پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : 15 سال ديگر، كسي از ما نفت نخواهد خريد؛ دست به دامان "خورشيد" شويم
پنجشنبه، 31 مرداد 1398 - 13:54 کد خبر:44884
پيام نفت:
امروزه حدود 60 درصد نفت توليدي جهان در صنعت حمل و نقل استفاده مي شود...

عصر ايران؛ سعيد منصور افشار- تكنولوژي انرژي خورشيدي دارد جاي خود را در جهان آينده باز مي كند، اين نتيجه سرمايه گذاري نزديك 200 ميليارد دلاري كشورهاي جهان از 1990 تاكنون است.

اگرچه در حال حاضر و طبق آمار سال 2015  يونان 5.9 درصد، ايتاليا 6.8 درصد و آلمان 3.6 درصد انرژي مصرفي خود را از انرژي پايدار (خورشيد و باد) تامين مي كنند. در بقيه كشورها، ميزان بهره برداري از انرژي خورشيدي بسيار ناچيز است به گونه اي كه در مجموع فقط يك درصد انرژي مصرفي كل جهان به اين انرژي پاك اختصاص دارد.

با اين حال، كم شدن مداوم هزينه هاي توليد سلول هاي خورشيدي، پيشرفت تكنولوژي، توليد باتري هاي ليتيومي و امكان ذخيره سازي انرژي با روش هاي پيشرفته باعث شده است كه پژوهشگران اميدوار باشند تا سال 2030 (حدود 12 سال ديگر) سوت پايان عصر انرژي هاي فسيلي (نفت و گاز) به صدا درآيد.

15 سال ديگر، كسي از ما نفت نخواهد خريد؛ دست به دامان

در سال هاي اخيرجهان شاهد رشد عجيب چندين تكنولوژي بوده است: IT، نانو، هوش مصنوعي و بالاخره انرژي خورشيدي كه با دريافت يك ساعت از انرژي آن مي توان به مدت يك سال نياز كل جهان را تامين كرد.

امروزه حدود 60 درصد نفت توليدي جهان در صنعت حمل و نقل استفاده مي شود؛ اما خودروهايي كه با انرژي خورشيدي كار مي كنند به سرعت در حال تكامل هستند و بدين ترتيب تا 15 سال آينده، خودروها نيز از سوخت هاي فسيلي بي نياز خواهند شد. پس از آن، منابع نفت و گاز شايد تا مدتي براي توليد سوخت هواپيماها، كود شيميايي يا .. مورد استفاده قرار گيرند.

به وزدي انرژي هاي فسيلي در رقابت با تكنولوژي خورشيدي ميدان را واگذار خواهند كرد چرا كه انرژي خورشيدي نياز به حمل و انتقال ندارد و هزينه تمام شده آن بسيار پايين خواهد بود.

 وقتي نفت در ده سال آينده جايگاه خود را به عنوان كالاي استراتژيك از دست بدهد، مي توان پيامدهاي سياسي، اقتصاي و حتي اجتماعي آن را در مناطق نفت خيز مانند خاورميانه و روسيه مشاهده كرد.

حال بايد چه كرد؟ 
ايران يكي از امضاكنندگان پيمان پاريس در سال 2015 با موضوع اقدامات جدي براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي با هدف جلوگيري از گرم شدن بيشتر زمين و تغييرات آب و هوايي است.

ظاهرا در اين باره برنامه ريزي هم انجام شده و در برنامه هاي پنجم و ششم توسعه به ميزان 5000 مگاوات توليد برق از انرژي خورشيدي در نظر گرفته شده است اما آيا با يك مصوبه همه چيز درست مي شود؟!

در اين رابطه پيشنهاداتي به شرح زير براي رسيدن به اهداف پيش بيني شده ارائه مي شود:

1- مجموعه مسؤولان كشور حتما ضمن بروزرساني تكنولوژي توليد برق سنتي با هدف جلوگيري از به هدر رفتن انرژي، سوبسيدهاي متعلقه را تا حد ممكن و در يك برنامه زمان بندي شده حذف كنند.

2- رشته هاي دانشگاهي كه چندان مورد نياز جامعه نيستد و حتي فارغ التحصيل مازاد دارند، حذف يا تعديل شوند و به جاي آنها، رشته هاي مهندسي  IT، برق صنعتي، الكترونيك، كامپيوتر، زبان انگليسي، نانوتكنولوژي، انرژي هاي تجديدپذير و بخصوص فتوولتائيك را راه اندازي يا تقويت كنند.

3- وزارت نيرو به طور جدي از واگذاري پروژه هاي تاسيس نيروگاه هاي خورشيدي به شركت هاي زيرمجموعه دولت، نهادها، بانك ها و ... خودداري كند؛ هر جا دولتي ها آمده اند، كار را خراب كرده اند.

4- وزارت نيرو با جذب متخصصان واقعي و نه صرفا مدرك دار!! بدنه كارشناسي خود را در زمينه تكنولوژي جديد انرژي خورشيدي تقويت كند. اين كار مي تواند حتي با استخدام مشاوران فني خارجي هم صورت پذيرد.

5- وزارت نيرو با تعيين نرخ واقعي خريد با سود منطقي براي توليد كننده هاي انرژي هاي خورشيدي، انگيزه كافي فراهم آورد و البته به موقع قيمت خريد برق را پرداخت كند.

6- اطلاع رساني و آگاه سازي جامعه درباره انرژي خورشيدي و كلاً انرژي هاي تجديدپذير، رويه ثابت باشد چرا كه انرژي خورشيدي ديگر يك انتخاب نيست، ضرورت است. يادمان نرود كه 15 سال ديگر براي انرژي فسيلي موجود در زير خاك مان ، مشتري نخواهيم داشت.

7- با همكاري و مشاركت شركت هاي معتبر جهان، توليد خودرو برقي و راه اندازي خدمات فني مهندسي اين تكنولوژي را با مسئوليت بخش خصوصي حقيقي ، جايگزين خودروسازي كنوني كنند.

در نظر داشته باشيم كه به دليل ادامه خشكسالي در كشور ما و كمبود شديد آب، اصولا احداث صنايع سنگين مانند فولاد و خودرو در اين ديار كار اشتباهي است و در صورت اصرار به احداث، بهتر است در سواحل درياي عمان صورت گيرد.

از منظر اشتغالزاييهم تربيت تكنسين ها، مهندسين و مديران حرفه اي در دانشگاه ها و مراكز آموزش فني مي تواند مشاغل زيادي در بخش خدمات فني مهندسي و پشتيباني خودروهاي برقي و انرژي خورشيدي ايجاد كند.

  زمان دارد به سرعت مي گذرد و فرصت ها از دست مي رود، با همكاري با شركت هاي معتبر جهان در چهار گوشه دنيا بستر لازم را براي رشد تكنولوژي انرژي خورشيدي فراهم آوريد. نفت ديگر "طلاي سياه" نيست؛ اينك خورشيد "طلاي تابان" است.