پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : اوج‌گيري مصرف بنزين در نبود سياست‌هاي كنترلي +نمودار
سه شنبه، 27 آذر 1397 - 04:16 کد خبر:44502
پيام نفت:
 
اوج‌گيري مصرف بنزين در نبود سياست‌هاي كنترلي +نمودار

با وجود بهره برداري از بخشي از ظرفيت بنزين سازي فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس و طرح بنزين سازي پالايشگاه بندرعباس، روزانه بيش از ۱۲ ميليون ليتر بنزين وارد كشور مي شود تا در كنار توليدات پالايشگاههاي كشور، جوابگوي مصرف اين فرآورده نفتي باشد.


متوسط مصرف بنزين از ابتداي سال 96 تا امروز از مرز 80 ميليون ليتر در روز عبور كرده است. مصرف اين فرآورده استراتژيك نفتي كه روزهاي اخير با شدت كم سابقه اي در تاريخ كشور افزايش يافته، موجب افزايش واردات بنزين و افزايش ترافيك و آلودگي بيشتر هوا در كلانشهرها شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از تسنيم، رشد مصرف بنزين در سال 93، تنها 1.6 درصد بود ولي در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5.1 درصد رسيد. ميزان افزايش مصرف بنزين در سال 96 تا امروز به حدود 8 درصد رسيده است.

دولت در ابتداي خردادماه 94، سهميه بندي بنزين را حذف و اين فرآورده نفتي را تك نرخي كرد. پس از آن رفته رفته استفاده از كارت سوخت شخصي كمرنگ و كمرنگ تر شد و در فضايي كه هيچ سياست كنترلي در بخش مصرف نبود، تنها واكنش دولت به افزايش مصرف بنزين، افزايش واردات آن بود؛ به طوري كه در اسفندماه سال گذشته واردات بنزين به 34 ميليون ليتر در روز رسيد. (لينك خبر)

اكنون نيز با وجود بهره برداري از بخشي از ظرفيت بنزين سازي فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس و طرح بنزين سازي پالايشگاه بندرعباس، روزانه بيش از 12 ميليون ليتر بنزين وارد كشور مي شود تا در كنار توليدات پالايشگاههاي كشور، جوابگوي مصرف اين فرآورده نفتي باشد.

در نمودار زير، ميزان مصرف بنزين در روزهاي اخير نشان داده شده است.

نمودار مصرف بنزين