پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : جمع كل مخارج ساخت سد كرج در سال ۱۳۴۰ بالغ بر ۴۵۰ مليون تومان بود / روستايي كه پس از افتتاح چهارمين سد بزرگ قوسي جهان زير آب رفت
شنبه، 4 آبان 1398 - 18:13 کد خبر:45121
پيام نفت:

جمع كل مخارج سد و تاسيسات مربوط و خريد اراضي دهكده‌هايي كه در درياچه‌هاي پشت سد غرق و دهكده تازه‌اي كه به جاي آن براي اسكان اهالي اين دهات ايجاد شد، بالغ بر ۴۵۰ مليون تومان بود كه ۱۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان آن در اوايل كار از طرف اداره كمك‌هاي فني پرداخت و بقيه از اعتبارات سازمان برنامه تامين شد، ثلث كل هزينه نيز به ارز بوده است.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

جمع كل مخارج سد كرج بالغ بر ۴۵۰ مليون تومان بود

سرويس تاريخ «انتخاب»: ساعت ۹ صبح چهارشنبه سوم آبان ۱۳۴۰ سد كرج طي مراسمي به وسيله محمدرضا پهلوي افتتاح شد. اين سد كه در آن زمان به لحاظ ارتفاع رتبه چهارم را در بين سد‌هاي قوسي جهان از آن خود كرد؛ سدي بتوني قوسي است با ارتفاع ۱۸۰ متر.

درباره ديگر ويژگي‌هاي اين سد مهم از جمله مقاومت آن روزنامه اطلاعات مورخ سوم آبان ۱۳۴۰ نوشت: «ضخامت سد در پايين در حدود ۳۰ متر است و تامين مقاومت كافي (حتي با توجه به آثار زلزله) با اين ضخامت كم در نتيجه استفاده از آخرين روش‌هاي تكنيك نوين ميسر شده است. حجم بتون مصرف‌شده در سد بزرگ ۷۰۶۰۰۰ مترمكعب و در جمع تاسيسات كلا بالغ بر ۷۹۲۰۰۰ مترمكعب مي‌شود.»

بر اساس همين گزارش تمام سيمان استفاده‌شده در ساخت اين سد از كارخانه سيمان تهران تهيه شده بود، و درياچه پشت آن در هنگام افتتاح حدود ۱۴ كيلومتر طول و ۲۰۵ ميليون متر مكعب گنجايش داشت. همچنين سد كرج در ابتداي كار با يك خط انتقال نيرو به طول ۵۴ كيلومتر و كشش ۱۳۲ هزار ولت نيروي برق حاصل را به تهران منتقل مي‌كرد. اين خط داراي ۱۰۷ برج فولادي بود و از سد كرج تا حدود رودخانه كن و پس از آن به طرف كارخانه شماره ۲ طرشت بنگاه برق سرازير مي‌شد.

گفتني است، كليه ماشين‌ها و لوازم به كاررفته در سد و تاسيسات مربوط به آن از راه مناقصه، از كشور‌هاي مختلف اروپا و آمريكا و ژاپن خريداري شده بود.

بنا به گزارش روزنامه اطلاعات، در روز افتتاح سد كرج، جمع كل مخارج سد و تاسيسات مربوط و خريد اراضي دهكده‌هايي كه در درياچه‌هاي پشت سد غرق و دهكده تازه‌اي كه به جاي آن براي اسكان اهالي اين دهات ايجاد شد، بالغ بر ۴۵۰ مليون تومان بود كه ۱۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان آن در اوايل كار از طرف اداره كمك‌هاي فني پرداخت و بقيه از اعتبارات سازمان برنامه تامين شد، ثلث كل هزينه نيز به ارز بوده است.

از مبلغ ۴۵۰ ميليون تومان نزديك به ۳۵۰ ميليون تومان صرف ساختن سد و نيروگاه و انتقال نيرو به تهران شد، ۴۳ ميليون تومان براي خريد ماشين‌هاي ساختماني به كاررفته هزينه و قرار شد قسمتي از آن‌ها در ساختمان سد دز و نيز بقيه طرح‌هاي عمراني به كار رود.

جاده انحرافي ۲۴ ميليون تومان و هزينه خريد اراضي و آباد كردن دهكده تازه در حدود ۲۰ ميليون تومان خرج برداشت و بقيه كه مشتمل بر ۳۰ ميليون تومان بود، نيز صرف هزينه‌هاي مهندسي، اداري و متفرقه مثل ماليات و گمرك و بيمه‌هاي گوناگون شد.