پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : هم صادرات محصولات شستا در سال گذشته ۱.۲ ميليارد دلار بود
دوشنبه، 16 اردیبهشت 1398 - 04:37 کد خبر:44670
پيام نفت:

مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي با حضور در مجلس شوراي اسلامي و در جلسه اعضاي كميسيون صنايع و معادن با ارائه آخرين برنامه‌‌هاي تدوين شده و اقدامات سال ۹۶ و برنامه‌‌‌هاي مربوط به واگذاري شركت‌ها، بر بهره‌‌‌گيري از تدابير و پيشنهادات مؤثر نمايندگان مردم تأكيد كرد.

به گزارش ايلنا، مرتضي لطفي در ابتداي اين جلسه به اختصار اشاره‌‌اي به تاريخچه تأسيس، ميزان سرمايه، منابع انساني، حوزه فعاليت هلدينگ‌ها و تعداد شركت‌ها به تفكيك نوع فعاليت، مديريت و تملك كرد و گفت: اصلاح نظام بنگاهداري، كاهش سطح مالكيت پرتفوي تا ۴۰ درصد سهم بازار كالا و لنگر خدمات و خروج از شركت‌هاي زيان‌ده، كم‌بازده و خارج از استراتژي، گسترش فعاليت‌‌هاي بين‌المللي در ابعاد مختلف، توسعه حضور در بازار سرمايه و تكميل زنجيره ارزش در صنايع هدف، افزايش بهره‌وري و تقويت نظام راهبري شركتي از جمله مهم‌ترين برنامه‌هاي راهبردي شركت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي است. 

وي با تبيين محورهاي برنامه پنج ساله شستا در افق ۱۴۰۱ اظهار داشت: ابلاغ و اجراي نظام نامه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، بهينه‌سازي پورتفوي شستا و پيگيري ادغام شركت‌ها با فعاليت مشابه، اكتساب و مشاركت‌هاي خارجي، خروج از شركتهاي زيانده، كم بازده و كوچك مقياس و خارج از استراتژي، تكميل و بهره برداري پروژه‌هاي سرمايه گذاري نيمه تمام به مبلغ ۵۳ هزار ميليارد تومان، كاهش ۵۰ درصدي هزينه‌هاي مالي، اصلاح و بهبود ساختار منابع انساني را از جمله اين محور‌ها برشمرد. 

مديرعامل شستا به جايگاه شستا در بورس، صنعت و توليدات كشور پرداخت و تصريح كرد: محصولات توليدي بسياري از هلدينگ‌ها و شركت‌هاي تابعه شستا نظير توليد كريستال ملامين، قير، تاير، پي وي سي، متانول، روغن، پروپيلن، اوره، مس نورد، پشم و شيشه، سولفات، سيمان، دارو و... تا سقف ۸۰ درصد از ظرفيت توليد كل كشور را به خود اختصاص داده‌اند. 

لطفي ادامه داد: ارزش كالا و خدمات فروخته شده در گروه شستا در سال مالي گذشته ۲۷، ۹۰۰ ميليارد تومان بوده است كه در مقايسه با توليد ناخالص داخلي كشور، سهم شستا از اقتصاد ملي حدود ۱.۲ درصد است و ارزش كل خالص دارائي‌هاي شستا حدود ۳۳، ۵۰۰ ميليارد تومان است كه در مقايسه با ارزش كل بازار بورس، سهم شستا حدود ۷ تا ۱۰ درصد در طي ۳ سال گذشته در نوسان بوده است. 

وي افزود: سهم صادرات محصولات توليدي شستا شامل انواع فرآورده‌هاي پتروشيمي، فولاد، سيمان، دارو به ميزان ۱.۲ ميليارد دلار در سال ۹۶ است كه حدود ۴ تا ۵ درصد از كل صادرات غيرنفتي كشور را شامل مي‌شود. 

مدعامل شستا با اشاره به فروش تجميعي گروه شستا در سال ۹۵ خاطرنشان كرد: از مبلغ ۲۱، ۵۰۰ ميليارد تومان به مبلغ ۲۳، ۸۰۰ ميليارد تومان در سال ۹۶ افزايش يافته كه برابر با ۱۶ درصد رشد است و ميزان صادرات ارزي گروه از مبالغ ۹۵۰ ميليون دلار در سال ۹۵ به مبلغ ۱، ۲۰۰ ميليون دلار در سال ۹۶ افزايش يافته كه برابر با ۲۶ درصد رشد مي‌باشد و سود خالص تجميعي گروه از مبلغ ۲، ۸۰۰ ميليارد تومان در سال ۹۵ به مبلغ حدود ۴، ۵۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته كه برابر با ۶۰ درصد است. 

لطفي به طرح‌هاي مهم در دست اجراي اين شركت پرداخت و ابراز داشت: طرح پالايشگاه ميعانات گازي بندرعباس (پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس)، اوره دوم خراسان شمالي، طرح متانول هفتم در پتروشيمي مرجان، طرح توسعه متانول دوم در پتروشيمي فناوران، طرح منو اتيلن گلايكول در عسلويه، پالايشگاه مي‌عانات گازي سيراف، پالايش نفت آناهيتا، آسياب سيمان العماره عراق، طرح توسعه رايتل و انتقال سيمان فارس به خرامه و... را از جمله مهم‌ترين اين طرح‌هاست. 

وي از ديگر اقدامات مهم انجام شده در راستاي اداره بهينه و ايجاد شفافيت و پاسخگويي در شستا را استقرار سيستم هوش تجاري (BI) اعلام و بيان كرد: با BI دسترسي به هنگام به اطلاعات مالي و عملكردي براي ۱۲۰ شركت تابعه و راه‌‌اندازي داشبورد مديريتي براي تصميم‌‌‌‌گيري بهتر مديران محقق شده است. 

وي همچنين به استقرار كميته‌هاي حسابرسي در تمام شركت‌هاي تابعه در راستاي اعمال حاكميت شركتي اشاره كرد و يادآور شد: تعيين كميته انتصابات با عضويت متخصصان و كار‌شناسان نخبه از بخش‌هاي مختلف از ديگر اقدامات مهم انجام گرفته است كه در سال ۹۶ براي انتخاب اعضا هيات مديره شركت‌هاي تابعه از ميان بيش از ۱۰۰ نفر عضو منتخب حدود ۷۵ نفر از بين مديران داخلي گروه شستا و جوان مستعد انتخاب شده‌اند. 

مديرعامل شستا به فعاليت‌هاي انجام شده در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي اشاره و عنوان كرد: با بررسي و ارزيابي دستگاه‌هاي مختلف صد‌ها دستاورد، هلدينگ‌ها و شركت‌هاي تابعه كسب كرده‌اند كه دريافت و انتخاب شركت صنعتي برگزيده كشوري، صنعت سبز كشوري، صادركننده بر‌تر كشور و رتبه‌هاي نخست در حوزه‌ها و سيستم مديريت زيست محيطي و منابع انساني از جمله آن است. 

لطفي با اشاره به عزم جدي شستا در موضوع واگذاري سهام شركت‌هاي تحت پوشش و تحقق منويات رهبري نظام، رياست جمهوري و مقام عالي وزارت تعاون گفت: تاكنون ۱۰۵ شركت در فهرست شركت‌هاي قابل واگذاري قرار گرفته‌اند كه ضمن انجام فراخوان، عرضه دسهام در رسانه‌ها و حضور در سه استان آذربايجان شرقي، اصفهان و فارس جهت ارائه اين پروسه در جمع مردم، مسئولان، سرمايه‌‌‌داران و علاقمندان توافق لازم با خريداران براي فروش ۱۷ شركت انجام شده است. 

وي در پايان ضمن قدرداني از همكاري و حسن توجه نمايندگان مردم در مجلس به ويژه اكبريان رياست محترم كميسيون صنايع و معادن مجلس و اعضاي محترم آنكه به پيشنهاد شستا جهت ارائه گزارش فعاليت‌ها و بهره‌مندي از ديدگاه و پيشنهادات سازنده نمايندگان مردم لبيك گفتند، اظهار داشت: شستا مصمم است كليه برنامه‌هاي راهبردي خود را با نظارت دستگاه‌هاي مربوطه و راهبري و پيشنهادات كارساز نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي به انجام برساند. 

در اين جلسه همچنين محمد شريعتمداري، وزير صنعت معدن و تجارت نيز ضمن اعلام حمايت و تقدير از اقدامات انجام شده بويژه در حوزه خروج از بنگاه‌ها به موانع و تنگناهاي فراروي اين واگذاري‌ها پرداخت و خواستار حمايت جدي همه دستگاه‌ها بويژه دستگاه نظارتي و مجلس شوراي اسلامي شد. 

در پايان اين جلسه نيز رييس و اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با بازدهي، اصلاح ساختار مالي، انتصابات، واگذاري‌ها و خروج از بنگاهداري، ارتقاي مديريت و بعضاً موضوع سوءمديريت در بعضي از شركت‌ها موضوعاتي را مطرح كردند و مديران شستا به سئوالات مطروحه پاسخ دادند و مقرر شد به منظور بهره‌‌‌گيري از ديدگاه نمايندگان مردم در راستاي ارتقاي امور و كيفي كردن فعاليت‌هاي شستا، جلسه ديگري در ماه آينده برگزار شود.