پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مردم تاخير در اجرايي شدن قراردادهاي جديد نفتي را بر نمي‌تابند/ دستيابي به اهداف سياسي از مسير ديپلماسي نفتي
یکشنبه، 21 خرداد 1396 - 09:46 کد خبر:43708
حسيني گفت: ما فرصت يك ساله قبل از انتخاب ترامپ را به خاطر كارشكني هاي دلواپسان از دست داديم اما امروز كه شركت هاي بين المللي نگران همكاري با ايران نيستند مصلحت وزارت نفت و منافع ملي ايجاب مي كند كه هر چه زودتر قراردادها منعقد شود.

پيام نفت:

حميد حسيني عضو اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با ايلنا، با تاكيد بر لزوم اجرايي شدن هر چه سريع تر قراردادهاي جديد نفتي اظهار داشت: قطعا يكي از سياست هاي نظام در قالب اقتصاد مقاومتي ظرفيت سازي در حوزه نفت و گاز است ما براي اينكه بتوانيم در سازمان هاي بين المللي، اوپك و بازار جهاني نفت حرفي براي گفتن داشته باشيم بايد در اين بخش ظرفيت سازي كنيم و با توجه به اينكه شرايط كشور به نحوي نيست كه بتوانيم از منابع داخلي استفاده كنيم بايد از ظرفيت هاي شركت هاي بين المللي بهره ببريم همانگونه كه بسياري از اقتصادهاي بزرگ دنيا نيز به همين روش عمل مي كنند.

وي افزود: ما در قراردادهاي جديد نفتي پيش بيني كرديم كه بتوانيم از توان فني، تكنولوژي و دانش شركت هاي بين المللي استفاده كنيم و هم سرمايه آنها را بكار بگيريم و آنها در قراردادهاي بلند مدت در ميادين نفت و گاز ما حضور داشته باشند و قطعا اين ديپلماسي اقتصادي به ديپلماسي سياسي و ارتباطات بين الملل كشور كمك مي كند.

حسيني تصريح كرد: در طول جنگ، عراق كه اغلب نقاط حساس كشور را بمباران مي كرد هيچوقت پالايشگاه بندرعباس كه توسط ايتاليايي ها در حال ساخت بود، حمله اي صورت نگرفت. بنا بر اين اصولا حضور شركت هاي بين المللي در هر كشوري كمك مي كند كه روابط اقتصادي گسترش پيدا كند و از تحريم و جنگ نيز جلوگيري مي كند.

وي تاكيد كرد: قرارداد با شركت هاي بزرگ نفتي دنيا استراتژي درستي است ضمن اينكه ما نه تنها با شركت هاي بين المللي بلكه با كشورهاي همسايه هم بايد روابط اقتصادي مان بايد باشد كه به همديگر احساس نياز كنيم واگر هم بخواهيم  به خاطر منافع اقتصادي نتوانيم روابط را به چالش بكشانيم.

عضو اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه بايد از همه ابزارهاي اقتصادي در جهت اهداف سياسي استفاده كنيم، بيان كرد: ما هم بعد از برجام توانستيم با حضور در بازارهاي بين المللي و گسترش همكاري تجاري با كشورها در جهت حل مشكلات تحريم ها گام برداريم و كم كم زنجيره تحريم سست شود تا اقتصاد كشور نفس بكشد اكنون نيز بايد از اين فرصت به درستي بهره برداري كنيم.

وي ادامه داد: ما فرصت يك ساله قبل از انتخاب ترامپ را به خاطر كارشكني هاي دلواپسان براي اجرايي شدن قراردادهاي جديد نفتي از دست داديم اما امروز كه تحريم ها لغو شده و شركت هاي بين المللي نگران همكاري با ايران نيستند مصلحت وزارت نفت و منافع ملي ايجاب مي كند كه دوباره مذاكرات انجام شده و هر چه زودتر قراردادها منعقد شود.

حسيني تاكيد كرد: مردم در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم تعامل با دنيا، افزايش توليد و گسترش همكاري با دنيا را انتخاب كردند بنا بر اين انعقاد قرارداد با شركت هاي بزرگ نفتي تكليف است و دولت بايد آن را به عنوان وظايف اصلي خود بداند و عمل به قولي را كه به مردم داده به تاخير نيندازد.

وي خاطرنشان كرد: منافع انعقاد قرارداد با شركت هاي بين المللي علاوه بر حذف دلال ها ما را صاحب دانش فني مي كند كه بسيار ارزشمند است. ما 10 فاز پارس جنوبي را با كمك شركت هاي بزرگ بين المللي توسعه داديم و از تجربه اي كه در همكاري با اين كشور ها بدست آورديم توانستيم بقيه فازها را خودمان توسعه دهيم، در پتروشيمي نيز از تجربه اي كه با شركتهاي بزرگ بين المللي كسب كرديم توانستيم همه طرح هاي نيمه تمام را به پايان برسانيم در حالي كه قبلا اين تجربه را نداشتيم اكنون نيز بايد به دانشي دست يابيم كه در صدور خدمات فني و مهندسي، اجراي پروژه هاي آينده و افزايش ظرفيت فني و مهندسي كشور بهره ببريم.