پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : فلرهاي صنعت نفت كشورمان گوي سبقت را از عربستان ربود
سه شنبه، 27 شهریور 1397 - 03:12 کد خبر:44401
پيام نفت:

 

نائب رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: علي رغم پيشتازي 6 ميليون بشكه‌اي نفت عربستان در قبال ايران، فلرهاي صنعت نفت ما، گوي سبقت 7 برابري را از اين كشور ربوده است.


فلرهاي صنعت نفت كشورمان گوي سبقت را ار عربستان ربودهدايت‌الله خادمي نائب رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي درگفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان،درباره گاز فلر سوزانده شده در اسكله‌هاي نفتي و پالايشگاه‌هاي كشور با بيان اينكه حجم فلر به ميزان توليد نفت بستگي دارد، اظهاركرد: با وجود توليد روزانه 10 ميليون بشكه‌اي نفت در عربستان كه بيشتر از توليد روزانه‌اي 4 ميليون شبكه‌اي نفت ايران است، ميزان توليد فلر اين كشور نسبت به ما بسيار كمتر است.

وي ادامه داد: ميزان فلر عربستان حدود 1.6 درصد است در حالي كه حجم فلر سوزانده شد در پالايشگاه‌ها و اسكله‌هاي نفتي كشور ما 6 الي 7 برابر عربستان برآورد شده است.

نائب رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ايران بيان كرد: سال 92 در اوايل تصدي زنگنه به سمت وزارت نفت، اعلام شد كه ظرف مدت يك ماه فلرهاي خوزستان تعيين و تكليف شده و حتي اين موضوع در برنامه پنجم توسعه نيز گنجانده شد، اما در عمل هيچ اتفاقي  نيفتاد.

خادمي درباره ضرورت ساماندهي اين گازها گفت: فلر از مشتق هاي جانبي نفت محسوب مي‌شود، بنابراين سوزاندن و بهره‌برداري نكردن از آن به نوعي ضرر و برباد رفتن سرمايه ملي است، ضمن اينكه به علت تركيب هاي موجود در اين گاز منتشر شدن در هوا و استنشاق آن در طولاني مدت خساراتي را بر سلامتي مردم و محيط زيست تحميل خواهد كرد.

وي با بيان اينكه استفاده از فلر در جهت توليد برق و احداث واحد‌هاي GTL و Mini LNG امكان پذير است، افزود: با اينكه در برنامه پنجم توسعه فروش گاز فلر به شركت‌ها و توليد بهينه به روش‌هاي متعدد از آن ذكر شده بود ولي در نهايت نتيجه‌اي حاصل نشد.

نائب رئيس كميسيون انرژي مجلس در پايان گفت: ما مي‌توانيم با تبديل گاز فلر به سرمايه از آن در نيروگاه‌ها، پتروشيمي‌ها و ... استفاده و از آسيب‌ وارده بر محيط زيست جلوگيري كنيم.