پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : افتتاح بلندترين سد جهان در تاجيكستان
شنبه، 26 آبان 1397 - 04:38 کد خبر:44457
پيام نفت:

 

اين سد كه در منطقه «راغون» واقع شده يكي از پروژه هاي مهم و پر سر و صداي عمراني است كه مقامات دولتي در اين كشور آسياي مركزي برغم ملاحظات اقتصادي، زيست محيطي و ژئوپلتيك بر ساخت آن تاكيد داشتند.

آفتاب‌‌نيوز :
تاجيكستان روز جمعه با حضور تعدادي از خبرنگاران و نمايندگان هيئت هاي خارجي نخستين توربين نيروگاهي براي توليد برق در اين كشور را كه بر روي بلند ترين سد آبي جهان نصب شده افتتاح كرد.
 
اين سد كه در منطقه «راغون» واقع شده يكي از پروژه هاي مهم و پر سر و صداي عمراني است كه مقامات دولتي در اين كشور آسياي مركزي برغم ملاحظات اقتصادي، زيست محيطي و ژئوپلتيك بر ساخت آن تاكيد داشتند.
 
اين پروژه عظيم كه اكتبر ۲۰۱۶ توسط امامعلي رحمان، رييس‌جمهور تاجيكستان كليد خورد هنوز به مرحله تكامل نرسيده است به نحوي كه تنها يكي از شش توربين نيروگاهي تعبيه شده در آن روز جمعه به بهره برداري رسيد.
 
اين سد بزرگ و نيروگاه آبي آن قرار است تا ده سال آينده در مجموع ۳۶۰۰ مگاوات برق توليد كند كه اين ميزان با توليد انرژي توسط سه راكتور هسته اي برابري مي كند.
 
تاجيكستان، كشوري كه همواره از كمبود شديد برق رنج مي برد و ساكنان آن به خصوص در فصل زمستان با موارد متعدد قطعي جريان الكتريسيته مواجه اند بواسطه ساخت اين سد بلند و توليد انرژي در نيروگاه عظيم آن نه تنها نياز داخلي را تامين خواهد كرد بلكه قادر به صادرات برق به كشورهاي همسايه خواهد بود.
 
امامعلي رحمان با توجه به اهميت اين مسئله بارها از سد بزرگ منطقه راغون به عنوان يك پروژه «حياتي» نام برده است.
 
اين سد كه در يكصد كيلومتري شرق دوشنبه، پايتخت تاجيكستان واقع شده با هزينه اي معادل چهار ميليارد دلار توسط يك شركت ايتاليايي به نام سالينا ايمپرگيلو (Salini Impregilo) ساخته شده است.
 
به گفته يك محقق تاجيكستاني با توجه باقي ماندن تبعات جنگ داخلي بسياري در اين كشور حتي از پروژه راغون به عنوان يك «نماد براي تحكيم ملي» نام مي برند. در سال‌هاي دهه ۹۰ ميلادي جنگ پنج ساله ميان دولت و اسلام‌گرايان در اين كشور دست كم ۱۵۰ هزار كشته برجاي گذاشت.
 
بر اين اساس، طرح پيشنهاد هايي مبني بر گذاشتن نام امامعلي رحمان بر روي سد بزرگ منطقه راغون نمي تواند چندان تعجب آميز تلقي شود زيرا منتقدان رئيس جمهوري تاجيكستان پيشتر همواره از او به عنوان فردي با «جنون خود بزرگ بيني» ياد كرده اند.
 
منبع: يورونيوز