پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : واشنگتن پست: بن سلمان دستور اغفال خاشقجي را صادر كرده بود / به خاشقجي گفته بودند در صورت بازگشت، خطري تهديدش نمي‌كند؛ حتي يك سمت دولتي هم به او پيشنهاد شده بود / طرح عربستان بازداشت خاشقجي در كنسولگري بود اما با بروز مشكل در اجرا، طرح «قتل» جايگزين آن شد
پنجشنبه، 19 مهر 1397 - 12:14 کد خبر:44434
پيام نفت:

 

واشنگتن پست نوشت: اسناد منابع اطلاعاتي آمريكا نشان ميدهد كه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان دستور اغفال جمال خاشقجي، روزنامه نگار منتقد حكومت اين كشور و فراهم سازي زمينه بازگشت وي از آمريكا به عربستان را صادر كرده بود.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

اسناد منابع اطلاعاتي آمريكا نشان ميدهد كه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان دستور اغفال جمال خاشقجي، روزنامه نگار منتقد حكومت اين كشور و فراهم سازي زمينه بازگشت وي از آمريكا به عربستان را صادر كرده بود.

به گزارش «انتخاب»، روزنامه واشنگتن پست گزارش كرده است كه منابع اطلاعاتي آمريكا با شنود مقامات عربستاني دريافته اند كه آنها در حال گفتگو در مورد طرح اغفال جمال خاشقجي و بازداشت او هستند.

بنا به همين گزارش چند تن از دوستان اين روزنامه نگار منتقد حكومت عربستان اعلام كرده اند كه مقامات عالي رتبه عربستاني طي ماههاي گذشته ضمن برقراري تماس با جمال خاشقجي به او تضمين داده بودند كه در صورت بازگشت به اين كشور خطري وي را تهديد نخواهد كرد. در برخي از اين تماسها به جمال خاشقجي سمتي دولتي نيز پيشنهاد شده بود.

اين در حالي است كه به گفته دوستان جمال خاشقجي وي نسبت به پيشنهادهاي مطرح شده مشكوك بود. اطلاعات منابع امنيتي آمريكا اين احتمال را تقويت كرده كه طرح عربستان بازداشت جمال خاشقجي در ساختمان كنسولگري استانبول بوده است. با اين حال با در نظر گرفتن سخنان مقامات تركيه به نظر مي رسد كه در نهايت اجراي اين طرح با مشكل روبرو شده است و طرح جايگزين «قتل» در ساختمان كنسولگري به اجرا گذاشته شد.

يكي از مقامات اطلاعاتي سابق آمريكا به واشنگتن پست گفته است كه استفاده از يك تيم امنيتي ۱۵ نفره مي تواند نشان دهنده برنامه براي اجراي طرح «ربايش» باشد. به گفته وي در چنين طرحي فرد را براي بازجويي از يك كشور به كشور ديگر منتقل مي كنند.

از سرنوشت جمال خاشقجي از روز دوم اكتبر (۱۰ مهر) و پس از آنكه وي براي رسيدگي به امور اداري خود وارد ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول شد اطلاع دقيقي در دست نيست.

يكي از رسانه هاي تركيه روز گذشته تصاويري از ۱۵ تبعه عربستان منتشر كرد كه مظنون به دخالت در «قتل» جمال خاشقجي هستند.

مقامات تركيه بر اين باورند كه جمال خاشقجي در داخل ساختمان كنسولگري عربستان به «قتل» رسيده و جسد وي قطعه قطعه شده است.

جمال خاشقجي از منتقدان حكومت عربستان و به طور خاص محمد بن سلمان، وليعهد ۳۳ ساله اين كشور بود.

طرح ۲۲ سناتور آمريكايي براي تحقيق به دليل «نقض حقوق بشر»

دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريكا كه ماجراي ناپديد شدن جمال خاشقجي را «بسيار جدي» توصيف كرده از مقامات عربستان خواسته است در مورد سرنوشت اين روزنامه نگار اطلاع رساني كنند.

از سوي ديگر ۲۲ سناتور آمريكايي روز چهارشنبه در نامه اي اعلام كردند كه از دونالد ترامپ خواسته اند تا در مورد نقض احتمالي حقوق بشر و لزوم وضع تحريم در ماجراي ناپديد شدن جمال خاشقجي تحقيق كند.

نام ۲۲ عضو دموكرات و جمهوريخواه مجلس سناي آمريكا در ميان امضاء كنندگان اين نامه ديده مي شود.