پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : جابجايي 30 ميليون تن كالا در درياي خزر
چهارشنبه، 21 آذر 1397 - 05:20 کد خبر:44483
پيام نفت:

 

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه در سال گذشته 30 ميليون تن كالا در درياي خزر جابه‎جا شد، گفت: ظرفيت بنادر كشورهاي حاشيه اين دريا به 130 ميليون تن رسيده است.

برخي از مفاد پروتكل امنيت و ايمني دريانوردي در درياي خزر كه به آيين‌نامه و تفاهم‌نامه جديد نياز دارد در سويمن اجلاس كشورهاي خزري بررسي مي‎شود كه مهم‌ترين آنها كنترل و بازرسي كشتي‌ها و اعمال قوانين و مقررات بر تردد كشتي‌ها است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در حاشيه سومين نشست تامين ايمني و امنيت دريانوردي در درياي خزر در گفت‌وگو با خبرنگار مارين تايمز گفت: حمل نفت و كالاهاي غيرنفتي و به تبع از آن تردد كشتي در درياي خزر بسيار افزايش يافته است به صورتي كه در سال گذشته 30 ميليون تن كالا در اين دريا جابه‎جا شده است.

هادي حق‎شناس با بيان اينكه 300 كشتي در درياي خزر تردد دارد، اظهار كرد: علاوه بر آن بنادر كشورهاي حاشيه‎اي درياي خزر به شدت در حال توسعه و تكميل ظرفيت خود هستند تا جايي كه در حال حاضر ظرفيت بنادر اين كشورها به 130 ميليون تن بالغ شده است.

وي با اشاره به اينكه زماني كه حجم كار زياد مي‎شود به طور طبيعي تامين ايمني و امنيت دريانوردي و حفاظت از محيط زيست دريايي مورد توجه بيشتري قرار مي‎گيرد، خاطرنشان كرد: به همين دليل شايد 100 سال گذشته به تدوين استاندارد در اين زمينه‎ها نيازي نبود اما زماني كه تردد افزايش مي‌يابد به تنظيم مقررات مورد تفاهم هر 5 كشور نيازداريم.

حق شناس تاكيد كرد: طبق كنوانسيون‌هاي بين‌المللي، درياي خزر دريايي بسته است و دريايي كه بسته است قوانين يا كنوانسيون‎هاي دريايي مصوب IMO در آن مصداق ندارد مگر 5 كشور حاشيه‎اي آن در اين زمينه توافق كنند و آنها را بپذيرند در همين راستا، از سال 94 كشورهاي حاشيه درياي خزر به دنبال پروتكلي هستند كه هم ايمني و هم حفاظت از محيط زيست درياي ذخز را با تدوين مقررات داشته باشد.

وي افزود: در همين زمينه روسيه نامه‌اي به دبير كل IMO نوشت و درخواست كرد كه اين سازمان در اين زمينه به كشورهاي خزري مشاوره  بدهد و اين نامه حكايت از آن دارد كه هر 5 كشور تمايل دارند از مفاد كنوانسيون‌هاي جهاني براي تامين ايمني و امنيت دريانوردي و حفظ محيط زيست درياي خزراستفاده كنند كه طبيعتا همه آن كنوانسيون‎ها در درياي خزر قابليت اجرايي ندارد به همين دليل ما آن بخش‌هايي از كنوانسيون‌ها را انتخاب و بخش‌هايي را  نيز به آن اضافه مي‎كنيم كه خروجي آن ارتقاي ايمني و حفاظت از محيط زيست دريايي باشد.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا ممكن است كشورها در روند اجراي اين پروتكل سنگ‌اندازي كنند، گفت: دو جلسه قبلي اين اجلاس كه در تركمنستان برگزار شد  در خصوص پروتكل تفاهم شد و بعيد به نظر مي‌رسد ايرادات اساسي داشته باشد البته ممكن است اصلاحات جزيي انجام شود.

وي افزود: در اين اجلاس درباره برخي از مفاد پروتكل را كه به آيين‌نامه و تفاهم‌نامه جديد نياز دارد بحث مي‌كنيم كه مهم‌ترين آنها كنترل و بازرسي كشتي‌ها و اعمال قوانين و مقررات بر تردد كشتي‌ها است.

حق شناس در پايان گفت: تدوين رژيم حقوقي درياي خزر در اين زمينه مي‎تواند به 5 كشور كمك كند اما موضوع اين جلسه رژيم حقوقي درياي خزر نيست بلكه اين موضوع مي‎تواند بخشي از رژيم حقوقي درياي خزر باشد.

 

گفتني است؛ سومين نشست تامين ايمني و امنيت دريانوردي در درياي خزر كه امروز ( دوشنبه، 7 خرداد ماه مطابق با 28 مي) در تهران آغاز به كار كرده است، فردا سه‌شنبه به كار خود پايان خواهد داد. اين اجلاس يا حضور هادي حقشناس معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي، عليرضا خجسته مديركل حفاظت و ايمني دريانوردي، علي اكبر مرزبان مديركل امور دريانوردان و سازمانهاي تخصصي بينالمللي، نادر پسنده مدير كل امور دريايي، محمد علي سعيدي‌پور مديركل توافقنامه‌ها و توسعه بازار، باقري نماينده وزارت امور خارجه، نمايندگاني از بنادر شمالي كشور و نمايندگاني از كشورهاي روسيه، آذربايجان، قزاقستان، تركمنستان و روسيه در حال برگزاري است.