پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سقوط كم‌سابقه توليد نفت اوپك
سه شنبه، 9 مهر 1398 - 08:29 کد خبر:45006
طبق نظرسنجي رويترز، توليد نفت اوپك در سپتامبر بدنبال حملات هوايي كه باعث كاهش توليد عربستان سعودي شد و تاثير تحريم‌هاي آمريكا روي دو عضو ديگر اوپك را تشديد كرد، به پايين‌ترين ركورد در هشت سال اخير سقوط كرد.

پيام نفت:
اوپك

به گزارش ايسنا، نظرسنجي رويترز نشان داد توليد نفت اوپك كه متشكل از ۱۴ كشور است، در سپتامبر به ۲۸.۹ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۷۵۰ هزار بشكه در روز در مقايسه با اوت كاهش داشت و پايين‌ترين توليد ماهانه از سال ۲۰۱۱ به اين طرف بود.

حملات ۱۴ سپتامبر به دو تاسيسات نفتي عربستان سعودي به توقف توليد ۵.۷ ميليون بشكه در روز نفت اين كشور منجر شد و قيمت نفت را در ۱۶ سپتامبر ۲۰ درصد افزايش داد و تا مرز ۷۲ دلار در هر بشكه رساند. با اين حال قيمت‌هاي نفت از آن زمان به ۶۱ دلار كاهش پيدا كرده كه نزديك سطح قيمت پيش از حملات است.

به گفته كرگ ارلام، تحليلگر شركت OANDA، معامله‌گران به شكل واضحي نسبت به ريسك پريميوم در نفت نگران نيستند و توجهات به وضعيت تقاضا و ريسك كاهش بيشتر آن معطوف شده است.

اوپك، روسيه و ساير توليدكنندگان نفت در قالب گروهي معروف به اوپك پلاس در دسامبر گذشته موافقت كردند توليدشان را از ابتداي سال ۲۰۱۹ به ميزان ۱.۲ ميليون بشكه در روز كاهش دهند. سهم ۱۱ عضو اوپك از اين كاهش توليد ۸۰۰ هزار بشكه در روز بوده است و ايران، ليبي و ونزوئلا از مشاركت در آن معاف هستند.

نرخ پايبندي ۱۱ عضو اوپك به توافق كاهش توليد كه قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود، در سپتامبر به ۲۱۸ درصد رسيد كه بسيار بالاتر از ۱۳۱ درصد در اوت بود.

بزرگترين كاهش توليد به ميزان ۷۰۰ هزار بشكه در روز، مربوط به عربستان سعودي بود كه ۹.۰۵ ميليون بشكه در روز توليد كرد. البته كاهش توليد اين كشور بزرگتر بود اما شركت نفتي آرامكوي سعودي با برداشت از ذخاير نفت خود، اين كاهش را محدود كرد. منابع آگاه به رويترز گفتند توليد عربستان سعودي بين ۸.۵ تا ۸.۶ ميليون بشكه در روز بود.

پيش از حملات عربستان سعودي تحت توافق محدوديت عرضه اوپك، توليد خود را بسيار بيشتر از ميزاني كه توافق كرده بود، محدود كرده بود.

توليد ونزوئلا نيز كه تحت تحريم‌هاي آمريكا قرار دارد كاهش بيشتري پيدا كرد. شركت نفتي دولتي PDVSA ونزوئلا ماه جاري بخشي از فعاليت بلندينگ نفت را متوقف كرده و توليدش را در واكنش به رشد ذخاير داخلي، كاهش داد.

در ميان ساير اعضاي اوپك، عراق صادراتش از بنادر جنوبي و شمالي را محدود كرد اما نيجريه عرضه خود را اندكي افزايش داد و همچنان بالاتر از سقف توافق شده با اوپك نفت توليد مي‌كند. همچنين ليبي با افزايش توليد ميدان الشراره، نفت بيشتري توليد كرد. در ميزان عرضه امارات متحده عربي تغيير چنداني به وجود نيامد اما كويت توليد خود را اندكي افزايش داد.

بر اساس گزارش رويترز، توليد نفت اوپك در سپتامبر پايين‌ترين حد از سال ۲۰۱۱ بود كه جنگ داخلي در ليبي باعث فروپاشي توليد اين كشور شده بود.

انتهاي پيام