پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : افق روشن انرژي خورشيدي در آينده
چهارشنبه، 27 شهریور 1398 - 03:16 کد خبر:44924
پيام نفت:

ركوردزني انرژي خورشيدي

براساس نمودار ميزان مصرف انرژي از سال ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰، پيش‌بيني‌هايي صورت گرفته در خصوص انرژي خورشيدي بيانگر اين است كه اين انرژي در تمام جهان مورد توجه قرار گرفته است و در آينده نيز نقش آن پررنگ‌تر خواهد شد.

 

 

به گزارش خبرنگار ايسنا، آينده انرژي در دنيا متعلق به استفاده از انرژي خورشيد است و ايران نيز در اين زمينه پتانسيل خوبي دارد تا جايي كه به گفته مهدي احسان - عضو كميته علمي رويداد آب و انرژي - در تمام دنيا از جمله در ايران روند توليد، انتقال و توزيع حالت انحصاري دارد كه يا در دست دولت و يا در اختيار شركت خصوصي است، اما از چند سال گذشته تصميم گرفته شد كه برق را به بازار بياورند و از حالت انحصاري خارج كنند كه اين قضيه ورود مسائل اقتصادي را در برق ايجاد كرده است.

 

 

وي با بيان اين‌كه انرژي يك برنامه‌ريزي كلي در هر مملكتي است، اظهار كرد: براي بسترسازي صادرات انرژي در قدم اول بايد برنامه‌ريزي انرژي انجام شود كه اين برنامه‌ريزي تمامي صورت‌هاي توليد انرژي و نيازها را بررسي كرده و بر آن اساس مشخص مي‌كند كه تا چند سال آينده روي كدام انرژي‌ها و چقدر بايد برنامه‌ريزي كرد.

 

 

به گفته عضو كميته علمي رويداد آب و انرژي، آينده براي استفاده از انرژي خورشيدي است و كشورهاي غربي پيشرفت خوبي در اين زمينه داشتند كه ايران نيز فعاليت‌هاي مثمرثمري را در اين زمينه اجرايي كرده است.

 

احسان با اشاره به موانع و هشدارهاي موجود در اين زمينه اظهار كرد: اگر بخواهيم خيلي اين انرژي را رايج كنيم، ما واردكننده سلول‌هاي خورشيدي مي‌شويم و بازار ما از اين سلول‌هاي خورشيدي چيني پر مي‌شود.

 

وي ادامه داد: اين نگراني وجود دارد كه حجم بالايي از كانورترها در محل‌هاي غير قابل اعتماد ساخته و وارد بازار شود؛ البته در اين مورد وزارت نيرو در حال كار و فعاليت است.

 

به گفته عضو كميته علمي رويداد آب و انرژي برق توليد شده با انرژي خورشيدي يا باد را به قيمت حدود۹۰۰ تومان به ازاي هر كيلووات ساعت از توليدكننده مي‌خرد، اما تعرفه برقي كه به وزارت نيرو پرداخت مي‌شود، هر كيلووات ساعت حدود ۶۰ تومان است.

 

 

احسان با بيان اينكه پتانسيل ايران براي توسعه انرژي خورشيدي و بادي بسيار خوب است، بيان كرد: سازمان انرژي‌هاي نو و مركز تحقيقات نيرو منابع خوبي براي كسب اطلاعات در اين زمينه هستند.

 

 

به‌طور كلي با توجه به ويژگي‌هاي منحصر به فرد انرژي خورشيدي انتظار مي‌رود كه دولت در اين زمينه فعاليت‌هاي خوبي را اجرايي كند به‌طوري كه بتوانيم همسو با كشورهاي پيشرفته گام برداريم.