پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : 9ميليارد دلار ارز آوري فولاددر سال 96 مهدي كرباسيان
شنبه، 7 مهر 1397 - 15:28 کد خبر:44417
پيام نفت:
مهدي كرباسيان

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اكنون ظرفيت توليد فولاد خام 32 ميليون تن است و تا پايان سال به 35 ميليون تن خواهد رسيد.


به گزارش مشرق، مهدي كرباسيان امشب در مراسم افتتاحيه نمايشگاه فولاد و متالورژي با تبريك روز خبرنگار به اصحاب رسانه اظهار كرد: سلامت جامعه و پيشرفت آن در گروي افزايش شفافيت است و اصحاب رسانه بدانند كه با فعاليت خود در حوزه افزايش شفافيت، به توسعه كشور كمك مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: حدود 60 درصد از توليد فولاد كشور در استان اصفهان صورت مي‌گيرد و شروع توسعه صنعتي ايران از استان اصفهان و با احداث ذوب‌آهن رخ داده است.

رئيس هيأت عامل ايميدرو خاطرنشان كرد: رئيس جمهور آمريكا چندي پيش در مراسم افتتاح يك شركت فولادي آمريكايي تأكيد كرد «توسعه اقتصادي يك كشور، بدون توليد فولاد ممكن نيست» و ما در ايران مفتخريم كه اين محور از توسعه اقتصادي را به طور كامل در اختيار داريم.

بيشتر بخوانيد:

14 پيشنهاد براي درمان ارزي كشور

كرباسيان يادآور شد: در سال 96، توليد فولاد ركورد زد و افتخار مي‌كنيم كه در صادرات فولاد و صنايع معدني، 9 ميليارد دلار ارزآوري داشته‌ايم كه اين عدد، 22 درصد از صادرات كشور را به خود اختصاص داده است.

وي تأكيد كرد: فولاد يكي از مهم‌ترين محورهاي اقتصاد مقاومتي است و از سنگ‌آهن و گاز كه نعمت‌هاي خداوند هستند، ارزش افزوده خلق مي‌كند و اشتغال ايجاد مي‌كند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، فولاد را تقريباً خود اكتفا ارزيابي كرد و متذكر شد: اصلاحات ارزي پيشنهادي دولت در روز اول باعث اصلاح قيمت‌ها شده و باعث خرسندي است كه رويه قبلي اصلاح شد و دولت، نقدهاي موجود را پذيرفت.

كرباسيان با اشاره به اينكه اين نكته مثبتي است كه دولت اشتباهات خود را مي‌پذيرد و نقدها را به كار مي‌گيرد، مطرح كرد: قيمت ارز در بازار ثانويه به 8 هزار تومان كاهش يافته و با ورود ارزهاي فولاد اين اعداد مناسب‌تر نيز خواهد شد.

وي، جايگاه فولاد در توسعه كشور را مهم ارزيابي كرد و متذكر شد: در سال 92، عدم توازن شديدي در زنجيره فولاد وجود داشت و گندله به كشور وارد مي‌شد، اما در حال حاضر با رشد 120 درصدي توليد گندله، صادركننده آن شده‌ايم.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سال 92 كه طرح جامع فولاد بازنگري مي‌شد، افق 55 ميليون تني به عنوان رويا تلقي مي‌شد، اما ارقام فعلي حاكي از ممكن بودن تحقق اين هدف حكايت دارند.

رئيس هيأت عامل ايميدرو تصريح كرد: اكنون ظرفيت توليد فولاد خام 32 ميليون تن است و تا پايان سال به 35 ميليون تن خواهد رسيد.

وي به نگراني‌هاي موجود در خصوص صنعت فولاد نيز اشاره‌ كرد و افزود: بازارهاي صادراتي فعلي به سختي و با رقابت شديد با غولي چون چين به دست آمده و نبايد اين زحمات را به راحتي از دست داده و فراموش شوند.

كرباسيان بيان داشت: مصرف داخلي فولاد در حدود 17 ميليون تن است و ما بقي آن بايد صادر شود؛ از اين رو توسعه بازارهاي صادراتي همچنان بايد اولويت داشته باشد.

وي در پايان نگراني دوم خود را اين گونه بيان كرد: در سال‌هاي 63 و 64 و در اوج جنگ، دولت تصميم گرفت 10 پروژه صنعتي كشور را با قدرت تكميل كند، چراكه مي‌دانست كه پس از جنگ به اشتغال نياز دارد و در حال حاضر نيز نبايد فضاي تحريم باعث شود كه از توسعه صنعتي غافل شويم و مزيت‌هاي توسعه فولاد كنار گذاشته شوند.