پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : جايگاه عربستان در اوپك تضعيف مي شود
سه شنبه، 16 خرداد 1396 - 09:54 کد خبر:43614
نماينده پيشين ايران در اوپك معتقد است كه فشار كشورهاي عربي بر قطر در حال حاضر تاثير چنداني بر بازارهاي انرژي ندارد.

پيام نفت:
 


به گزارش خبرگزاري ميزان، محمدعلي خطيبي، نماينده پيشين ايران در اوپك، اظهار كرد كه تنش ميان عربستان و برخي از كشورهاي عربي با قطر مي تواند موجب كمرنگ شدن جايگاه عربستان در اوپك شود.

خطيبي عنوان كرد كه به طور معمول اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) سه دسته هستند: "اين كشورها يا قيمت خواه هستند مانند ايران، ونزوئلا و الجزاير، يا طرفدار سهم بازارند مانند عربستان و كويت، و يا بيطرف يا ميانه هستند."

وي ادامه داد: "تنش ميان قطر و عربستان موجب خروج قطر از گروه كشورهايي مي شود كه به دنبال سهم بازارند، اما بايد ديد كه در آينده قطر به سمت گروه طرفدار قيمت تمايل پيدا مي كند و يا روندي ميانه را پيش خواهد گرفت."

خطيبي تاكيد كرد: "در هر صورت يك كشور از گروه عربستان خارج مي شود و اين موجب تضعيف جايگاه عربستان در اوپك خواهد شد."

نماينده پيشين كشورمان در اوپك، افزود: "بايد توجه كرد كه در صورتيكه صادرات نفت در همين سطح باقي بماند، تنش قطر به دليل سطح توليد بسيار كم اين كشور تاثيري بر بازارها نخواهد داشت."

وي در پاسخ به اينكه آيا عرضه نفت و گاز قطر دچار اختلال خواهد شد يا خير اظهار كرد: "در سطح كنوني بعيد است كه عرضه نفت و گاز قطر دچار مشكل شود، اما تنش عميق تر شود و به درگيري بيانجامد به طور حتم توليد و صادرات نفت و گاز قطر دچار اختلال خواهد شد."

خطيبي عنوان كرد: "هم اكنون اين تنش موجب ايجاد بار رواني شده است و هيچ اثر فيزيكي از ايجاد اختلال در توليد و صادرات نفت و گاز قطر به چشم نمي خورد. اثر رواني مشاهده شده در بازار موجب تغيير اندك قيمت ها شده است. اما تا زمانيكه عرضه نفت و به ويژه گاز قطر مختل نشود، بعيد است كه بازارها تحت تاثير اين تنش قرار گيرند."

توليد روزانه نفت قطر در حدود 600 هزار بشكه است. به گزارش اطلعات انرژي آمريكا (EIA) اين كشور در سال 2014 ميلادي از محل صادرات نفت 38 ميليارد دلار درآمد كسب كرد.

قطر با صادرات 4.3 تريليون فوت مكعب گاز در سال 2014 ميلادي، بزرگترين صادركننده گاز در جهان است بطوريكه 32 درصد از سهم بازار گاز در جهان را در اختيار دارد. ظرفيت صادرات LNG اين كشور 77 ميليون تن در سال است.

انتهاي پيام/