پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : چين ركورددار توليد انرژي بادي در جهان
جمعه، 22 شهریور 1398 - 05:39 کد خبر:44900
پيام نفت:
چين ركورددار توليد انرژي بادي در جهان

چين با توليد بيش از 153 ميليارد كيلووات ساعت برق از طريق نيروگاه هاي بادي، همچنان در توليد انرژي بادي در جهان ركورددار است.

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از ايرنا، در گزارشي كه به تازگي از سوي يكي از موسسات زيست محيطي آمريكا منتشر شد، ميزان ظرفيت توليد انرژي بادي در چين طي سال 2014 ميلادي 23 درصد رشد داشت و اين كشور موفق شده است 2.8 درصد از كل برق خود را از طريق نيروگاه هاي بادي تامين كند.

كشور چين كه بزرگترين توليد كننده كربن در جهان محسوب مي شود، پيشتر متعهد شده بود كه علاوه بر كاهش ميزان توليد گازهاي گلخانه اي خود تا سال 2030 ميلادي، سهم انرژي توليد شده از منابع غير فسيلي (از جمله انرژي هسته اي و منابع تجديدپذير انرژي) را در اين سال به 20 درصد برساند.

اين كشور همچنين براي دستيابي به هدف يادشده، درصدد تقويت توان نيروگاه هاي برق هسته اي و تحقق اين رويا، با بسياري كشورها از جمله فرانسه، آمريكا و روسيه همكاري نزديكي را از مدت ها قبل آغاز كرده است.

چين همچنان حدود 80 درصد از انرژي و 60 درصد از برق خود را از راه سوزاندن ذغال سنگ به دست مي آورد و پكن مي كوشد با گسترش انرژي هاي جايگزين، به ويژه انرژي خورشيدي و بادي، با آلودگي هوا در شهرهاي اين كشور بويژه كلانشهر 'پكن' مقابله كند.

انرژي بادي نوعي از انرژي هاي پاك و بازگشت پذير است كه فناوري استفاده از آن در جهان رواج يافته است.

چين در سال هاي گذشته استفاده از اين انرژي را گسترش داد و تنها ظرف 7 سال گذشته راه توسعه 15 ساله آمريكا و اروپا را پيمود و ميزان برق توليد شده از آن را از 2 ميليون كيلووات به بيش از 150 ميليون كيلووات رسانده است.

سخنگوي شبكه ملي برق رساني چين پيشتر اعلام كرده بود كه كشورش با توليد اين ميزان برق توليد شده از انرژي بادي، از آمريكا و بسياري از كشورهاي اروپايي پيشي گرفته و علاوه بر كسب مقام نخست در جهان، همچنان ركورددار توليد برق از انرژي بادي است.

براساس آمارهاي اعلام شده، ميزان توليد برق از انرژي بادي در چين بين سال هاي 2005 تا 2012 ميلادي، 50 برابر شده است.

همچنين ميزان توليد برق از انرژي بادي در چين طي سال 2012 نسبت به سال قبل ميلادي 36 درصد افزايش يافته در همين مدت توليد برق از انرژي خورشيدي نيز در چين 75 درصد افزايش يافته است.

دولت چين قصد دارد ظرفيت نيروگاه هاي بادي خود را تا سال 2020 به بيش از 100 هزار مگاوات افزايش دهد.

چين در سال 2013 به عضويت آژانس 'IRENA' در آمد كه هدف آن افزايش دو برابري ميزان توليد اين انرژي پاك تا سال 2030ميلادي است.

دولت چين براي عملي كردن تعهدات بين المللي خود در زمينه تغييرات آب و هوا، ميزان توليد انرژهاي تجديدپذير را افزايش داده است.

دولت چين همچنين بيشتر از رقباي صنعتي خود در جهان، در زمينه توليد انرژي پاك سرمايه گذاري كرده است.

بر اساس اعلام منابع رسمي در چين، اين كشور ضمن تدوين استراتژي جديد در حوزه انرژي قصد دارد تا سال 2020 با كاهش قابل توجه سوخت هاي فسيلي، بر تعداد نيروگاه هاي هسته اي، بادي و انواع سوخت هاي موسوم به سبز خود را افزايش دهد.

اين كشور همچنين قصد دارد با توجه به تعرفه هاي بالاي برق و حمايت هاي مالي براي گسترش و توسعه انرژي هاي قابل بازيافت، طرح هاي چندين ميليارد دلاري انرژي خورشيدي را در صحراي 'گبي' و شمال غربي اين كشور آغاز كند.

گزارش ها همچنين نشان مي دهد كه چين قصد دارد مصرف انرژي را كاهش داده و بر مصرف ذغال سنگ خود تا سال 2020 نيز به ميزان 4.8 ميليارد تن بكاهد.

سهم سوخت هاي غير فسيلي اين كشور نيز از 9.8 به 15درصد در سال 2013 رسيده كه اين موضوع خبر خوبي براي اين كشور و جهان كه نگران افزايش گازهاي گلخانه اي هستند، محسوب مي شود.

افزايش مصرف سوخت هاي فسيلي چون ذغال سنگ سهم زيادي در توليد گازهاي گلخانه اي و در نهايت گرمتر شدن كره زمين دارد كه توليد رو به افزايش آن باعث تغييرات نامطلوبي در محيط زيست جهان شده است.

سازمان ملل توصيه كرده است كه كشورهاي توسعه يافته جهان متعهد شوند تا سال 2020 ميزان گازهاي گلخانه اي خود را 25 تا 40 درصد كاهش دهند.