پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تاثير تنش ميان اعراب بر بازار ال‌ ان‌ جي/ لزوم تك صدايي در سياست خارجي براي ورود به تجارت جهاني گاز
شنبه، 20 خرداد 1396 - 09:21 کد خبر:43693
خاقاني گفت: در سياست خارجي بهتر است يك صدا از ايران بيرون برود تا كساني كه مي خواهند وارد مذاكره شوند و ريسك سرمايه گذاري در پروژه هاي سرمايه بر مثل ال ان جي را بپذيرند بدانند با چه كسي طرفند.

پيام نفت:

محمود خاقاني، كارشناس بين‌المللي نفت در گفت‌وگو با ايلنا درباره ماجراي تنش بين كشورهاي عرب منطقه با قطر و بازار نفت اظهار داشت: اين تنش ها در كوتاه مدت تاثيري بر بازار نفت ندارد بايد صبر كنيم ببينيم نتيجه ميانجيگري ها به كجا مي رسد.

او افزود: نكته مهم اينكه آشكار شدن ماجراي اختلاف با قطر به رهبري عربستان بعد از ماجراي حمله تروريستي در لندن بود بنابراين بسياري از صاحبنظران با دقت و ترديد به موضوع نگاه مي كنند و اعتقاد دارند كه به سرعت نبايد وارد نتيجه گيري شد. 

خاقاني تصريح كرد: قطر مركز بزرگترين پايگاه نظامي امريكا است و از سويي مي بينيم كه در طول جنگي كه امريكا در خليج فاريس براي بازپس گيري كويت از صدام و حمله به عراق راه انداخت از ستاد فرماندهي كه سالهاي پيش در قطر به طور سري راه انداخته بود استفاده كرد بنا بر اين ماجراي اعراب و قطر و مواضع امريكا فعلا مبهم است و اينكه ترامپ از عربستان در مقابله با قطر حمايت كرده مورد سوال است و بايد گفت كه يك بازي خاص سياسي است.

او در ادامه با اشاره به تاثير اين تنش ها در بازار نفت خاطرنشان كرد: قطر در حال حاضر 30 درصد صادرات گاز مايع را دارد اما دليل نمي شود كه بدون گاز قطر دنيا دچار بحران مي شود.

اين تحليلگر بازار انرژي گفت: اخيرا كشور استراليا  با پروژه ال ان جي وارد بازار شده بنا بر اين قطر در مقام مقايسه با سرمايه گذاري كه در صنعت ال ان جي كرده است و قيمتي كه بازار مي پردازد با مشكلات عديده مواجه است. 

او در ادامه با اشاره به ورود ايران به بازار ال ان جي اظهار داشت: ورود ايران به اين بازار سرمايه گذاري عظيمي مي خواهد  و به راحتي ميسر نيست بويژه اينكه عليرغم اظهارات رهبري مبني بر لزوم يكصدايي  در سياست خارجي مي بينيم كه مخالفت هايي در داخل كشور نسبت به جذب سرمايه گذاري خارجي وجود دارد.

خاقاني تاكيد كرد: در سياست خارجي بهتر است يك صدا از ايران بيرون برود تا كساني كه مي خواهند وارد مذاكره شوند و ريسك سرمايه گذاري در پروژه هاي سرمايه بر مثل ال ان جي را بپذيرند بدانند با چه كسي طرفند اما مي بينيم كه به اين موضوع توجه نمي شود و برخي اظهار نظرهاي غير قابل قبول مطرح مي كنند و اين كارشكني ها در حالي است كه ورود به تجارت و صادرات گاز و ال ان جي سرمايه خارجي و تعامل با دنيا را مي طلبد.