پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مزيت‌هاي بالاي توليد انرژي خورشيدي در كشور در مقايسه با كشورهاي پيشرو
سه شنبه، 16 خرداد 1396 - 09:44 کد خبر:43595
پيام نفت:

مدير كل دفتر آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت نيرو از مزيت‌هاي بالاي توليد انرژي خورشيدي در كشور در مقايسه با كشورهاي پيشرو در اين عرصه خبر داد و گفت: وزارت نيرو برنامه‌هاي جدي براي اين حوزه دارد.


مزيت‌هاي بالاي توليد انرژي خورشيدي در كشور در مقايسه با كشورهاي پيشروبه گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسين بنكداري اظهار داشت : همزمان با طرح هاي توليد انرژي پراكنده ، طرح هاي توسعه فناوري انرژي خورشيدي هم در دستور كار است.

وي گفت : ظرفيت توليد برق از انرژي خورشيدي در دنيا به 220 هزار مگاوات  معادل سه برابر كل ظرفيت نيروگاهي ايران مي رسد.

بنكداري تاكيد كرد : سهم ايران خيلي كم است هر چند بالاترين مزيت ها را در مقايسه با كشورهاي پيشرو در اين عرصه مانند المان داريم و براي نمونه پايين ترين زمان تابش روزانه خورشيد در ايران بيشتر از بالاترين ميزان در المان است و در ايران همچنين 300 روز افتابي در سال داريم.

وي گفت : ايران در بين مدارهاي 25 تا 40 درجه عرض شمالي قرار گرفته است و در منطقه اي واقع شده كه به لحاظ دريافت انرژي خورشيدي در بين نقاط جهان در بالاترين رده ها قرار دارد.

ميزان تابش انرژي خورشيدي در ايران بين 800 تا 2200 كيلووات ساعت بر مترمربع براورد شده كه البته بالاتر از ميزان متوسط جهاني است. در ايران به طور ميانگين سالانه بيش از 280 روز آفتابي گزارش شده  كه بسيار قابل توجه است. 

مدير كل دفتر آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت نيرو اعلام كرد: علاقه مندان براي نصب سلول هاي خورشيدي براي توليد برق مي توانند به شركت هاي توزيع برق مراجعه و از تسهيلات و وام اين بخش استفاده كنند.

وي تاكيد كرد : اين شركت ها همچنين موظف شده اند مازاد برق توليدي اين بخش را از مشتركان خريداري كنند كه فرصت خوبي براي سرمايه گذاري محسوب مي شود.

بنكداري گفت : براورد مي شود اگر يك درصد انرژي خورشيدي كه در صحراها مي تابد به برق تبديل شود مي تواند نياز انرژي برق همه جهان را تأمين كند و ايران نيز در كمربند تابش خورشيد قرار دارد.

وي افزود : تابش خورشيد در كشور ما سالي 300 روز است كه 90 درصد وسعت كشور را شامل مي شود و متوسط تابش خورشيد 5 كيلووات ساعت بر مترمربع در روز است.

بنكداري گفت: وزارت نيرو اهتمام جدي در اين عرصه دارد و قرار است مركز توسعه فناوري انرژي خورشيدي  ايجاد شود.

ايران روي كمربند خورشيدي است و در بيشتر مناطق كشور بيش از 70 درصد قابليت استحصال انرژي خورشيدي وجود دارد و شرق كشور هم قطب انرژي خورشيدي شناخته شده است.

هم اكنون در كشور ما صفحات خورشيدي يا همان پنل هاي فتوولتاييك در روستاهاي دورافتاده و مناطق سخت گذر كه امكان برق رساني از طريق شبكه سراسري اقتصادي نيست ، استفاده مي شود.

300 خانوار روستايي از طريق صفحات خورشيدي برق دار شده است.

در منازل مسكوني شهرها نيز امكان استفاده از اين نيروگاه هاي كوچك به ظرفيت يك تا 12 كيلووات ساعت وجود دارد كه بايد در پشت بام يا حياط خانه نصب شود.

كارشناسان معتقدند وضع ايران از لحاظ منابع انرژي تجديدپذير و خورشيدي بسيار غني تر از منابع نفتي است و پيشرفت هاي خوبي در عرصه توليد انرژي از اين منابع خدادادي دارد. 

انرژي خورشيدي مادر همه انرژي هاي تجديدپذير محسوب مي شود و فقط انرژي امواج دريا تحت تأثير ماه ايجاد مي شود و انرژي زمين گرمايي هم سهم زمين است.

بقيه انواع انرژي هاي تجديد پذير به طور مستقيم يا غيرمستقيم تحت تأثير تابش خورشيد قرار دارد.  
انرژي تجديد پذير شامل مواردي است كه بطور مستمر و بدون دخالت انسان ايجاد مي شود. 

برخي كشورها مانند ايسلند و نيوزيلند همه انرژي هاي مورد نياز خود را از منابع تجديد پذير تأمين مي كنند و كشورهاي پيشرفته هم در اين مسير به شدت تلاش مي كنند و در برخي كشورها استفاده از آبگرمكن خورشيدي تقريبا اجباري است. 

برق توليدي از اين صفحات خورشيدي به شبكه برق منزل متصل مي شود و بخشي از برق مورد نياز خانواده شهري از نيروگاه كوچك خورشيدي تامين خواهد شد و به همان اندازه از شبكه برق سراسري خودكفا مي شود.

صرفه جويي در مصرف انرژي، حفظ محيط زيست و كاهش انتشار كربن، استفاده از سرمايه هاي كوچك، دفاع غيرعامل براي مناطق مسكوني در زمان حوادث مانند زلزله، سيل و فروش مازاد مصرف به شبكه سراسري از مزيت هاي استفاده از پنل هاي خورشيدي است.

در اغلب كشورهاي اروپايي و كشورهاي پيشرفته هم اكنون از اين صفحات خورشيدي استفاده مي كنند و ايران نيز بايد به اين سمت پيش برود تا هر خانه اي برق مورد نياز خودش را توليد كند.

در 90 درصد كشور به جز مناطق شمالي امكان استفاده از پنل هاي خورشيدي وجود دارد.
آلمان، اسپانيا، انگليس، ايتاليا، آمريكا، چين، استراليا كشورهاي پيشرو در استفاده از پنل هاي خورشيدي هستند.

بنابراين گزارش در برنامه پنجم توسعه قرار است 5 هزار مگاوات از انرژي هاي تجديدشونده استفاده شود و هم اكنون بيش از 300 ميليون كيلووات ساعت برق از نيروگاه هاي برق تجديدشونده توليد و وارد شبكه مي شود.

در برنامه پنجم توسعه بيش از هزار مگاوات از نيروگاه هاي تجديدپذير را بخش دولتي و بقيه را بخش خصوصي بايد تاسيس كند.