پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : نفت فروختن هم هنر مي خواهد و هم عرضه
شنبه، 23 اردیبهشت 1396 - 08:52 کد خبر:43357
بديهي است كه در هر برنامه ريزي براي ايجاد اشتغال و رونق بايستي نفت يكي از محورهاي اصلي باشد، حذف عامل نفت و كوچك شمردن آن در اقتصاد ايران امري نابخردانه است لكن سوق دادن صد در صد منابع ناشي از آن به عمران و توليد مسيري است كه بطور جد بايد دنبال شود.

پيام نفت:

ايران عضو اصلي و فعال در اوپك هست، برخي فراموش كرده اند كه آنچه نگراني اقتصاددانان مديران كشور را در طول سال هاي متمادي در پي داشته نحوه مصرف منابع ناشي از فروش نفت است، نه نفروختن آن.
انگار اين عده قانون را نخوانده اند! چطور مي شود شرمنده بيكار نشد؟ چطور مي شود اين همه شغل وعده داده شده را ايجاد كرد؟ مگر نه اينكه ميليون ها نفر بطور مستقيم و غير مستقيم در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي مشغول بكار هستند؟
مگر نه اينكه براي ايجاد هر شغلي، مشاغل قبلي ابتدا بايد تثبيت شوند؟ مگر نه اين است كه مطابق قانون ٣٠ درصد از فروش نفت مستقيما وارد صندوق توسعه ملي شده و صرفا در راستاي توليد مصرف مي شود و اكنون بسياري از واحدهاي كوچك و بزرگ توليدي از اين تسهيلات بهره مند شده و تعداد زيادي در اين پروژه ها مشغول هستند.
فقط در استان كوچك ايلام در اين چند سال بيش از ١.٥ ميليارد دلار حدود ٦٠ هزار ميليارد ريال در پروژه هاي مختلف صنعتي و كشاورزي استفاده شده است.
مطابق قانون سه درصد از اين منابع به استان هاي محروم و نفت خيز تعلق مي گيرد كه هر ساله تعداد زيادي از پروژه هاي عمراني در اين استان ها از اين محل تامين اعتبار مي شوند.
علاوه بر اين، اعتبارات عمراني در اختيار وزارت نفت، تامين منابع مالي يارانه ها كه برخي وعده افزايش آن را داده اند(!؟!) و ده ها مسير ديگر كه بوسيله منابع ناشي از صادرات نفت تامين مي شود، همچنين بخش عمده اي از عرضه ارز كشور از اين محل انجام مي شود.
آنچه دغدغه صاحبنظران و برنامه نويسان كشور بوده كاهش دسترسي بودجه هزينه اي دولت از محل اين منابع است كه با نگاهي ساده به عملكرد تركيب بودجه هزينه اي دولت در سنوات گذشته اين وابستگي كاهش يافته است و صد البته بطور مستمر تا استقلال كامل بودجه هزينه اي دولت از نفت تداوم يابد.
در عجبم كه اين همه وعده واهي از جمله، ايجاد ٥ ميليون شغل كه بعضا مستقيما به حوزه نفت اشاره مي شود و يا وعده شرمنده نشدن تمام افراد بيكار، چگونه با كنار گذاشتن مهمترين مزيت نسبي كشور ميسور است؟
مگر شاهد فروش نرفتن نفت و برگشت سخت و توام با فساد منابع آن به شكل حداقل دو قرن پيش (تهاتر) نبوده ايم؟ كه در نتيجه آن سبد تمام خانوارهاي كشور متلاطم و لاغر و بعضا فاقد برخي اقلام اصلي گرديد، اكثر پروژه هاي توليدي و زيربنايي با ركود مواجه شدند و تخصيص اعتبارات عمراني ناشي از نفت به حداقل رسيد و بسياري از فعالان اين صنعت بيكار شدند.
چرا انتخابات اين عده را دچار فراموشي كرده است؟ چرا نتيجه زحمات و تلاش هاي مديران و فعالان صنعت نفت چنين مورد بي مهري قرار مي گيرد؟
چرا بايد رشد اقتصادي ناشي از نفت را بديهي و غير قابل توجه و كم اهميت دانست؟ هر چند كه مي بايست رشد ساير بخش ها نيز سرعت گيرد وليكن رشد بالاي هفت درصد سال ٩٥ كه بخش عمده آن بدليل افزايش توليد و صادرات نفت و ميعانات است كه خود ناشي از ايفاي نقش مقتدرانه ديپلماسي اقتصادي و نقش محوري وزراي نفت و خارجه است.
اكنون كه بعد از رشد منفي اقتصاد و فروش سخت و حداقلي نفت، اقتصاد ايران رشد مثبت را تجربه كرده است، رقباي انتخاباتي ديواري كوتاه تر از رشد توليد نفت پيدا نكرده اند و اين دستاورد بزرگ را كوچك مي شمرند.
يقينا تداوم كاهش فروش نفت نه تنها حوزه عمران كشور را متوقف مي ساخت، بلكه نظام پرداخت ها را بيش از پيش به هم مي ريخت.
بديهي است كه در هر برنامه ريزي براي ايجاد اشتغال و رونق بايستي نفت يكي از محورهاي اصلي باشد، حذف عامل نفت و كوچك شمردن آن در اقتصاد ايران امري نابخردانه است لكن سوق دادن صد در صد منابع ناشي از آن به عمران و توليد مسيري است كه بطور جد بايد دنبال شود.
مگر مي شود نفت را ناديده گرفت!
اي كاش نامزدهاي محترم بجاي اينكه تمام وقت تبليغات خود را صرف زير سوال بردن عملكرد دولت مي كنند هر كدام در دو خط و يا در دو دقيقه براي مردم توضيح بدهند كه اين همه وعده ها را چگونه و به چه روش هايي مي خواهند عملي كنند!
چگونه مي خواهند در كمترين زمان گرد و غبار را از بين ببرند، چگونه مي خواهند واحدهاي تعطيل را كه يا تكنولوژي فرسوده دارند يا شديدا بدهكار بانك ها هستند و تاكنون نتوانسته اند عليرغم همراهي دولت فعال شوند، احيا كنند؟ چگونه بيكاري را از بين مي برند؟ چگونه صادرات را چند برابر مي كنند؟ چگونه يارانه را چند برابر مي كنند؟ و هزاران چگونه ديگر.
با فرض اينكه همه اينها در يك سال عملي باشند خوب است مردم بدانند چگونه اين اتفاقات كه كشور را به مدينه فاضله مي رساند، رخ خواهند داد ؟ بفرمايند براي تحقق هر برنامه از كدام بخش مي خواهند بزنند؟ متاسفانه عليرغم نزديك شدن به ايام پاياني زمان تبليغات، هنوز هيچ برنامه عملي بجز عناوين كلي كه بيشتر به معجزه شبيه هستند توسط نامزدها ارايه نشده است.
يقينا چنين شعارها و وعده هاي غير عملي براي مردم قابل هضم نخواهد بود.
ساختن كليد واژه هاي من درآوردي از قبيل؛ نمي شود، نمي توانيم و نداريم و القاي آنها به دولت پذيرفتني نيست، نگاه دولت واقع بينانه است و آنچه را كه اشاره مي كنند عدم تحقق شعارهايي كذايي است نه چيز ديگر.
دولت در عمل اثبات كرده است كه هم مي تواند هم اراده قوي در انجام برنامه هاي معقول و عملي دارد كه نتايج آن بهبود وضعيت اقتصادي اجتماعي كشور از جمله رشد اقتصادي مثبت، تراز تجاري مثبت ، آرامش مستمر اقتصاد، ارتقاي بالاي شاخص هاي سلامت، كاهش شديد تورم و .... است.
عليرغم توضيحات مستمر علمي و مستدل در خصوص علت ارجحيت تورم بر بيكاري در مجامع مختلف، برخي براي ناديده گرفتن دستاورد بزرگ تك رقمي شدن تورم، هزينه اين كار را تعميق ركود قلمداد مي كنند.
مگر ركود و بيكاري با افزايش توليد از بين نمي رود؟ آخر كدام توليد كننده عاقلي در شرايط تورم فزاينده بالاي ٤٠ درصدي سرمايه خود را از بخش دارايي هاي غير توليدي به بخش توليد مي آورد؟
كدام نانوايي عاقل آرد خود را خمير كرده و در تنور بالاي ٤٠ درجه مي اندازد؟ مگر يادمان رفته است همان بيكاران روز به روز بدهكارتر نيز مي شدند و با آن حداقل معيشت (يارانه) سبد كوچكتر و كوچكتري را به خانه مي آوردند؟
رونق اقتصادي جز با مشاركت صاحبان سرمايه عملي نيست و بهبود مشاركت صرفا در گرو ثبات و آرامش اقتصادي است كه از دستاوردهاي دولت در اين چند ساله است.
ايجاد ثبات و آرامش اقتصادي يك هفته اي ايجاد نمي شود، بلكه فعالان اقتصادي بايد اطمينان يابند كه اين ثبات حاصله تداوم نيز دارد.
در اين صورت است كه ميل به سرمايه گذاري شكل مي گيرد و سرمايه از بخش غير مولد اقتصاد به بخش مولد اقتصاد جريان پيدا مي كند و اين فرايند ٣ تا ٧ سال طول خواهد كشيد.
همچنين علاوه بر ايجاد ثبات و تسهيل ساير شرايط، حفظ كرامت صاحبان سرمايه نيز در اين جريان ضروري است. متاسفانه شاهديم كه در اثناي تبليغات انتخاباتي به اين گروه القابي چون زالو صفت، تعلق به گروه چند درصدي زده مي شود كه با روح سرمايه گذاري سازگار نيست و اساسا كساني كه اين مطالب را عنوان مي كنند هيچ فهم درستي از توليد و سرمايه گذاري ندارند.
-----------------------------------------------------------------------------------------

حشمت اله عسگري*معاون امور هماهنگي اقتصادي استاندار و دانشيار دانشگاه ايلام

 

 

انتهاي پيام /*