پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ارزش دارايي هاي شستا 5 سال پيش 40هزارميليارد تومان حالا چقدر
شنبه، 14 اردیبهشت 1398 - 04:27 کد خبر:44667
پيام نفت:
اعلام ميزان دارايي شركت شستا / 40 هزار ميليارد تومان ارزش پروژه‌هاي نيمه تمام تامين اجتماعي

معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تامين اجتماعي با تشريح آخرين وضعيت و عملكرد شركت سرمايه گذاري شستا گفت: در حال حاضر اين شركت سهامدار 400 شركت زيرمجموعه خود است كه از اين تعداد در مديريت 150 شركت به صورت مستقيم دخالت دارد و مابقي شركت ها سهام زير 50 درصد آن متعلق به تامين اجتماعي است كه در برخي شركتها ميزان سهام به 5 يا 2 درصد مي رسد.

نجات اميني در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص شركت سرمايه گذاري شستا گفت: 100 درصد سهام اين شركت متعلق به سازمان تامين اجتماعي است و بر اساس قانون تجارت اعضاي هيات مديره و مديرعامل بايد از سوي سهامداران انتخاب شوند و در نهايت به دليل سهام داري سازمان تمامي انتخابها با نظر  تامين اجتماعي انجام مي شود. البته ممكن است ديگران به واسطه تاثيرگذاري كه اين شركت در فضاي اقتصادي دارد نظراتي داشته باشند اما نمي توانند آن را به طور واضح اعمال كنند.

وي تاكيد كرد: در دوره  مديريت سعيد مرتضوي اين شركت از قالب اقتصادي خارج شد و احساس مي شود بيش از آن چيزي كه بود در اذهان عمومي مطرح شد.

35 هزار ميليارد تومان ارزش دارايي شستا

نجات اميني با اشاره به اين كه شركت شستا 35 هزار ميليارد تومان دارايي دارد گفت: 10 درصد ارزش كل بازار بورس متعلق به شستا است و در مقايسه با ساير شركتهاي سرمايه گذاري ارزش زيادي ندارد اما شركت هاي ديگر مانند شستا در اذهان عمومي مطرح نشده اند.

بازگشست شستا از فضاي سياسي به اقتصادي

به گفته وي، شستا در گذشته وارد فضاي سياسي شده كه اميدواريم به نقش و جايگاه اقتصادي خود برگردد و اگر اين چنين باشد در مقابل تعهدات سازمان و ساير شركتها مانند نفت، غدير، اميد و ... عدد بزرگي نيست و آنها آنقدر كه شستا سياسي است سياسي نيستند.

 معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تامين اجتماعي در پاسخ به اين سوال كه آيا شستا در دوران مرتضوي سياسي شد، گفت: قبل از وي نيز اين گونه بوده به طوريكه در سال هاي 85 و 86 يك مقداري در اذهان عمومي مطرح شد اما در سال هاي 81 و 82 اين گونه نبوده است.

وي در مورد فعاليت اكنون شستا گفت: اين شركت يكسال است كه به شدت به سازمان تامين اجتماعي نزديك شده يعني تركيب هيات مديره آن از معاونين سازمان هستند و درك متقابل بين سازمان و شستا به وجود آمده است.

نجات اميني گفت: بايد به مسايل شستا مانند پروژه هاي نيمه تمام و نيازهاي نقدي آن توجه كنيم و همچنين شستا نيز متوجه شده كه براي ايفاي تعهدات سازمان بايد همپاي آن باشد يعني جاهايي كه نياز به تامين مالي داريم آن را پذيرفته و كنار سازمان حركت مي كند؛ در نهايت رابطه شستا و سازمان بسيار حسنه است. اين در حالي است كه در طول 10 سال گذشته اين گونه نبوده است.

400 شركت زير مجموعه شستا

وي به شركت هاي زيرمجموعه شستا اشاره كرد و گفت: در حال حاضر اين شركت سهامدار 400 شركت زيرمجموعه خود است كه از اين تعداد در مديريت 150 شركت به صورت مستقيم دخالت دارد و مابقي شركت ها سهام زير 50 درصد آن متعلق به تامين اجتماعي است كه در برخي  شركتها به 5 يا 2 درصد مي رسد.


معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تامين اجتماعي در مورد سود ساليانه شستا گفت: سياست تقسيم سود مبتني بر نياز سازمان است. اگر سازمان نيازش قابل توجه باشد سعي مي كنيم درصد بيشتري از سود را تقسيم كنيم و در مجموع راجع به آن تصميم بگيريم و همچنين اگر نيازش كم باشد در اختيار شركت ها قرار مي گيرد و مجدداً آنها سرمايه گذاري مي كنند و حتي اگر سود تقسيم شود به واسطه اين كه سازمان نياز مالي ندارد بر مي گردد و در قالب افزايش سرمايه مجدداً سرمايه گذاري مي شود.

وي در پاسخ به اين كه آيا چالشي براي تكميل پروژه هاي تامين اجتماعي وجود دارد گفت: چالش ما متاثر از فضاي ملي و منابع نقدي در پروژه ها است و همچنين دسترسي به تكنولوژي به واسطه فضاي تحريم چالش جدي براي همه سرمايه گذاري هاي مالي است.

وي گفت: بنابراين ريسك بزرگ پروژه هاي بزرگ دسترسي به منابع نقد و سرمايه گذاري است و در مجموع چالش ما داخل سازمان نيست بلكه از محيط به پروژه ها منتقل مي شود.

40 هزار ميليارد تومان ارزش پروژه هاي نيمه تمام تامين اجتماعي

به گفته نجات اميني در حال حاضر 40 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام در دستور كار داريم كه از منابع داخلي سازمان تامين نمي شود كه اين پروژه ها نيازمند پشتيباني نهادهاي تامين كننده منابع مالي است.

وي تاكيد كرد: چنانچه نقطه ضعفي بروز كند اين چالش به سازمان تامين اجتماعي منتقل مي شود و به دليل اين كه پروژه ها نيمه تمام است منابع بازدهي نخواهد داشت بنابراين زمان اجرا طولاني تر و در نهايت ممكن است برخي پروژه ها غيراقتصادي شود و اين موضوع چالش ما در اين حوزه محسوب مي شود.

معاون اقتصادي سازمان تامين اجتماعي گفت: دو تا سه پروژه بزرگ داريم مانند ستاره خليج فارس كه سازمان تامين اجتماعي در 50 درصد پروژه مشاركت دارد كه ارزش سرمايه گذاري آن 20 هزار ميليارد تومان مي شود.

وي گفت: وقتي اين پروژه با تنگناهاي دسترسي به منابع مالي و تكنولوژي مواجه شود هر چه مدت طولاني تر شود بازدهي و عدم دسترسي به سود به سازمان تامين اجتماعي تحميل مي شود و از اين جهت است كه با چالش مواجه خواهيم شد.

سود آوري رايتل با واگذاري 9 ميليون سيم كارت تا پايان سال

نجات اميني به پروژه بزرگ رايتل اشاره كرد و گفت: 100 درصد سهام رايتل متعلق به تامين اجتماعي است و جزء اولويت هاي سرمايه گذاري سازمان محسوب مي شود به طوريكه هزار تا هزار و 500 ميليارد تومان سالانه در اين پروژه از منابع داخلي سازمان سرمايه گذاري مي شود.

وي گفت: روند گذشته پروژه رايتل خيلي قابل دفاع نيست ولي در اين چند ماه گذشته روند رو به رشد قابل توجهي از لحاظ بازار داشته كه اميدواريم تا پايان سال اين رشد شتاب بيشتري بگيرد و تبديل به يك پروژه اقتصادي شود.

به گفته معاون اقتصادي سازمان تامين اجتماعي در حال حاضر دو ميليون سيم كارت رايتل به بازار تحويل داده شده كه برنامه ريزي هاي لازم براي رسيدن اين عدد به 9 تا 10 ميليون سيم كارت تا پايان سال انجام شده است كه اگر به آنجا برسد از مرز استرس عبور كرده به فضاي اقتصادي مي رسيم.

وي گفت: در حال حاضر شركت رايتل هزينه هاي جاري را تامين مي كند ولي منابع سرمايه گذاري را ما تزريق مي كنيم و چنانچه به 9 ميليون سيم كارت برسد به مرز سودآوري خواهد رسيد.