پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مقايسه "قدرت نظامي ايران و مصر" در سال 2016 + آمار و جزئيات
پنجشنبه، 23 خرداد 1398 - 03:45 کد خبر:44744
پيام نفت:

 

برخي تفاوت‌ها بين مصر و ايران در حوزه امنيتي وجود دارد.

به گزارش  خبرنگار  دفاعي امنيتي  گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان؛ جمهوري اسلامي ايران و مصر دو كشور بزرگ منطقه غرب آسيا هستند كه در حوزه امنيتي و دفاعي توانمندي‌هاي خاص خود را دارند.
 
جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي در حوزه امنيتي و دفاعي دستاوردهاي چشم‌گيري داشته است. اين  دستاوردها بومي بوده و  عمدتا نظير آن در هيچ يك از كشورهاي منطقه و بخصوص عربستان و تركيه ديده نمي‌شود.
 
ايران با توجه به اينكه نسبت به بقيه كشورهاي منطقه بودجه دفاعي كمتري دارد؛ لذا توانمندي خود را منحصرا به حوزه موشكي اختصاص داده، البته نيم نگاهي به ساير صنايع دفاعي نيز دارد اما عمده‌ترين محصول دفاعي ايران "موشك‌هاي سطح به سطحي"  است كه از 300 تا 2 هزار كيلومتر برد دارد.
 
 
**موشك هاي زمين به زمين ايران 
 
موشك "شهاب 3"، "فاتح 110"،  "قيام"، "شهاب 1"،  "شهاب 2 " ، "شهاب 3" ، "سجيل 1"  و  "سجيل  2"، "قدر F  و H " ، "فاتح 313 " و " ياعلي" از ديگر  "موشك‌هاي سطح به سطح"  جمهوري اسلامي ايران هستند كه توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و صنايع نظامي تابعه توليد و ساخته شده است.


مقايسه

مقايسه
 
مصر يكي از بزرگترين ارتش‌هاي قاره آفريقا و جهان عرب را در اختيار دارد و از لحاظ تعداد نيروي انساني و تجهيزات دفاعي اين كشور در زمره 10 ارتش بزرگ دنيا جاي گرفته است. ارتش مصر داراي 480 هزار نفر نيرو، 800 هزار نفر پرسنل ذخيره،  4 هزار  و 624 دستگاه تانك ،‌ 579 فروند هواپيماي كلاس فانتوم و ديگر هواپيماهاي غربي و شرقي است. مصر بيش از 1 ميليون كيلومتر مربع وسعت دارد و در قاره آفريقا واقع شده است. 


مقايسه قدرت نظامي ايران و مصر در سال 2016 + تصاوير

 

ايران يكي از كشورهاي مهم و استراتژيك منطقه غرب آسيا مي‌باشد كه جمعيتي بالغ بر 81 ميليون و 824 هزار  نفر دارد كه 47 ميليون نفر نيروي انساني آماده به كار هستند كه از اين ميان 1 ميليون و 400 هزار نفر هر ساله در اين كشور به سن نظامي مي‌رسند كه 545 هزار نفر از آنها نيروهاي حاضر در خطوط مقدم و 1 ميليون و 800 هزار نفر ديگر به عنوان نيروي ذخيره مي‌باشند. 

ايران 1 ميليون و 648 هزار و 195 كيلومتر مساحت دارد كه 880 كيلومتر آن خط آبي و 5 هزار و 894 كيلومتر از مرزهاي ايران نيز مشترك است و اين كشور 2 هزار و 440 كيلومتر خط ساحلي دارد. سالانه به طور ميانگين 6 ميليارد و 300 ميليون دلار براي بخش نظامي خود بودجه در نظر مي‌گيرد كه بخشي از اين مبلغ را از طريق فروش نفت خود كه قادر است روزانه 3 ميليون و 326 هزار بشكه توليد كند؛ تامين مي‌كند. 



جمهوري اسلامي از لحاظ ذخاير ارزي و طلا 93 ميليارد و 950 ميليون دلار ذخاير در اختيار دارد كه از اين ذخاير به همراه فروش نفت باعث افزايش توان نظامي ايران شده است و از آنجايي كه ايران هميشه به عنوان اولين كشور در مقابله تندروي‌ها و اعمال تروريستي ايستاده اكنون نيز بخش از توان نظامي خود را به عنوان " نيروي مستشاري " براي از بين بردن تروريست‌هاي تكفيري به سوريه و عراق اعزام كرده است.  ايران با بيش از 1650 دستگاه تانك ، بيش از 400 فروند انواع جنگنده داراي قابليت هاي ويژه است.  





 

مقايسه قدرت نظامي ايران و مصر در سال 2016 + تصاوير

  

روزنامه انگليسي «اكسپرس» در گزارشي تحت عنوان «بزرگترين ارتش‌هاي دنيا كه نبايد با آن درگير جنگي شويد» از ايران به عنوان هشتمين ارتش بزرگ دنيا در جهان نام برد. اكسپرس در آغاز اين گزارش نوشت: كدام كشور اينك فعال‌ترين پرسنل نظامي از حيث آمادگي براي نبرد در صورت مواجهه در جنگ در گستره جهاني  را دارد؟



مقايسه قدرت نظامي ايران و مصر در سال 2016 + تصاوير

 

بر اساس اين گزارش، روزنامه ياد شده با نام بردن از «ايران» به عنوان هشتمين ارتش آماده جهان نوشت: گزارش‌ها حكايت از اين دارند كه ايران پهپادهاي انتحاري خود را به عنوان بخشي از يك سلاح نظامي بهبود داده است، سلاح‌هايي كه ارزان‌تر از يك موشك كروز هستند. در  ادامه گزاش خود به ترتيب از  چين با 2285000 پرسنل نظامي، به عنوان آماده‌ترين ارتش جهان نام برد و در پي آن آمريكا با 1431000 پرسنل، هند با 1325000 نفر، كره شمالي با 1190000 هزار نفر، روسيه با 768500 هزار نفر،  پاكستان با 630400 نفر، كره جنوبي با 630000 نفر، ايران با 534000 نفر، تركيه با 510600 نفر و سرانجام ويتنام با 482000 نفر در رتبه‌هاي بعدي جاي دارند.

وبگاه انگليسي «بريتيش فورسز نيوز» نيز چندي قبل درباره توامندي نيروهاي مسلح ايران در گزارشي تحت عنوان «مواردي كه بايد درباره توان نظامي ايران دانسته شود» نوشت: نيروهاي نظامي فعال ايران 523 هزار نفر هستند كه اين رقم شامل نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز مي‌شود.




**مصر ساليانه صدها ميليون دلار كمك نظامي از آمريكا دريافت مي كند 

مصر ساليانه صدها ميليون دلار كمك نظامي از آمريكا دريافت مي كند و ايالات متحده و اسرائيل مدتي طولاني است كه با پرداخت مبلغي ناچيز امنيت اسرائيل را تامين مي‌كنند كه اين امنيت هم نتيجه  توافق‌نامه دهه 70 كمپ ديويد است.

نكته ديگر در اين زمينه اينكه آمريكا صدها ميليون دلار كمك نظامي را مستقيما به ارتش مصر نمي‌دهد؛ بلكه اين كمك‌هاي نظامي در قالب يك پروسه و از طريق كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي ايالات متحده به دست ارتش مصر مي‌رسد.

واقعيت موضوع اين است كه ارتش مصر وابستگي شديدي به غرب و خصوصا ايالات متحده آمريكا دارد و صنعت نظامي آن غير بومي و خارجي است. يكي ديگر از تفاوت‌هاي مهم ايران و مصر اين است كه ارتش ايران نسبت به مصر از سلاح ها و ادوات بومي استفاده مي‌كند و اين كشور از تجهيزات غيربومي در ارتش خود بهره مي‌گيرد. با آنكه ايران از نظر تعداد تجهيزات نظامي نسبت به مصر در رتبه پايين‌تري قرار دارد؛  اما شاخص‌هاي امنيت ملي در ايران نسبت به اين كشور آفريقايي قدرتمند تكامل‌يافته‌تر و بالغ‌تر است.

براي مثال شايد در جنوب شرق ايران برخي حملات تروريستي كور وجود داشته باشد؛ اما در كشور مصر امروز مي بينيم كه "صحراي سينا"، جولان تروريست‌هاي تكفيري داعش شده و ارتش مصر از زمين و هوا به آنها حمله مي كند.

در مجموعه دو كشور در حوزه قدرت تجهيزاتي، قدرت نظامي و نيروي انساني و شاخص‌هاي امنيت ملي تفاوت‌هايي دارند كه البته اين تفاوت‌ها نشان از نظام حاكم بر دو كشور است.  


گزارش از محمد زرچيني