پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : گزارش سنا: دولت اوباما براي تبديل ارز به ايران مجوزي پنهاني داده بود
پنجشنبه، 17 خرداد 1397 - 07:26 کد خبر:44280
پيام نفت:
يك كميته تحقيق در سناي آمريكا نتيجه گيري كرده است كه وزارت خزانه داري دولت باراك اوباما، رئيس جمهور قبلي آمريكا، با صدور يك مجوز موقت اما "مخفيانه" سعي داشت به ايران اجازه دهد ميلياردها ريال عماني كه در بانك مسقط ذخيره كرده بود را به دلار و در نهايت به يورو تبديل كند.

 

گزارش سنا: دولت اوباما براي تبديل ارز به ايران مجوزي پنهاني داده بود

اوباما و وزير وقت خزانه داري جك لو

يك كميته تحقيق در سناي آمريكا نتيجه گيري كرده است كه وزارت خزانه داري دولت باراك اوباما، رئيس جمهور قبلي آمريكا، با صدور يك مجوز موقت اما "مخفيانه" سعي داشت به ايران اجازه دهد ميلياردها ريال عماني كه در بانك مسقط ذخيره كرده بود را به دلار و در نهايت به يورو تبديل كند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بي بي سي، آن طرح به دليل خودداري بانك هاي آمريكايي از معامله با ايران شكست خورد هرچند گفته مي شود ايران در نهايت امكان استفاده از آن پول را - به ارزش ۵ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار - از راه هاي ديگر پيدا كرد.

در گزارش اعضاي جمهوري خواه كميته فرعي سنا آمده است كه مجوز دولت اوباما غيرقانوني نبود اما از آنچه دولت وقت آمريكا گفته بود در قبال برجام (توافق اتمي ايران و قدرت ها) انجام مي دهد فراتر مي رفت.

گزارش مي گويد اين طرح بر خلاف اظهارنظرهاي متعدد مقام‌هاي دولت اوباما بوده كه مي‌گفتند به‌هيچ‌وجه به ايران اجازه نمي‌دهند به نظام مالي آمريكا دسترسي يابد.

براساس گزارشي كه كميته فرعي سنا روز چهارشنبه از تحقيقاتش منتشر كرد، وزارت دارايي دولت اوباما در فوريه ۲۰۱۶ يك مجوز صادر كرده بود "كه هيچ‌وقت درباره‌اش اطلاع‌رساني نكرده" و طبق آن به ايران اجازه مي‌داد مبلغ معادل ۵.۷ ميليارد دلار كه در يك بانك عمان داشت، ابتدا به دلار و بعد به يورو تبديل كند.

اين گزارش مي‌گويد اين اقدام دولت اوباما ناكام ماند چون هيچ بانك آمريكايي حاضر نشد از بيم گرفتار شدن در دام تحريم ها در آن مشاركت كند. براين اساس دولت اوباما سراغ دو بانك آمريكايي رفت كه اين معامله را تسهيل كنند ولي هردو سر باز زدند.

توافق اتمي ايران و قدرت ها موسوم به برجام در ژانويه ۲۰۱۶ به اجرا در آمد اما دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا كه آن را "بدترين توافق" توصيف مي كند در روز ۸ مه تصميم به خروج از آن گرفت و گفت به تدريج تحريم هاي مربوط به برنامه اتمي ايران را از سر مي گيرد. برجام اين تحريم ها را در قبال تعليق بخش هاي حساس برنامه اتمي ايران معلق مي كرد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس راب پورتمن سناتور جمهوري خواه كه سرپرست اين كميته است چهارشنبه گفت: "دولت اوباما كنگره و مردم آمريكا را گمراه كرد چون عاجزانه به دنبال تلاش براي رسيدن به توافقي با ايران بود."

اد رويس، رئيس كميته امور خارجي مجلس نمايندگان، هم باراك اوباما را به تلاش براي "عملي مخفيانه براي فراهم كرد امكان دسترسي ايران به دلار" متهم كرد.

مقام هاي دولت اوباما در گفت و گو با خبرگزاري آسوشيتدپرس اين اتهام را رد كرده اند. آنها استدلال كرده اند كه تصميم اعطاي آن مجوز در راستاي روح توافق بود كه به ايران اجازه مي داد به ذخاير خارجي خود كه به دليل تحريم هاي آمريكا مسدود شده بود دسترسي پيدا كند.

به علاوه آنها گفتند كه دادن دسترسي موقت به بانك هاي آمريكايي براي تبديل پول معادل "دادن اجازه دسترسي به نظام مالي آمريكا" نبود.

ايران بلافاصله پس از اجراي برجام شروع به شكايت از اين مساله كرد كه از فوايد مالي برجام محروم مانده است.

اين كشور استدلال مي كرد كه تحريم هاي غيرمرتبط با برنامه اتمي از جمله حقوق بشر، تروريسم و برنامه موشكي باعث وحشت سرمايه گذاران مي شود.

براساس گزارش كميته فرعي سنا تصور مي شود ايران در نهايت راه هاي ديگري براي تبديل و استفاده از پول خود كه به صورت ريال عمان ذخير شده بود پيدا كرد.