژي باشد.

پيام نفت:
جزئيات امتيازهاي ويژه براي خريداران نفت خام از بورس/ تخفيف‌هاي نجومي صحت ندارد
 
اميرحسين تبيانيان نماينده شركت ملي نفت ايران در بورس انرژي با اشاره به عرضه نفت و فرآورده‌هاي نفتي در بورس اظهار كرد: تجارت نفت خام مسئله پيچيده تري نسبت به فرآورده‌هاي نفتي است و محدوديت‌هاي بيشتري براي آن وجود دارد.
 
نماينده شركت ملي نفت ايران در بورس انرژي تصريح كرد: تجارت مواد پتروشيمي سابقه بيشتري در بورس دارد، اما عرضه نفت خام عمر چنداني ندارد.

وي افزود: هر شش ماه يكبار براي افزايش تسهيل در فروش نفت خام در بورس، شرايط عرضه بروز رساني مي‌شود و در تلاش هستيم به عنوان فروشنده اين محصول زمينه را براي افزايش فروش فراهم كنيم با اين حال افزايش فروش به بازار و توانايي خريداران نيز بستگي دارد.
تبيانيان ادامه داد: مبناي قيمت گذاري نفت مانند همه شركت‌ها نفتي مقصد خريدار است با اين موجود ما بدون در نظر گرفتن اين عامل، مبنا را براساس قيمت نفت مديترانه كه پايين‌ترين قيمت فروش است در نظر گرفته ايم.

نماينده شركت ملي نفت ايران در بورس انرژي مطرح كرد: قيمت نفت خام در بورس و فروش‌هاي بين المللي تفاوت چنداني ندارد، اما امتيازهاي ويژه‌اي براي خريداران از بورس در نظر گرفته شده است كه امكان تسويه به صورت ريالي، مقصد آزاد و عدم احراز هويت مشتري از اهم آنهاست كه مي‌تواند مشوق‌هاي خوبي براي خريد نفت از بورس انرژي باشد.

به گفته وي؛ سياست كلي وزارت نفت در قيمت گذاري همراه با تعامل با خريداران بوده است و ثبت درخواست خريد در بورس منجر به فروش شده است.

تبيانيان با رد تخفيف‌هاي نجومي براي فروش نفت در بورس انرژي بيان كرد: يكي از روش‌هاي فروش نفت استفاده از ظرفيت بورس انرژي تهران است، زماني كه امكان فروش نفت با قيمت مناسب در بازارهاي بين المللي وجود دارد، ارائه تخفيف‌هاي نجومي امكان پذير نيست.

عرضه نفت و مواد پتروشيمي در بورس انرژي به ۳۶ نوبت رسيده است و آمارهاي موجود حكايت از بازار داغ فرآورده‌هاي نفتي دارد كه به نظر مي‌رسد محدوديت‌هاي بين المللي و عدم توانايي بخش خصوصي دو عامل اصلي در فروش نفت خام در بورس انرژي باشد.

فروش نفت خام طي ۳۶ عرضه محموله به يك ميليون بشكه رسيده است و ميانگين فروش آن به ۲۷ هزار بشكه در هر عرضه رسيده است.

وزارت نفت براي تسهيل در فروش نفت خام در بورس شرايطي از قبيل فروش به مقصد آزاد، تسويه حساب به صورت ريالي، بارگيري محصول كمتر از ۹۰ روز، امكان تسويه حساب به صورت اعتباري تا ۹۰ روز پس از تاريخ بارنامه و محاسبه قيمت نفت با ارز سامانه سنا را به عنوان مشوق در نظر گرفته است.
 
 
 

ميزان