پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مشكل ايران و آمريكا با تغيير دولت‌ها حل نمي‌شود/ خاصيتي در ديدار با ترامپ نمي‌بينم
سه شنبه، 3 اردیبهشت 1398 - 15:10 کد خبر:44654
پيام نفت:
روحاني نمايه

رئيس‌جمهور گفت: مشكل ايران و آمريكا تنها با تغيير دولت‌ها حل و فصل نمي‌شود، اما در سال‌هاي اخير شاهد تحول مثبت و مهمي در روابط ايران و آمريكا بوديم.


به گزارش مشرق، حسن روحاني، رئيس‌جمهور، صبح امروز(دوشنبه ۲ مهر) در ديدار جمعي از مديران ارشد رسانه هاي آمريكايي در پاسخ به پرسشي درباره ديدار احتمالي با رئيس جمهوري آمريكا، همانطور كه ميان رهبران كره شمالي و آمريكا بعد از يك سلسله لفاظي ها چنين ديداري انجام گرفت، گفت: تشبيه اين دو مساله خيلي دقيق نيست. از سال گذشته تاكنون رئيس جمهور آمريكا از يك توافق بسيار مهم بدون هيچ دليل خارج شده و مردم ايران را تحريم و تهديد كرده است و اين اقدامات به سادگي قابل چشم‌پوشي نيست. كره شمالي با ماجراي ايران كاملا متفاوت است.

رئيس جمهور اظهارداشت: ترامپ در حقيقت چند اقدام بسيار نادرست را عليه ايران و ملت ايران انجام داده است. او بي دليل از توافق برجام خارج شده ، ملت ايران را بدون هيچ دليلي تحريم و تهديد كرده و در امور داخلي ما دخالت است. قبل از هر بحثي اين اقدامات نادرست بايد جبران شود.

بيشتر بخوانيد:

روحاني: ايران دست همه رهبران صلح طلب و مداراجو را مي‌فشارد


روحاني در پاسخ اين پرسش كه اگر اروپايي ها هم در موضوع برجام به آمريكا بپيوندند ايران چه اقدامي انجام خواهد داد، گفت: ايران تاكنون به تعهدات خود به برجام پايبند بوده و اگر ۵ كشور به تعهداتشان پايبند باشند مي‌توانيم آن را حفظ كنيم و اما اگر شرايط ديگري پيش بيايد، به طور طبيعي ما هم در آن شرايط تصميم خود را اتخاذ مي كنيم.

رئيس جمهور افزود: نكته بعدي اين است كه يكبار آمريكا، اروپا و ديگران با هم براي چند سال ايران را تحريم كردند و نتيجه را ديدند و در نهايت نيز پاي ميز مذاكره آمدند و اين تجربه تلخ، براي بار اول نيست و قبلا تكرار شده است.

 روحاني درباره نقض برجام و اثر آن بر روي راي دهندگان ايراني گفت: مبناي ما از انتخابات سال ۹۲ ، تعامل با جهان بود و يكي از وعده هاي مهم من به مردم اين بود كه سياست تعامل و گفت و گو و همكاري با كشورهاي منطقه و جهان را پيش خواهم گرفت كه برجام يكي از آثار اين سياست بود. در جريان انتخابات ۹۶ نيز برجام اجرايي و عملياتي شده بود و ما همان زمان به مردم قول داديم درصورتي كه طرفهاي ديگر به برجام پايبند بمانند ما هم به آن پايبند خواهيم ماند.

رئيس جمهور تصريح كرد: با وجودي كه آمريكا از برجام خارج شده، ما همچنان به آن پايبند هستيم. اصل در كشور ما راي و نظر مردم است و مردم مي دانند كه ما  آغازگر خروج از برجام نبوديم و كشوري كه اين پيمان شكني را انجام داده ، آمريكا است.

روحاني در پاسخ به پرسشي درباره نقش برخي كشورها در حادثه تروريستي اهواز نيز گفت: در اهواز يك جنايت بزرگ تروريستي انجام شد و متاسفم كه برخي كشورها از عبارت حمله تروريستي امتناع مي‌كنند و اين بدان معنا است كه نمي‌خواهند همه يكسان با همه تروريست ها در دنيا مبارزه كنيم.

رئيس جمهور افزود: در همان ساعت اوليه يك گروه تروريستي وابسته به بيگانگان مسووليت اين جنايت را برعهده گرفته و ما همان گروه را مسوول مي‌دانيم و شواهد نيز تاكنون همين موضوع را تاييد مي‌كند و البته بررسي‌هاي ما در ابتداي راه است. افراد مظنون دستگير شده و بازجويي ها ادامه مي‌يابد تا دقيقا معلوم شود چه افراد و با چه وابستگي هايي اين عمليات را انجام داده اند.

روحاني با بيان اينكه آمريكايي‌ها از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون پيوسته از گروههاي تروريستي ضد ايراني حمايت و پشتيباني كرده اند، اظهارداشت: آمريكايي‌ها در حوادث گذشته هم همواره حامي گروههاي تروريستي بوده اند كه عليه مردم ايران تلاش كرده اند و گروهي از آن تروريست ها هم اكنون نيز در آمريكا فعاليت هاي سياسي و تبليغاتي مي‌كنند. آمريكا نمي‌تواند نسبت به عمليات تروريستي كه نقض همه مقررات بين الملل است، بي‌تفاوت باشد.

رئيس جمهور گفت: يكي از مقامهاي آمريكا در روزهاي اخير و در پي حادثه تروريستي اهواز حرف تكان دهنده اي زده و ضمن حمايت از ترور و تروريست ها، دولت ايران را مسوول اين ترور دانسته است! اگر ما اين حرف را راجع به عاملان عمليات تروريستي ۱۱ سپتامبر بزنيم مردم آمريكا چگونه قضاوت خواهند كرد؟ اگر اينطور باشد آيا مي‌توان گفت هر اقدام تروريستي كه در كشورهاي اروپايي و ساير كشورها روي مي‌دهد مسووليتش با دولت‌هايي است كه كشورشان قرباني تروريسم شده اند؟

روحاني درباره دورنماي روند مبارزه با تروريسم در سوريه و روند دوري از تنش ايران با رژيم صهيونيستي در سوريه، گفت:در سوريه، روند مبارزه با تروريسم ، پيشرفت هاي بسيار خوبي داشته و گروه تروريستي داعش شكست هاي پياپي را در متحمل شده و دولت سوريه بر بخش اعظم سرزمين خود مسلط شده و شرايط نسبت به يكسال پيش، بسيار بهتر شده است. تلاش ما با روسيه و تركيه بر اين مبنا است كه اولا عمليات ضد تروريستي در سوريه ادامه يابد و ثانيا شرايط براي تدوين قانون اساسي جديد و انتخابات فراهم گردد و روند انتقال كمكهاي نوعدوستانه به مردم سوريه ادامه يابد و همكاري هاي سه كشور در اجلاس اخير تهران باعث شد كه از وقوع آنچه كه يك فاجعه در ادلب گفته مي شد ، جلوگيري شد.

رئيس جمهور در ادامه به نقش تنش زاي رژيم صهيونيستي در سوريه اشاره كرد و گفت: اسرائيل اعتراف مي كند كه به طور مداوم در سوريه مداخله و بر خلاف مقررات بين المللي، اين كشور را بمباران مي كند. اين اقدامات كمكي به منطقه نخواهد كرد. ايفاي نقش مستشاري ايران، به درخواست دولت سوريه و براي مبارزه با تروريسم انجام مي گيرد و حضور ما در سوريه قانوني و به درخواست دولت اين كشور و براي مبارزه با تروريسم است و در مقابل، اقدامات اسرائيل در سوريه ، شرايط منطقه را وخيم تر مي كند و اين به نفع منطقه و حاكمان صهيونيستي منطقه نخواهد بود.

روحاني در پاسخ به پرسشي درباره اثرات تحريم ها بر روي مردم ايران و احساس آنها در قبال آمريكا گفت:مي توانيد به راحتي ترسيم كنيد اگر كشوري نسبت به آمريكا تحريمي اعمال كند كه در زندگي روزمره شما و امنيت پروازها اثر بگذارد و دسترسي شما به دارو و نيازهاي اوليه شما را تحت تاثير قرار دهد، نسبت به كشور تحريم كننده چه احساسي داريد؟

رئيس جمهور افزود: ما تحريم آمريكا را غير قانوني و ظالمانه عليه ملت ايران مي دانيم و اين تحريم بر قضاوت مردم ايران نسبت به دولت آمريكا تاثيرگذار است و بي دليل نيست كه در تظاهرات ميليوني،شعارهاي مردم عليه آمريكا تندتر از هر زمان ديگري شده است. مسووليت انساني و تاريخي بر عهده آمريكا است كه از برجام خارج شده و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت را زير پا گذاشته است.

روحاني در پاسخ سوالي درباره وضعيت اقتصادي كشور و خروج برخي شركتهاي خارجي سرمايه گذار از ايران گفت: اقدامات آمريكا تنها به زيان مردم ايران نيست بلكه به زيان شركتهاي بين المللي نيز بوده است. توتال خوشحال نيست كه از ايران خارج شده بلكه مجبور به اين كار شده است و تحت فشار گذاشتن ديگر شركتها از سوي آمريكا، غيرقانوني است. البته اين تحريمها در كنار زيان هايي كه داشته ، در حوزه هايي باعث افزايش توليد و صادرات شده است.

رئيس جمهور با اشاره به تلاش هاي آمريكا براي محروم كردن ايران از فروش نفت اظهارداشت: هدفي كه آمريكايي ها ترسيم كرده اند كه ايران را از فروش نفت محروم كنند، نه تنها عملي نيست بلكه بسيار خطرناك خواهد بود و اميدوارم بتوانيم در چارچوب مقررات بين المللي به تجارت با كشورهاي دوست ادامه دهيم.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره چگونگي اوضاع يمن با اشاره به شرايط سخت مردم اين كشور، گفت: امروز در يمن بسياري از مردم آواره شده و بيماري هاي مسري خطرناكي شيوع يافته و از سوي ديگر بمباران هاي غير قانوني از سوي عربستان سعودي و امارات عليه مردم اين كشور ادامه دارد و مردم از لحاظ غذايي و دارويي با مشكلات فراواني مواجه اند.

رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه بحران يمن راه‌حلي جز پايان كشتارها و حملات عليه مردم بي‌دفاع و باز شدن باب گفتگو ميان گروه‌هاي يمني ندارد و بايد تلاش كنيم تا همه طرفها به گفتگو تشويق شوند، افزود: بايد در يمن عمليات نظامي به پايان رسيده و همه ملت‌ها و كشورهاي جهان نسبت به كمك‌هاي نوع‌دوستانه براي مردم يمن تلاش كنند.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره حقوق زنان در ايران از جمله درباره انتخاب نوع پوشش گفت: امروزشرايط زنان در ايران از لحاظ گوناگون از جمله فعاليت‌هاي اجتماعي، سياسي و علمي به مراتب از گذشته و سال‌هاي قبل بهتر شده است و ميزان دانشجويان، اساتيد و تعداد مديران، گواه اين موضوع است به گونه‌اي كه در سال‌هاي گذشته ۱۷۶ مديريت مهم در اختيار بانوان در كشور قرار گرفته است.

رئيس جمهور با بيان اينكه در زمينه اشتغال نيز در برخي مواقع اشتغال زنان از مردان بيشتر بوده و شرايط براي فعاليت و مديريت آنها بهتر شده است، گفت: البته حضور در عرصه‌هاي اجتماعي و پوشش افراد چه زن و چه مرد بر همه كشورها براساس مقررات آن كشور است و آنچه  كه در قانون ما وجود دارد، بايد محترم شمرده شود، اينكه عده‌اي با قانون موافق نباشند، ايرادي ندارد، اما نقض علني قانون به هيچ عنوان پذيرفته نيست.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره برخي اعتراض‌ها در ايران ، گفت: اينكه در جامعه‌اي عده‌اي براي اينكه احساس مي‌كنند به حقوق‌شان تعرضي صورت گرفته، احقاق حق كنند، بسيار خوب است و مي‌تواند براي آينده حتي بازدارنده باشد تا همه بدانند بايد نسبت به قوانين و عرف مربوط پايبند باشند.

رئيس جمهور خاطر نشان كرد: ما اصل اين حركت را مثبت مي‌دانيم و بايد فضا را به گونه‌اي به‌وجود بياوريم كه هركس حقش پايمال شده بتواند آن را بازستاند.

روحاني در پاسخ به سوالي در مورد تحليل خود نسبت به چگونگي وضعيت دمكراسي در منطقه و اينكه گفته مي‌شود در حال حاضر منطقه از لحاظ دمكراسي در حال عقب‌گرد است، گفت: ما در منطقه خود چنين احساسي نداريم، به گونه‌اي كه امروز در بسياري از كشورهايي كه در آنها انتخابات وجود نداشته از جمله افغانستان و عراق، مردم پاي صندوق‌ها مي‌روند و آزادانه دولت خود را انتخاب مي‌كنند. در بسياري از كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز دولت‌ها مجبور شدند كه نوعي دمكراسي را برقرار كنند. همچنين در كشورهاي شمالي ايران نيز كه در قبل از سال ۱۹۹۱ به عنوان شوروي شناخته مي‌شدند و امروز استقلال يافته‌اند، وضعيت دمكراسي خوب است.

رئيس جمهور افزود: روند دمكراسي در منطقه ما به سمت تعميق دمكراسي است و دمكراسي فعلا تنها راهي است كه بشر براي اداره بهتر جامعه شناخته است، چرا كه مردم وقتي خود پاي صندوق آمده و انتخاب مي‌كنند، نسبت به شرايط خودشان را سهيم دانسته و در اداره جامعه كمك مي‌كنند.

وي در پاسخ به سوالي درباره موضع ايران در خصوص اهميت دمكراسي در سوريه، گفت: ما در سوريه به دنبال برقراري دمكراسي هستيم و براساس تصميماتي كه با روسيه و تركيه اتخاذ كرديم به دنبال تبيين قانون اساسي جديدي هستيم كه در آن همه گروه‌هاي حاضر در سوريه مشاركت داشته باشند كه اين قانون اساسي قدم بسيار مثبتي در راستاي اجرا و تقويت دمكراسي در اين كشور است و در اين راستا به دنبال برگزاري انتخابات بر اين اساس هستيم.

رئيس جمهور افزود: آنچه در سوريه ما را نگران كرده بود، حركت‌هاي داعش و برخي گروه‌هاي تروريستي بود كه به كشتار مردم مي‌پرداختند و در اين راستا برخي در سوريه بودند كه اهل اين كشور هم نبوده و از ديگر كشورها در آنجا حضور داشتند.

روحاني خاطر نشان كرد: هدف ما در سوريه اجراي دمكراسي است و خوشحاليم كه اين روند به خوبي ادامه دارد.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي درباره اينكه چه ميزان از مشكلات موجود ميان ايران و آمريكا با مسئوليت ترامپ و دولت جديد آمريكا است و آيا با تغيير دولت آمريكا اين مشكلات خاتمه خواهد يافت، گفت: مشكل ايران و آمريكا تنها با تغيير دولت‌ها حل و فصل نمي‌شود، اما در سال‌هاي اخير شاهد تحول مثبت و مهمي در روابط ايران و آمريكا بوديم. اينكه بعد از ۳۰ سال وزراي خارجه دو كشور در مورد يك موضوع مهم با هم مذاكره و در مجامع گوناگون با يكديگر ديدار مي‌كردند، تحول مثبت و مهمي بود. همچنين اينكه بنده به عنوان رئيس جمهور ايران با رئيس جمهور سابق آمريكا تبادل نامه داشتيم يك تحول مثبت به شمار مي‌رود.

روحاني توافق ۷ كشور را در موضوع پيچيده و رسيدن به توافق مهم را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: اين روند مي‌توانست ادامه پيدا كند و اقدام ترامپ در حقيقت ارتجاع و بازگشت به گذشته بود و حركت‌هاي مثبت ميان دو كشور را متوقف و نوعي كينه‌توزي جديد را آغاز كرد كه به نفع آمريكا هم نخواهد بود.به گونه‌اي كه اگر اين اقدامات ترامپ نبود، امروز شركت‌هاي آمريكايي از جمله بوئينگ با ايران رابطه داشت و اين به ضرر آمريكا نبود.

رئيس جمهور افزود: روندي كه دنبال مي‌كرديم در حقيقت سياست برد – برد بود و اقدامات ترامپ كاملاً در راستاي سياست باخت باخت است كه به ضرر آمريكا ، ما و حتي كشورهاي اروپايي است و به گونه‌اي است كه خروج آمريكا از برجام را جز چند كشور معدود هيچ كشوري تأييد نمي‌كند.

روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا تمايل داريد تحت هر شرايطي با ترامپ ديدار كنيد؟، گفت: ديدار خود به تنهايي موضوعيت ندارد، چرا كه ديدار زماني انجام مي‌شود كه ما اميد داريم اختلافات كمتر شده و به نكات مثبتي دست خواهيم يافت. اما امروز نسبت به رفتار رئيس جمهور آمريكا هيچ اميدي نداريم و هيچ خاصيت و اثري در اين كار نمي‌بينيم. اما اگر روزي ببينيم آمريكا صادقانه به دنبال بازسازي روابط است، آن زمان تصميم خواهيم گرفت و فضاي تازه‌اي خواهيم داشت.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي درباره اينكه در زمان مذاكرات برجام عده‌اي در كشور معتقد بودند كه مذاكره با آمريكا هيچ نتيجه‌اي نخواهد داد، گفت: عده‌اي بسيار به آمريكا بدبين بوده و هستند و نظرشان اين است كه گفتگو با آمريكا بي‌فايده است و آمريكا پاي پيمان خود نمي‌ماند و اين به آن معنا نبود كه اگر ما مذاكره مي‌كنيم به آمريكا اطمينان كامل داريم.

روحاني اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران نسبت به تعهدات خود به توافق پايبند بود و اين توافق را اجرايي و عملياتي كرد و اگر روند معمولي در حكومت پيش مي‌رفت و فرد ديگري رئيس جمهور آمريكا بود و دولت آمريكا نسبت به توافق احترام مي‌گذاشت، شاهد اين شرايط نبوديم.

رئيس جمهور تأكيد كرد: امروز موضوع اعتماد ايران به آمريكا مطرح نيست، بلكه مسأله، اعتماد دنيا به آمريكا و احترام آمريكا به مقررات بين‌المللي است.
منبع: فارس