پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : نقش پررنگ بورس و فرابورس در خصوصي سازي
جمعه، 13 اردیبهشت 1398 - 15:06 کد خبر:44664
پيام نفت:

از سال 1380 يعني ابتداي تاسيس سازمان خصوصي سازي تا به امروز، بيش از 147 هزار ميليارد ريال از سهام بنگاه هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار شده كه 79 هزار ميليارد آن از طريق بورس صورت گرفته است.


 

سيد جعفر سبحاني گفت: تاكنون 147 هزار ميليارد ريال سهم از بنگاه هاي مشمول اصل 44 ، خصوصي سازي شده كه سهم بورس و فرابورس از عرضه اين بنگاه ها بيش از 66 درصد بوده است.

مشاور مديرعامل سازمان خصوصي سازي با اشاره به فعاليت هاي اين سازمان در 17 سال اخير در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، ابراز داشت: از سال 1380 يعني ابتداي تاسيس سازمان خصوصي سازي تا به امروز، بيش از 147 هزار ميليارد ريال از سهام بنگاه هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار شده كه 79 هزار ميليارد آن از طريق بورس صورت گرفته است.

وي با تاكيد بر نقش پررنگ بورس و فرابورس در اجراي بهتر فرآيند خصوصي سازي گفت: از ابتداي تاسيس اين سازمان 54 درصد از كل واگذاري ها از طريق بورس،12 درصد از طريق فرابورس و 34 درصد نيز از طريق مزايده بوده است.

 

سهم بخش خصوصي واقعي از واگذاري ها به 100 درصد رسيده است

سيد جعفر سبحاني درباره سهم دولت ها در واگذاري هاي صورت گرفته به بخش خصوصي واقعي از ابتداي تاسيس سازمان تا به امروز تصريح كرد: اين نرخ از شروع فعاليت سازمان خصوصي سازي تا شروع دولت يازدهم يعني شهريور 92، حدود 18 درصد بوده كه در 4 سال فعاليت دولت يازدهم به حدود 67 درصد رسيد.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه ميزان واگذاري ها به بخش خصوصي واقعي از ابتداي فعاليت دولت دوازدهم و طي يك سال اخير به 100 درصد رسيده است. اين مساله به اين معني است كه در اين مدت حتي يك ريال از سهام شركت هاي دولتي به شبه دولتي ها و خصولتي ها واگذار نشده است.

 

حضور 100 درصدي بخش خصوصي واقعي اتفاقي نبوده است

مشاور مديرعامل سازمان خصوصي سازي دستيابي اين سازمان به بالاترين نرخ خصوصي سازي واقعي را اتفاقي ندانست و تاكيد كرد: سازمان همواره براي رساندن اين نرخ از 18 درصد به 100 درصد متحمل سختي هايي شده است. حتي در برخي موارد خود را ملزم به رويارويي با منتقدين و مخالفان كرده و براي حمايت از واگذاري هاي خود به بخش خصوصي واقعي حتي با حضور در دادگاه به دفاع از واگذاري خود پرداخته است.

وي افزود: در دولت يازدهم و دوازدهم براي افزايش حضور بخش خصوصي واقعي در واگذاري ها و شركت در مزايده ها، مشوق هايي ايجاد شده است كه در كنار ساير حمايت هاي دولت و سازمان خصوصي سازي نتيجه بخش بوده و باعث افزايش نرخ حضور بخش خصوصي واقعي در واگذاري ها شده است.

اين مقام مسئول در سازمان خصوصي سازي در تشريح برخي از اين مشوق ها گفت: در واگذاري بنگاه ها بر اساس صلاحديد هيات واگذاري، به صورت نقد و اقساط عمل مي شود. اگر بنگاهي به بخش شبه دولتي يا همان خصولتي واگذار شود، نرخ سود فروش اقساطي آن  14 درصد و اگر اين واگذاري به بخش خصوصي واقعي صورت گيرد نرخ سود مي تواند تا 3 درصد كاهش يابد. همچنين نحوه بازپرداخت براي يك بنگاه شبه دولتي به هر ميزان باشد، بخش خصوصي واقعي مي تواند يك سوم به اين مدت زمان اضافه كند يعني مثلابه جاي 6 ساله، 9 ساله پرداخت كند يا اين كه اقساط را به صورت پلكاني پرداخت كند.

سبحاني به بيان برخي مقاومت هاي اين سازمان در واگذاري هاي 5 ساله اخير پرداخت و تصريح كرد: وقتي بنگاهي به بخش خصوصي واگذار مي شود،انتقادها يا حتي مخالفت هايي نيز با حضور اين بخش صورت مي گيرد.در 5 سال اخير اين مخالفت ها در مواردي حتي به شكايت نيز منجر شده است. در اين ميان سازمان خصوصي سازي به مقاومت و دفاع از واگذاري ها و حمايت از حضور بخش خصوصي واقعي پرداخته است. نتيجه اين امر اين بوده كه بخش خصوصي واقعي جرات پيدا كرده تا جلو بيايد.

وي به برخي از اين موارد اشاره كرد و گفت: اگر در پرونده هايي مانند آهن المهدي سازمان خصوصي سازي كوتاه مي آمد، امروز شاهد خريداري  كشت و صنعت مغان را به ارزش بيش از حدود هزار و 800 ميليارد تومان توسط يك خريدار بخش خصوصي واقعي نبوديم.

 

واگذاري ها در سازمان خصوصي سازي در كمال صحت و شفافيت است

مشاور سازمان خصوصي سازي درباره تكاليف اين سازمان در واگذاري بنگاه هاي مشمول اصل 44 خاطرنشان كرد: سازمان براي واگذاري اين بنگاه ها يك تكليف قانوني دارد و آن اين است كه بنگاه هاي موجود در گروه يك و دو را به بخش خصوصي واگذار كند. بنگاه هاي گروهيك بنگاههايي هستند كه 100 در صد سهام آن ها بايد به بخش خصوصي واگذار شود.اما در واگذاري بنگاه هاي گروه 2 بر اساس قانون دولت مي تواند تا حداكثر 20 درصد سهام آنها را نگه دارد و بقيه را واگذار كند. مثلا در بخش صنعت پالايشگاهي دولت 20 درصد خود را حفظ كرده است در بعضي بنگاه ها مانند بيمه ها اين سهم را كمتر حفظ كرده است.

وي درباره راي هاي صادره در پرونده هاي اين سازمان در دادگاه ها تاكيد كرد: در 5 سال اخير حتي يك راي هم عليه سازمان خصوصي سازي صادر نشده است.اين امر به اين دليل است كه واگذاري ها در سازمان خصوصي سازي بر اساس ضابطه و قانون و با شفافيت لازم صورت مي گيرد.

 

واگذاري هاي 97 نشان از عملكرد بهتر سازمان نسبت به سال قبل دارد

مشاور مديرعامل سازمان خصوصي سازي در تشريح عملكرد اين سازمان در سال جاري خاطرنشان كرد: از ابتداي سال 97 بيش از 22 هزار ميليارد ريال واگذاري صورت گرفته كه با وجود گذشت تنها 5 ماه از سال، نشان دهنده عملكرد بهتر سازمان نسبت به سال قبل بوده است.

سبحاني با بيان اين كه بخش عمده واگذاري هاي سال 97 هنوز در مرحله قيمت گذاري و طي كردن پروسه عرضه است گفت: ادامه واگذاري هاي امسال، سازمان خصوصي سازي را به آمارهاي بهتري در سال 97 مي رساند كه نشان از جديت اين سازمان در واگذاري بنگاه هاي دولتي به بخش خصوصي دارد.

 

وي ادامه داد: امسال حدود 630 بنگاه كوچك و بزرگ در ليست واگذاري ها قرار دارد كه تاكنون 30 الي 40 بنگاه به فروش رسيده است. برنامه بعدي سازمان اين است كه 20 بنگاه ديگر در دوازدهم شهريورماه براي واگذاري عرضه شود كه ارزش تقريبي قيمت پايه آنها در حدود 250 ميليارد تومان است. اين امر چه از طريق بورس و فرابورس و چه از طريق مزايده دنبال مي شود تا همه بنگاه هايي كه در سايت سازمان قرار داده شده است تا پايان سال قيمت گذاري و فرآيند عرضه آن ها انجام شود.

 

كدام بنگاهها از طريق بورس خصوصي سازي مي شود؟

مشاور مديرعامل سازمان خصوصي سازي درباره نحوه عرضه بنگاه هاي مشمول اصل 44 در شرايط فعلي گفت: همه بنگاه هايي كه نماد آن ها در بورس باز است، توسط بورس عرضه خواهد شد ولي بنگاه ها و شركت هايي كه نماد بورسي ندارند از طريق مزايده واگذار خواهند شد.اين بنگاه ها شامل تعدادي سردخانه، پيست هاي سواركاري متعلق به شركت تجهيز اماكن ورزشي،تعدادي اماكن ورزشي، تعدادي كشتارگاه، جايگاه هاي سوخت،تعدادي نيروگاه است كه دوازدهم شهريورعرضه خواهد شد.

وي افزود:برخي بنگاه هاي بزرگ مانند كشت و صنعت مغان، كشت و صنعت و دامپروري سفيدرود رشت، نيشكر هفت تپه، كيش اير، توسعه نيشكر و...شركت هاي بزرگي هستند كه در ليست واگذاري سال 97 سازمان خصوصي سازي قرار دارد.اين شركت ها اكنون در مرحله قيمت گذاري هستند و پس از تعيين قيمت نهايي تلاش خواهيم كرد كه امسال به مرحله واگذاري برسد.

سبحاني درباره مرجع قيمت گذاري اين بنگاهها نيز تشريح كرد:هيات واگذاري مرجع رسمي قيمت گذاري نهايي بنگاه هاي در حال واگذاري است.اين هيات متشكل از دو وزير دادگستري و وزير اقتصاد و دارايي، دو نماينده  بخش خصوصي كه رئيس اتاق تعاون و رئيس اتاق بازرگاني هستند، به علاوه دو نفر از نمايندگان مجلس و سازمان مديريت به عنوان ناظر و بدون حق راي است كه جلسات آن ها به رياست وزير اقتصاد و دارايي برگزار مي شود.

 

دو موفقيت سازمان خصوصي سازي در هفته دولت اطلاع رساني مي شود

مشاور مديرعامل سازمان خصوصي سازي با بيان برخي موفقيت هاي اين سازمان در يك سال گذشته گفت: تلاش داريم تا در هفته دولت موفقيت هاي سازمان و به خصوص دو موفقيت را براي عموم مردم اطلاع رساني كنيم. اول اين كه با تلاش مضاعف، همه واگذاري هاي سازمان خصوصي سازي در دولت دوازدهم در يك سال گذشته تنها به بخش خصوصي واقعي صورت گرفته است. دوم مسائل مربوط به سهام عدالت كه در طول يك ساله گذشته اتفاق خوبي در اين بخش افتاده است و حدود 49 ميليون از مشمولين به ما مراجعه كرده اند و 40 ميليون از آنها شماره شباي خود را نزد سازمان خصوصي سازي ثبت كرده اند.

سبحاني درباره ميزان تقسيم سود سهام عدالت تا به امروز نيز گفت: از دي ماه سال گذشته با موافقت رياست جمهوري سود عملكرد سال 95 شركت هاي سرمايه پذير پس از برگزاري مجامع آن ها در تابستان 96 براي 40 ميليون مشمول تقسيم شد.اين امر بدون نياز به حضور مشمولان، به صورت الكترونيكي و از طريق سامانهsamane.sd.ir  و ثبت مشخصات و شماره شباي آنان انجام شد.در حال حاضر بيش از 98 درصد مشمولان سود سال 95 خود را در سال گذشته دريافت كرده اند.بقيه كه موفق به دريافت اين سود نشده اند به اين دليل بوده كه شماره شباي خود را با تاخير در سامانه وارد كرده اند.

وي ميزان سود تعلق گرفته به مشمولين را بر حسب گروه آن ها متفاوت خواند و افزود: سه گروه در سال 96 بيشترين سود را گرفته اند؛ گروه اول و دوم كه تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي هستند و از تخفيف 50 درصدي مابه التفاوت برخوردار بوده اند، سود 100 درصدي گرفته اند كه به ميزان 150 تومان بوده است.گروه سوم كه بايد سهام خود را با پرداخت مابه التفاوت افزايش مي دادند نيز كف سود يعني 75 تا 80 تومان را سود دريافت كرده اند.

اين مقام مسئول در سازمان خصوصي سازي درباره زمان و ميزان سود سال 96 نيز گفت: در حال حاضر برخي از شركت ها مجامع خود را برگزار كرده اند و برخي ديگر نيز منتظر اتمام سال مالي و برگزاري مجامع در مهرماه هستند. اكنون مشخص نيست كه اين سود چه ميزان خواهد بود،اما آنچه مشخص است اين است كه سود سال 96 قطعا از سود سال 97 بيشتر خواهد بود.