پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تركيه در قطر نيروي رزمي مستقر مي‌كند
پنجشنبه، 18 خرداد 1396 - 09:40 کد خبر:43647
پارلمان تركيه با اصرار حزب حاكم عدالت و توسعه، دو توافقنامه نظامي با قطر را تاييد كرد كه اجازه اعزام نيرو به قطر را به آنكارا مي‌دهد.

پيام نفت:

ارتش تركيه

به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه الجزيره، بر اساس اين توافقنامه‌ها كه با درخواست فوري دولت تركيه و تاييد 240 نماينده تصويب شد، ارتش تركيه مي تواند به قطر نيروي رزمي اعزام كند.

بر اين اساس همچنين قرار شده دولت تركيه در قطر يك پايگاه نظامي ايجاد كند و علاوه بر استقرار نيروي رزمي در اين پايگاه، به آموزش ارتش قطر نيز بپردازد.

تصويب با فوريت اين توافقنامه‌ها كه در واقع كار تنظيم و تهيه آنها به سال 2014 و 2015 بر مي‌گردد در پي تنش‌هاي اخير ميان قطر و برخي كشورهاي عربي به ويژه عربستان و امارات بر مي‌گردد كه زمزمه‌هاي احتمال حمله نظامي به قطر براي تغيير خاندان حاكم اين كشور نيز از آن به گوش مي‌رسد.

بر اساس توافق نظامي مشترك ميان قطر و تركيه تعداد نيروهاي اعزامي به قطر را ارتش تركيه مشخص خواهد كرد و مدت زمان ماندن آنها در اين كشور كوچك حاشيه خليج فارس نيز بر عهده تركيه خواهد بود.

قطر و تركيه كه هر دو از حاميان سرسخت جريان اخوان المسلمين هستند مواضع مشتركي درباره برخي مسائل منطقه‌اي از جمله درگيري‌هاي ليبي، تنش‌ها در مصر و تحولات سوريه دارند.

انتهاي پيام