پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : نقشه عربستان براي ساخت پالايشگاه در ايالات متحده
سه شنبه، 16 خرداد 1396 - 11:47 کد خبر:43620
صادرات نفت ال ان جي از سوي ايالات متحده جنبه سمبليك دارد كه بگويد امريكا در بازار نفت و گاز تعيين كننده اصلي هستند.

پيام نفت:

محمود خاقاني كارشناس بين‌المللي انرژي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به تمديد توافق كاهش سقف توليد به مدت 9 ماه اظهار داشت: اكنون اوپك بيشتر به جايگاهي براي نمايش سياسي كشورها تبديل شده تا كشورهايي نظير عربستان بگويند كه در جهان تاثيرگذارند و روسيه هم از اين فرصت براي مقابله با تحريم ها بهره برداري تاكتيكي مي كند.

وي با بيان اينكه امروز دوران نفت به پايان رسيده است، افزود:  وقتي همه جهان پر از ذغال سنگ بود، چرچيل با يك تصميم استراتژيك، سوخت ذغالسنگ تمام كشتي‌هاي جنگي را به نفت تغيير داد امروز نيز با پيشرفت تكنولوژي در توليد نفت و گاز نامتعارف و شيل اويل و شيل گس تا حدود زيادي مشتري نفت و گاز متعارف كم شده است.

 خاقاني تصريح كرد: از تدابير اعضاي اوپك كاهش هزينه توليد نفت و گاز است اما در ايران به دليل مديريت بدي كه در گذشته اعمال شد هنوز هزينه ها بالا است اما هزينه توليد دركشوري مثل آمريكا پايين آمده است.

به گفته وي با توجه به افزايش هزينه هاي عربستان در خريد اسلحه و ساخت پالايشگاه در امريكا پيش بيني مي شود كه اين كشور به توافق كاهش سقف توليد پايبند نماند و به طور مخفيانه توليد بيشتري داشته باشد. مثلا  مي‌تواند بگويد به پالايشگاه خودم در امريكا نفت ارسال مي كنم و به اين ترتيب با افزايش عرضه نسبت به تقاضا احتمال كاهش قيمت ها وجود دارد.

اين تحليلگر انرژي با اشاره به توليد امريكا از شيل اويل‌ها گفت: آمريكا مقداري از توليد خود از نفت غيرمتعارف را به اروپا مي فرستد اما در واقع صادرات نفت ال ان جي از سوي ايالات متحده جنبه سمبليك دارد كه بگويد امريكا در بازار نفت و گاز تعيين كننده اصلي هستند. بنابراين در زمان اوباما اينگونه برنامه ريزي كردند تا بتوانند سردمدار بازار نفت و قيمت آن باشند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: اكنون نيز وقتي مي بينيم كه عربستان اقدام به خريد اسلحه و ساخت پالايشگاه در امريكا مي كند تنها به اين دليل است كه حكومتش پابرجا بماند و با ايجاد جو ايران هراسي و ايجاد تجاهل نزد افكار عمومي كشور خود، ناوهاي امريكايي را با التماس در منطقه نگاه مي دارد.