پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : اتحاديه اروپا: تجارت و تبادلات مالي با ايران را حفظ مي‌كنيم
سه شنبه، 8 آبان 1397 - 13:43 کد خبر:44452
پيام نفت:

 

اتحاديه اروپا مي‌گويد از شركت‌هاي اروپايي كه با ايران همكاري تجاري مي‌كنند برابر تحريم‌هاي يك‌جانبه آمريكا حمايت مي‌كنند.

دفتر اطلاع‌رساني سياست‌هاي اتحاديه اروپا در امور ايران تأكيد كرد كه "سازوكار ويژه" اتحاديه اروپا براي حفظ مبادلات مالي و تجاري با ايران در دست اجراست و اين اتحاديه مصمم به حفظ توافق اتمي با ايران است.

به گزارش عصر ايران،دوچه وله نوشت: اتحاديه اروپا مصمم است توافق اتمي با ايران را حفظ كند. يك سخنگوي اتحاديه اروپا در بخش سياست‌هاي ايران در گفتگو با دويچه‌وله تأكيد كرد كه "سازوكار ويژه اتحاديه اروپا براي حفظ تبادلات مالي و تجاري با ايران" در دست اجراست.

او در پاسخ به پرسش دويچه‌وله مبني بر علت تأخير در اجراي اين سازوكار پيش از آغاز تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران گفت: «تصميم به راه‌اندازي چنين سازكاري دوم مهرماه (۲۴ سپتامبر) در ديدار وزراي خارجه اتحاديه اروپا در حاشيه اجلاس سالانه سازمان ملل در نيويورك اتخاذ شد. اين تصميم سپس براي اجراي به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا واگذار شد.»

او در ادامه تأكيد كرد كه روشن شدن جزئيات كامل و شيوه اجراي اين تصميم نياز به زمان دارد.

خبرگزاري رويترز چهارم آبان (۲۴ اكتبر) نوشته بود كه يكي از مشكلات اجراي اين سازوكار را گشايش يك دفتر در يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپاست چون هيچ يك از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا حاضر نيستند چنين دفتري در خاك آن‌ها ايجاد شود. گشايش چنين دفتري در يك كشور خاص مي‌تواند مجازات‌هاي آمريكا را در پي داشته باشد.

اتحاديه اروپا اما تأكيد دارد كه با قانون موسوم به "قانون مسدودكننده" يا "مقررات مقابله‌اي" به اتحاديه اروپا اين امكان را خواهد داد تا با ناديده گرفتن احكام صادرشده در دادگاه‌هاي ايالات متحده، در برابر تحريم‌هاي فرامرزي آمريكا پس از خروج يكجانبه اين كشور از برجام بايستد.