پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : افزايش برداشت از ميدان نفتي "بلال" با نانو سيالات/حضور نفتي‌ها در نمايشگاه نانو فناوري
پنجشنبه، 18 مهر 1398 - 06:59 کد خبر:45057
مدير پژوهش و فناوري شركت نفت از انجام فاز آزمايشي نانو سيال در ميدان نفتي بلال براي افزايش ازدياد برداشت خبر داد و گفت: اين شركت در تلاش است تا با حضور در نمايشگاه فناوري نانو علاوه بر آنكه توانمندي‌هاي خود را در حوزه كاربردهاي نانو در صنعت نفت ارائه دهد، با توانمندي‌هاي شركت‌هاي فناور در اين حوزه آشنا شود.

پيام نفت:
ميدان نفتي

دكتر ابراهيم طالقاني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه كاربردهاي فناوري نانو در حوزه‌هاي بالادستي نفت كمتر شناخته شده است، افزود: عمدتا اين فناوري براي ساخت تجهيزات و لوازم مصرفي صنعت نفت خود را نشان داده است.

وي ادامه داد: از اين رو در مجموعه شركت ملي نفت كميته‌اي به نام "كميته نانو" را تشكيل داديم و در زمينه كاربردهاي علم و فناوري نانو در بخش بالادستي احصا مي‌كنيم؛ از اين رو از شركت‌هاي عملياتي و بخش‌هاي مختلف اين صنعت دعوت مي‌كنيم و با همكاري مديريت كالا كه خريدها را بر عهده دارد، در تلاش هستيم تا تجهيزات و موادي را تهيه كنيم كه كارايي آنها با علم و فناوري نانو ارتقا يافته باشد.

طالقاني با بيان اينكه موضوع كاري اين كميته موضوع جديدي نيست، خاطر نشان كرد: اين كميته جلساتي را برگزار كرده است و تمامي نيازهاي عملياتي و كالايي شركت‌هاي فرعي حوزه نفت كه مي‌تواند مشمول موضوع اين كميته باشد را مشخص كردند و به‌زودي فهرست حوزه‌هايي كه قابليت رسوخ فناوري نانو در آنها است را منتشر مي‌كنيم.

به گفته وي در هفته آينده فهرست اوليه اين كميته اعلام خواهد شد.

اجراي كاربردي كردن نانو فناوري در فاز آزمايشي

مدير پژوهش و فناوري شركت نفت، ماموريت اصلي شركت نفت را توليد نفت ذكر كرد و ادامه داد: در اين راستا در تلاش هستيم از فناوري نانو براي توليد و ازدياد برداشت نفت بهره ببريم؛ از اين رو پروژه‌اي را در اين زمينه تعريف كرديم.

طالقاني در اين باره توضيح داد: براي اين منظور يكي از ميادين نفتي به نام ميدان "بلال" در شركت نفت فلات قاره كانديد براي تزريق سيال ويژه‌اي شد.

وي با تاكيد بر اينكه اين سيال با استفاده از فناوري نانو توليد شده است، اظهار كرد: اين سيال به همراه مواد تزريقي در ميدان نفتي بلال تزريق خواهد شد و آزمايش‌هاي اوليه اين پروژه نشان داد كه اين نانو سيال توانست به مقدار قابل ملاحظه‌اي ميزان توليد نفت را افزايش دهد كه اين امر نتيجه اميدواركننده‌اي است.

مدير پژوهش و فناوري شركت نفت: اضافه كرد: بر اين اساس توليد چندين بشكه از اين نانو سيال را در دستور كار داريم و قرار است اين ميزان در چاه كانديد تزريق شود تا آثار ازدياد برداشت را با استفاده از مواد مشاهده كنيم.

وي ابراز اميدواري كرد كه با استفاده از اين نانوسيال شاهد افزايش چشمگير از چاه‌ها نفت باشيم و اضافه كرد: ما تاكنون از سيال نانو براي تزريق استفاده نكرده بوديم و اين اولين تجربه ازدياد برداشتي ما با استفاده از نانو بود كه با همكاري شركت نفت فلات قاره در ميدان نفتي بلال در حال انجام است.

طالقاني، اين طرح را متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت ذكر كرد و ادامه داد: با انجام تست ميداني مي‌توانيم با اطمينان بيشتري اعلام كنيم كه درصد توليد ناشي از نانو فناوري به چه ميزان بوده است.

حضور نفتي‌ها در نمايشگاه نانو فناوري

مدير پژوهش و فناوري شركت نفت با اشاره به برگزاري نمايشگاه فناوري نانو كه از فردا پنج‌شنبه آغاز مي‌شود و تا 21 مهرماه ادامه دارد، خاطر نشان كرد: در اين نمايشگاه همه نخبگان و دانشمندان اين حوزه حضور دارند و ما در اين نمايشگاه حضور داريم تا آنچه را كه تاكنون در حوزه كاربردهاي نانو در صنعت نفت دست يافتيم، به آنها ارائه دهيم.

وي اضافه كرد: از سوي ديگر در تلاش خواهيم بود تا با دستاوردهاي شركت‌هاي دانش‌بنيان و مراكز تحقيقاتي با كاربرد در صنعت نفت آشنا شويم.

طالقاني خاطر نشان كرد: برگزاري اين نمايشگاه باعث مي‌شود تا ما با بضاعت و بنيه كشور در حوزه علم و فناوري نانو آشنا شويم، ضمن آنكه زمينه‌هاي همكاري‌هاي ديگري را با شركت‌هاي فناور و دانش‌بنيان در بخش نانو ايجاد خواهد كرد.

انتهاي پيام