پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مجموع 27 درصد ذخاير نفتي و گازي ايران(حدود يك سوم مجموع ذخاير نفت و گاز جهان)
پنجشنبه، 31 مرداد 1398 - 18:41 کد خبر:44880
پيام نفت:
دسته: اقتصادي - منتشر شده در 11/03 - 11:48

معاون وزير نفت در امور مهندسي ، پژوهش و فناوري گفت: ايران به دليل داشتن مجموع 27 درصد ذخاير نفتي و گازي، سهم قابل توجهي در توليد انرژي جهان دارد.

 

به گزارش پايگاه خبري- تحليلي كا-ايرنيوز، «حبيب الله بيطرف» در آئين آغاز به كار چهاردهمين نمايشگاه بين المللي نفت و انرژي كيش (كيش اينكس 2018) اظهار كرد: با نگاهي به ظرفيت صنعت نفت و گاز ايران مي توان گفت دارنده 9 درصد ذخاير نفت و 18 درصد ذخاير گاز طبيعي جهان هستيم.

وي افزود: ظرفيت توليد روزانه نفت ما حدود 6 ميليون بشكه است و ركوردهاي قبل از انقلاب اين ميزان توليد را ثبت كرده است.

وي تاكيد كرد: ظرفيت توليد گاز طبيعي ما در سال 400 ميليارد متر مكعب است كه اين سهم قابل توجهي در انرژي جهاني است و دارنده ساختارهاي توسعه يافته نفت و گاز طبيعي هستيم و اگر مجموع مجموع نفت و گاز را حساب كنيم موقعيت اول جهاني را داريم.

معاون وزير نفت گفت: اگر ذخاير را با توليد بخواهيم مقايسه كنيم، ايران با 9، عربستان 16، عراق 9 و كويت و امارات هر كدام با 6 درصد، 50 درصد ذخاير نفتي جهان را صاحب هستند و از نظر توليد نفت خام، ايران، عراق و كويت 4 و عربستان 13 درصد سهم جهاني را دارند.

بيطرف افزود: با توجه به سهم ذخاير و توليد كشور ما در نفت خام، بايد سهم بيشتري را در توليد جهاني به دست بياوريم.

وي ادامه داد: از نظر گاز نيز سهم ما از ذخاير 18 درصد است در صورتي كه سهم قطر 13، عربستان 4 و امارات حدود سه درصد است ، با اين وجود از نظر توليد، حدود پنج درصد گاز جهان را سالانه توليد مي كنيم.

معاون وزير نفت تاكيد كرد: در حوزه توليد گاز نيز با توجه به ذخاير جاي سهم بيشتري را در عرضه توليد گاز جهاني داريم.

وي گفت: در برنامه ششم توسعه اقتصادي پيش بيني شده تا سال 1400 توليد نفت خام به 4 و نيم ميليون بشكه و ميعانات گازي 950 هزار بشكه و گاز طبيعي يك هزار و 100 ميليون متر مكعب در روز برسد.

معاون وزير نفت تاكيد كرد: براي تحقق اين اهداف كمي نيازمند 200 ميليارد دلار سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز هستيم.

بيطرف اظهار كرد: 4 برنامه اساسي در وزارت نفت براي توسعه فناوري وجود دارد كه يكي از اركان مهم توسعه در همه صنايع بويژه نفت وگار بخش فناوري است درست است در سرمايه و فناوري مشكل داريم و در تامين آنها بايد برنامه ريزي اساسي داشته باشيم اما اهميت بيشتر، بحث فناوري است.

وي گفت: وزارت نفت به دنبال تاسيس 9 مركز بررسي تخصصي ازدياد برداشت در دانشگاه ها مي باشد كه هر يك از دانشگاهها مطالعات پژوهشي يك ميدان را در يك قرار داد 10 ساله انجام مي دهند.

بيطرف عنوان كرد: هدف و سياست اصلي وزارت نفت اين است تا با اجراي حدود 30 قرارداد توسعه ميدان هاي نفت و گاز، فناوريها و دانش فني طراحي در بخش هاي مختلف منتقل شود.

وي تاكيد كرد: اين قراردادها برگرفته از مصوبه و حكم فرماندهي شوراي اقتصاد مقاومتي است كه بيش از 100 ميليارد دلار مبلغ اين قرارداد ها خواهد بود كه اگر در حدود 50 ميليارد دلار آن سهم تجهيزات و صنايع كشور شود، اشتغالزايي مناسبي را بدنبال خواهد داشت. 

چهاردهمين نمايشگاه بين المللي نفت و انرژي كيش (كيش اينكس 2018) با حضور بيش از 180 شركت داخلي و خارجي حوزه نفت و انرژي دوشنبه شب در كيش گشايش يافت. 
به گزارش ايرنا در اين نمايشگاه كه تا پنجم بهمن ماه جاري در محل نمايشگاههاي بين المللي كيش داير است، آخرين فرصت ها و ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري و سرمايه‌پذيري در

صنعت انرژي ايران و دستاوردهاي سازندگان و توليدكنندگان صنايع بزرگ نفت، گاز، پتروشيمي، آب و برق و انرژي هاي نو به نمايش درآمده است. 

همچنين بررسي نقش ابزارهاي نوين بيمه هاي بين‌المللي‌ در سرمايه‌گذاري خارجي و معرفي نهاد صدور گواهينامه كيفيت انجمن نفت ايران و صدور گواهينامه براي سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران از محورهاي جانبي چهاردهمين نمايشگاه نفت و انرژي كيش است. 

در اين دوره از نمايشگاه بين المللي نفت و انرژي كيش، نمايندگاني از كشورهاي آلمان، ارمنستان، اسكاتلند، سوئد، كره‌جنوبي، آفريقاي جنوبي، چين، گرجستان، ايتاليا، فرانسه، سوئيس، روسيه، اتريش، امارات متحده عربي و عراق حضور دارند. 

اين نمايشگاه با حمايت وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران، شركت ملي نفت ايران، شركت ملي گاز ايران، شركت ملي صنايع پتروشيمي، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران، سنديكاي صنعت برق ايران و جمعي از شركت‌هاي بزرگ بخش خصوصي در فضايي معادل 18000 متر مربع برگزار گرديده است. 

در حاشيه برگزاري نمايشگاه كيش اينكس 2018 ، نشست‌هايي با حضور مشاركت كنندگان، مديران و كارشناسان صنعت نفت، گاز، پتروشيمي، آب، برق و انرژي‌هاي نو برنامه‌ريزي شده است. 

سالانه بيش از يك ميليون و 700 هزار گردشگر داخلي و خارجي از اين جزيره مرجاني بازديد و از ظرفيت هاي مختلف طبيعي ،تفريحي و گردشگري آن استفاده مي كنند. 

جزيره كيش با مساحت 91.5 كيلومتر مربع و جمعيتي حدود 40 هزار نفر در 18 كليومتري كرانه جنوبي ايران در محدوده شمالي آب هاي نيلگون خليج فارس واقع است و از نظر تقسيم بندي سياسي و اداري كشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.