پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : وزير نيرو: در ۵ روز آينده، ۳ ميليارد مترمكعب سيلاب وارد سدهاي خوزستان مي شود
شنبه، 10 فروردین 1398 - 14:33 کد خبر:44650
پيام نفت:
وزير نيرو از ورود سيلاب هايي به حجم ۳ ميليارد مترمكعب طي پنج روز آتي به سدهاي خوزستان خبر داد و گفت: حدود ١.٢ ميليارد متر مكعب آن ظرفيت خالي سدها را پر خواهد كرد و مابقي يعني يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون متر مكعب آن تخليه خواهد شد.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير نيرو از ورود سيلاب هايي به حجم ۳ ميليارد مترمكعب طي پنج روز آتي به سدهاي خوزستان خبر داد و گفت: حدود ١.٢ ميليارد متر مكعب آن ظرفيت خالي سدها را پر خواهد كرد و مابقي يعني يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون متر مكعب آن تخليه خواهد شد.

به گزارش تسنيم، رضا اردكانيان وزير نيرو با حضور در برنامه زنده "تيتر امشب" شبكه خبر اظهار داشت: بر اساس پيش بيني‌هايي كه با هماهنگي هواشناسي كشور انجام گرفته آخرين برآوردها حاكي از اين است كه طي پنج روز آتي (از يازدهم تا شانزدهم فروردين ماه) در اثر بارش‌هايي كه خواهيم داشت، حدود سه ميليارد متر مكعب وارد مخازن سدهاي خوزستان مي‌شود.

وي افزود: بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه شده است حدود ١.٢ ميليارد متر مكعب آن ظرفيت خالي سدها را پر خواهد كرد و مابقي يعني يك ميليارد و 800 ميليون متر مكعب آن تخليه خواهد شد؛ اين تخليه به آن معناست كه طبيعتاً در پايين‌دست سدها خروجي قابل ملاحظه‌اي خواهيم داشت.

وي ادامه داد: پيش‌بيني‌ها اين است كه از سد دز حدود 2000 متر مكعب در ثانيه و از سد كرخه احتمال خروج 1000 مترمكعب در ثانيه وجود خواهد داشت، طبيعتاً در پايين‌دست يعني در مقطع اهواز جريان عبوري تا دبي حدود 3000 متر مكعب بر ثانيه خواهد رسيد.

اردكانيان با بيان اين كه مي بايست با آمادگي كامل با اين شرايط مواجه شويم افزود: خوشبختانه ستاد مديريت بحران استان خوزستان تحت مسئوليت استاندار كار و فعاليت شبانه روزي خودش را از مدت ها قبل آغاز كرده و در ارتباط نزديك با همه شهرستان‌ها بخش‌ها و روستاها در حال كاهش اثرات سيلاب است.

وزير نيرو با بيان اينكه سازمان آب و برق خوزستان از قديمي‌ترين و مجهزترين شركت‌هاي تابعه وزارت نيروست و قدمت اين سازمان از قدمت خود وزارت نيرو و حتي وزارت آب و برق كه 10 سال قبل از وزارت نيرو تاسيس شده بود بيشتر است، ادامه داد: در حال حاضر رصد سيل به صورت لحظه‌اي در سازمان آب و برق خوزستان و از آن طريق در خود مركز ستاد در استانداري مشغول به كار است. نقشه‌هاي پهنه‌بندي سيل‌ها، اسامي شهرها و روستاهايي كه احياناً تحت تاثير سيل قرار مي‌گيرند مشخص شده است، آمادگي لازم وجود دارد و هر زمان لازم باشد اطلاع رساني مناسب انجام خواهد شد.

وي با اشاره به بارش‌هاي وسيع صورت گرفته در سطح كشور گفت: در كشور نسبت به متوسط 50 ساله بيش از 30 درصد افزايش بارش و نسبت به سال قبل بيش از 145 درصد افزايش داشته‌‌ايم كه نتيجه اين بارش‌ها رواناب قابل ملاحظه‌اي را به وجود آورده است. مخازن سدها چيزي حدود 50 ميليارد متر مكعب گنجايش دارد و كل حجم آب ورودي در سال جاري آبي يعني از مهرماه سال گذشته تاكنون نزديك به 35 ميليارد متر مكعب است.

وزير نيرو ادامه داد: اين ميزان ورودي به مخازن سدها در مقايسه با سال گذشته كه حدود 12 ميليارد متر مكعب بوده 23 ميليارد متر مكعب افزايش داشته است.

اردكانيان با بيان اينكه از اين ميزان افزايش، حدود 18 ميليارد متر مكعب سهم استان خوزستان است، ادامه داد: استان خوزستان داراي 10 سد بزرگ است و استان با اهميتي است. 80 درصد اين سدها به لحاظ ارتفاع و حجم مخزن بعد از انقلاب اسلامي ساخته شده و ظرفيتي نزديك به 23.5 ميليارد متر مكعب دارد، يعني حدود نيمي از مخازن سدهاي كشور در اين استان است و نقش بسيار مهمي در كنترل سيلاب دارند در عين حال كه توليد برق، مصارف شرب، كشاورزي، صنعت و همچنين حقابه‌هاي زيست محيطي را از طريق همين مخازن و مديريت آنها تامين مي‌كنيم.

وزير نيرو موضوع پر بارشي و ترسالي را تنها مختص به استان خوزستان ندانست و افزود: به عنوان مثال رودخانه هيرمند در استان سيستان و بلوچستان توانسته از سيلاب هاي حوزه مياني هيرمند در كشور همسايه "افغانستان" بهره‌مند شود.

وي ادامه داد: از طريق سيلاب‌هايي كه از كشور افغانستان جاري شده اندكي ورودي به سد دوستي هم داشته‌ايم. در جاي جاي كشورمان سدهايي داشته‌ايم كه سال‌هاي بسيار خشكي را تجربه كرده اند اما امسال از اين نعمت بهره مند شدند.

اردكانيان اضافه كرد: در استان گلستان سيل سنگيني داشتيم و هموطنان عزيز ما در اين استان در ابتداي سال در معرض شرايط سختي قرار گرفتند و هنوز هم تا حدودي اين سختي برقرار است ولي به هر صورت بهبود شرايط اراضي استان، شستشوي خاك و غيره از بركات اين سيل محسوب مي شود.

وزير نيرو افزود: سيل همه جاي دنيا خرابي هاي خودش را دارد و اختصاص به كشورهاي خشك يا غيرخشك، كشورهاي پيشرفته يا در حال توسعه ندارد. چه بسا موجب خرابي هاي وسيع در كشورهاي پيشرفته و داراي امكانات بالا شده است. از جمله بارش و سيلاب شديد 10 روزه در كشور ژاپن سال 1396 كه حدود 225 نفر كشته، تعدادي مفقود و خساراتي بالغ بر 10 ميليارد دلار به همراه داشت.

اردكانيان لايروبي رودخانه‌ها و مخازن سدها را فرايندي مستمر دانست و افزود: در كشور حدود 7 هزار و 500 كيلومتر رودخانه مهم داريم، رودخانه‌هايي كه نيازمند سرمايه گذاري براي ساماندهي و مهندسي است كه از جمله فعاليت‌هاي آنها لايروبي است.

وزير نيرو با بيان اينكه براي مواجهه با پديده تغيير اقليم و افزايش احتمال بروز سيلاب، موضوع لايروبي رودخانه ها از اولويت بيشتري برخوردار است، خاطرنشان كرد: محاسبات ما نشان مي‌دهد چيزي حدود 8 هزار ميليارد تومان به قيمت‌هاي امروز، منابع مالي نياز است تا اين پروژه ظرف سه سال بتواند انجام شود.

وي همچنين عدم تجاوز به بستر و حريم رودخانه ها در توانايي آبگذري رودخانه ها را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: در شهر بزرگي مثل تهران مسيل‌هاي متعددي داريم كه ساليان سال خشك مانده كه نبايد موجب غفلت شهروندان عزيز را فراهم كند تا در آن حريم، ساخت و سازي را انجام دهند كه در صورت بروز سيل ناگهاني با خسارت روبه‌رو شويم.

وي تصريح كرد: مطابق قانون، هرگونه تغيير كاربري يا تصرف در بستر و حريم رودخانه ها ممنوع است و در صورت نياز مي بايست با مجوز وزارت نيرو و توجيه فني لازم انجام شود.

وي خاطرنشان كرد: نتايج سيلاب‌هاي اخير آمادگي بيشتر افكار عمومي را فراهم كرد تا بتوانيم نسبت به آزادسازي بستر و حريم رودخانه ها با كمك خود مردم و دستگاه‌هاي مسئول اقدام كنيم.