پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : آمارهاي پتروشيمي، بنزين و ميعانات گازي وزارت نفت غلط است؟
سه شنبه، 16 مهر 1398 - 06:38 کد خبر:45046
رئيس كميسيون انرژي و محيط‌زيست اتاق تهران آمارهاي اعلامي مسئولان وزارت نفت درباره پتروشيمي، بنزين و ميعانات گازي را غلط ارزيابي كرد.

پيام نفت:
آمارهاي پتروشيمي، بنزين و ميعانات گازي وزارت نفت غلط است؟

به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از روابط عمومي اتاق تهران، رئيس كميسيون انرژي و محيط‌زيست اتاق تهران، با اشاره به گزارشي كه اخيراً از سوي مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در رسانه‌ها منتشر شده است، آمار و اطلاعات گزارش شده را مورد ترديد قرار داد و گفت: دولت بايد در بيان و طرح آمار‌هاي مربوط به توليد و اقتصاد كشور، وسواس و دقت بيشتري به خرج دهد.

رضا پديدار افزود: بر اساس گزارشي كه از سوي مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در رسانه‌ها منتشر شده، واحد‌هاي پتروشيمي روزانه 33 ميليون تن خوراك دريافت كرده‌اند كه اين ميزان معادل 674 هزار بشكه نفت خام است.

وي ادامه داد: طبق آمار مطرح شده، در دو سال آينده، ​ اين ميزان با افزايش تعداد واحد‌هاي پتروشيمي به 83 واحد، به معادل 1.4 ميليون بشكه نفت خام مي‌رسد و پيش‌بيني شده است كه ميزان خوراك واحد‌هاي پتروشيمي تا سال 1404 به 74 ميليون تن و معادل 1.7 ميليون بشكه نفت خام برسد.

پديدار با بيان اينكه اعداد و ارقام مطرح شده در اين رابطه، بسيار اغراق‌آميز است، گفت: اين در حالي است كه به گفته مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي، در حال حاضر 90 فرآورده نفتي و پتروشيمي در كشور توليد مي‌شود حال آنكه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه سبد توليدي كشور در اين حوزه تنها 39 محصول است.

رئيس كميسيون انرژي و محيط‌زيست اتاق تهران، سپس به آمار ديگري اشاره كرد كه از سوي مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران بيان شده است و افزود: بر اساس گفته‌هاي مطرح شده از سوي مدير عامل اين شركت، تا سال 1404 تعداد انواع محصولات توليدي در حوزه پتروشيمي كشور به 105 نوع مي‌رسد و اين ادعا در حالي مطرح شده‌است كه تنوع محصولات پتروشيمي در جهان تنها 87 محصول است.

پديدار در ادامه به اعلام خبر عرضه 2 ميليون بشكه ميعانات گازي در بورس انرژي به قيمت 58 دلار و 58 سنت براي هر بشكه واكنش نشان داد و گفت: اين ميزان عرضه در بورس انرژي در حالي صورت مي‌گيرد كه تعداد كارگزاري‌هاي ثبت‌شده در اين بازار سرمايه محدود به 12 كارگزاري است.

عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران همچنين به ادعاي عرضه بنزين يورو 5 كه از سوي مقامات دولتي مطرح مي‌شود نيز واكنش نشان داد و افزود: بنزين توليدي در كشور در حال حاضر يورو 4 است و اين ادعاي مطرح شده از سوي برخي مسئولان دولتي را بايد مورد ترديد قرار داد.

همچنين به گفته وي، ميزان توليد بنزين در كشور در حال حاضر به 104.5 ميليون ليتر در روز رسيده و اين درحالي است كه ميانگين مصرف سه ماهه امسال در كشور رقم 91 ميليون ليتر را ثبت كرده است و به نظر مي‌رسد كه مي‌توان روي صادرات مازاد بنزين توليدي در كشور سرمايه‌گذاري بيشتري داشت.

پديدار، بازار صادراتي بنزين ايران را كشور‌هاي عراق، تركيه، ارمنستان، جمهوري آذربايجان، تركمنستان و افغانستان بيان كرد.

انتهاي پيام/