پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ساخت اولين نيروگاه سيار خاورميانه در ايران
چهارشنبه، 10 خرداد 1396 - 09:00 کد خبر:43567
نيروگاه‌ 25 مگاواتي سيّار گروه مپنا براي نخستين بار در منطقه خاورميانه و كشور ساخته شد و به بهره‌برداري رسيد.

پيام نفت:

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از شركت مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران (مپنا)،‌ نيروگاه 25 مگاواتي سيّار نوشهر و بهشهر، به عنوان محصول جديد گروه مپنا با شبكه سراسري سنكرون شدند.
سنكرون به معني وصل دو شبكه كاملا مجزا به شيوه اي است كه هيچ نوع شدت جريان ضربه اي قابل ملاحظه ايجاد نشود.
نيروگاه 25 مگاواتي سيار نوشهر، ساعت 10 و 42 دقيقه صبح ديروز (نهم خرداد) به شبكه سراسري برق كشور پيوست. پيش‌تر و در رويدادي مشابه، نيروگاه سيار 25 مگاواتي بهشهر نيز صبح اول خرداد ماه با شبكه سنكرون شده بود.
نيروگاه 25 مگاواتي سيار گروه مپنا از توان آماده‌سازي، نصب و راه‌اندازي سريع به منظور توليد برق در مدت كمتر از سه ماه برخوردار است. اين نيروگاه در اوج مصرف، در كمتر از 25 دقيقه وارد مدار ‌شده و قابليت كاركرد با هر دو سوخت گاز و گازوييل را دارا است.
واحدهاي توليد برق سيّار به مولدهايي اطلاق مي شوند كه از قابليت حمل و انتقال برخوردار بوده، علاوه بر آن تجهيزات اصلي مورد نياز بر روي چهار شاسي و مجهز به تمام سيستم هاي كنترلي از پيش نصب شده، به گونه‌اي كه در زمان ورود به سايت نيروگاه و پس از اتصال به گاز يا تزريق سوخت، آماده استارت باشند.
در مناطقي كه تقاضا براي مصرف برق بيش از ظرفيت توليد برق در دسترس است، نياز به اتخاذ تمهيداتي براي اعمال مديريت جريان و بار روي شبكه در زمان اوج تقاضا در اوج مصرف وجود دارد. يكي از راه‌حل‌هاي عملي براي مديريت بار شبكه در اوج ساعات مصرف (پيك بار)، استفاده از توربين هاي گازي سيّار است؛ زيرا اين نوع نيروگاه به طور معمول در طول دوره اوج تقاضا، براي جلوگيري از قطع برق، تنها به مدت چند ساعت در روز كار مي كند.
در حالتي ديگر كه ميزان تزريق بار به يك شهر يا منطقه توسط خطوط انتقال ناكافي و يا ناكارآمد باشد، يك شركت توليدي صنعتي، يك شهرك مسكوني يا حتي يك شهر ممكن است براي جلوگيري از بروز خاموشي، به انرژي الكتريكي اضافي در يك مكان خاص نياز داشته باشد. در چنين شرايطي، شركت توزيع براي تامين نياز برق مورد نياز و تزريق آن به طور مستقيم به شبكة توزيعِ ولتاژِ متوسطِ محلي و يا شبكه هاي ولتاژ بالا، به نيروگاه سيّار به عنوان راه‌حلي براي اين معضل فكر كند.
بر اساس اين گزارش، بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي سيار به دليل حمل و نقل آسان و قابليت نصب و راه‌اندازي سريع، در بسياري از كشورها متداول است. اين نيروگاه‌ها راهكاري مهم‌ و سريع‌ براي تامين برق در مناطقِ نيازمند به تأمين فوري انرژي الكتريكي محسوب مي‌شود. فضاي محدود مورد نياز از ديگر مزاياي بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي سيار است كه انعطاف‌پذيري بيشتري در انتخاب ساختگاه نيروگاه فراهم مي‌كند.
نيروگاه سيار مپنا كه به توربين گازي 25 مگاواتي MGT-30 مجهز است، از مجموع چهار شاسي قابل حمل تشكيل شده كه تجهيزات بلوك نيروي نيروگاه را روي خود جاي داده ‌است.
 

 

 

انتهاي پيام /*