پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سقوط آزاد ذخاير گاز روسها به روايت BP
پنجشنبه، 31 مرداد 1398 - 13:33 کد خبر:44877
پيام نفت:

 


با گذشت 105 سال از كشف نفت، ايران براي نخستين بار با در اختيار داشتن 33.6 تا 33.7 تريليون مترمكعب بزرگترين دارنده ذخاير گاز جهان شد و اين در حالي است كه مطابق با گزارش موسسه برتيش پتروليوم حجم ذخاير گاز روسيه با افت شديد به 32.9 ميليارد مترمكعب كاهش يافته است.
ايران بزرگترين دارنده گاز جهان شد/ سقوط آزاد ذخاير گاز روسها به روايت BP


ديدبانبر اساس آخرين گزارش رسمي شركت ملي نفت ايران در آخرين گزارش رسمي خود حجم ذخاير گاز طبيعي و متعارف ايران را بيش از 33.7 تيريلون متر مكعب و حجم ذخاير نفت خام متعارف و قابل برداشت كشور را حدود 157 ميليارد بشكه اعلام كرد.
 
بر اين اساس سال گذشته با وجود تاخير در توسعه و افزايش ظرفيت توليد در ميادين نفت و گاز كشور اما در حوزه اكتشاف ركوردهاي جديد كشف ذخاير نفت و گاز طبيعي حاصل شده به طوري‌كه سال گذشته حدود 1.9 ميليارد بشكه نفت و 388 ميليارد مترمكعب گاز كشف و به حجم ذخاير قابل استحصال كشور افزوده شد.
 
هرمز قلاوند مدير اكتشاف شركت ملي نفت هم ارديبهشت ماه در جمع خبرنگاران با اعلام اينكه ايران از حيث اكتشافات جديد نفت و گاز به ويژه در سال گذشته ميلادي به رتبه اول جهان دست يافته است، گفته بود: بر اساس گزارش رسمي اوپك، جايگاه نفتي ايران از چهارم به سوم جهان پس از كشورهاي ونزوئلا و عربستان ارتقا يافته است.
 
اين عضو هيات مديره شركت ملي نفت با يادآوري اينكه با كشف ذخاير جديد نفت و گاز احتمال ارتقا جايگاه ايران به عنوان بزرگترين دارنده ذخاير نفت و گاز جهان وجود دارد، اظهار كرده بود: براي سال جاري هم كشف حدود 450 ميليون بشكه ذخاير جديد نفت خام و حدود 125 ميليارد مترمكعب ذخاير گاز طبيعي هدف گذاري شده است.
 
 
گاز جهان 56 سال ديگر تمام مي شود
 
از سوي ديگر موسسه بين‌المللي بريتيش پتروليوم انگليس در آخرين گزارش رسمي منتشر شده خود در خصوص آخرين وضعيت ذخاير گاز طبيعي جهان، اعلام كرد: بر اساس ارزيابي‌ها ذخيره گازي كشورهاي جهان بالغ بر 187.3 تريليون متر مكعب در اواخر سال 2012 ميلادي بوده است و اين ميزان، بر اساس ميانگين هاي كنوني توليد جهاني، تنها براي 56 سال آينده كفايت مي كند.
 
ايران بزرگترين دارنده ذخاير گاز جهان شد
 
اين موسسه انگليسي همچنين با اشاره به كاهش شديد حجم ذخاير گاز طبيعي روسيه، اعلام كرده است: حجم ذخاير گاز طبيعي روسيه از 44.6 تريليون مترمكعب در سال 2011 ميلادي در پايان سال 2012 ميلادي با كاهش قابل توجه به 32.9 تريليون مترمكعب كاهش يافته است.
 
به اين ترتيب ايران با ذخيره گاز طبيعي 33.6 تريليون متر مكعب، براي نخستين بار در چندين دهه گذشته با كنار گذاشتن روسيه در صدر كشورهاي دارنده ذخاير گاز طبيعي جهان قرار گرفت.
 
به گزارش مهر، ايران به منظور افزايش و حفظ ذخاير نفت و گاز طبيعي خود در سال 1392 انجام نزديك به 2000 كيلومتر لرزه نگاري دو بعدي و سه بعدي، 27 هزار متر حفاري اكتشافي و عمليات ژئوفيزيك غير لرزه اي در 6000 ايستگاه را در دستور كار قرار داده است.
 
از سوي ديگر مسئولان شركت ملي نفت شانس اكتشاف نفت و گاز در ايران را حدود 70 درصد در فعاليت هاي اكتشافي اعلام كرده اند و اين در حالي است كه در ساير كشورها اين شانس بين 30 تا 50 درصد است.
 
هرمز قلاوند مدير اكتشاف شركت ملي نفت با اعلام اينكه سال گذشته شانس اكتشاف نفت و گاز ايران در پروژه هاي اكتشافي به 90 درصد رسيد، تاكيد كرده است: از برنامه دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه تاكنون به ترتيب 57، 79، 77 و 68 درصد برنامه‌هاي اكتشافي محقق شده است.
 
 
جزئيات اكتشافات طلايي گاز در قلب ايران
 
به گزارش مهر، اخيرا ايران در استان فارس به يك سفره عظيم زير زميني گاز طبيعي دست يافته است كه پيش بيني مي شود اين سفره عظيم گاز طبيعي از منطقه برازجان آغاز و تا گسل ميناب و سواحل خليج فارس امتداد داشته باشد.
 
اين سفره عظيم گاز طبيعي با حفر يك حلقه چاه در عمق 3300 متري زير زمين كشف و شناسايي شده و براي نخستين بار با حفاري اين چاه اكتشافي در لايه هيدروكربوري "زكين" كه لايه زيرين پالوئوزيك بوده ذخاير غني هيدروكروبوري به ويژه گاز طبيعي و نفت سبك كشف شده است.
 
 
آخرين وضعيت ذخاير نفت ايران و جهان
 
به گزارش مهر، برتيش پتروليوم همچنين درباره ذخاير نفت جهاني اعلام كرد: بالغ بر 1669 ميليارد بشكه در اواخر سال 2012 ميلادي بوده است كه اين ميزان در مقايسه با ميزان اعلام شده در سال 2011 ميلادي بيش از 1654 ميليارد بشكه - اندكي افزايش نشان مي دهد. بر اين اساس، ذخيره نفتي جهان با توجه به روند كنوني مصرف، براي 53 سال آينده پاسخگوي نياز كشورهاي مختلف جهان است.
 
در ارزيابي هاي شركت بي.پي ميزان ذخيره نفتي ايران و عراق چندين ميليارد افزايش نشان مي دهد با اين حال اين دو كشور از نظر داشتن ذخاير نفتي، در مرتبه سوم و چهارم طبقه بندي مي شوند. در مرتبه بالاتر، ونزوئلا و عربستان، بدون تغيير چنداني در ميزان ذخيره نفتي، در مرتبه اول و دوم قرار دارند.
 
شركت ملي نفت ايران اخيرا با اعلام اينكه در شرايط فعلي فعاليت‌هاي اكتشاف نفت و گاز ايران بر روي گنبدهاي نمكي متمركز شده است، اعلام كرده است: در برنامه چهارم حدود 4409 ميليون بشكه نفت در ايران كشف شد كه از اين بابت توانستيم رتبه اول اكتشاف در جهان را از آن خود كنيم.
 
 
منبع:مهر