پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : معافيت مالياتي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي انرژي‌هاي تجديدپذير
یکشنبه، 10 اردیبهشت 1396 - 10:53 کد خبر:43229
رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران گفت: سرمايه گذاران بخش خصوصي انرژي‌هاي تجديد پذير از 5 تا 13 سال از پرداخت ماليات معاف مي‌شوند.

پيام نفت:

به گزارش ايلنا،  " محمد خزاعي " رئيس كل سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران  با بيان اين مطلب كه سرمايه گذاران بخش خصوصي انرژي‌هاي تجديد پذير از 5 تا 13 سال از پرداخت ماليات معاف مي‌شوند، اظهار داشت: خريد تضميني 20 ساله برق توليدي از بخش خصوصي توسط وزارت نيرو يكي از مهم‌ترين بسته‌هاي تشويقي براي حضور اين بخش در عرصه توليد خواهد بود.

وي افزود: براساس معافيت‌هاي مالياتي كه در ماده 132 قانون ماليات‌هاي كشور وجود دارد، شركت‌هاي سرمايه گذاري بخش خصوصي بسته به اينكه در چه نقطه اي از كشور در بخش انرژي‌هاي تجديد پذير سرمايه گذاري مي‌كنند، مي‌توانند بين 5 تا 13 سال از معافيت مالياتي برخوردار شوند.

محمد خزاعي با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بين وزارت نيرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس اين تفاهم نامه سامانه بهينه يابي ايجاد شده كه يكي از كمك‌هاي آن سرمايه گذاري در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير است.

وي ادامه داد: تجهيزات و لوازمي كه براي اين حوزه استفاده مي‌شود در صورتيكه از كيفيت و بهره‌وري بالايي برخوردار باشند، با تأييد وزارت صنايع از عوارض گمركي نيز معاف خواهند بود.

رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران با اشاره به اينكه هم اينك يك گروه اقتصادي از كشورمان در آلمان بسر كمي برند كه در همين راستا گفت و گوهايي در حوزه اقتصادي در حال انجام است، افزود: با توجه به اينكه انرژي‌هاي تجديد پذير سهم مهمي را در حوزه انرژي بازي مي‌كنند، يكي از سياست‌هاي اساسي دولت نيز كاهش وابستگي به نفت و روي آوردن به منابع انرژي تجديد پذير براي تأمين انرژي و حفظ محيط زيست است.

وي با اشاره به اينكه سياست دولت اين است تا وابستگي به انرژي‌هاي فسيلي آرام آرام كاهش يابد، گفت: دولت يازدهم و همت بخش‌هاي مختلف از جمله وزارت نيرو سبب شده تا شاهد آثار خوبي در اين زمينه باشيم.

خزاعي با بيان اينكه حركت به سمت توليد انرژي از منابعي غير از منابع سوخت فسيلي گام مهمي براي كشور است و موقعيت حاصله در 3 الي 4 سال گذشته چشمگير بوده است، افزود: در دولت يازدهم 48 پروژه مهم كه براي توليد برق مورد نياز كشور از انرژي‌هاي بادي و خورشيدي و غيره با وزارت نيرو مذاكراتي داشتند، پس از تصويب طرح آن‌ها، برخي از اين طرح‌ها در همدان و اصفهان و ساير شهرها به اجرا درآمد و برخي ديگري مراحل اجرايي را طي مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه حجم پروژه‌هاي مصوب انرژي‌هاي تجديد پذير نسبت به ساير بخش‌ها از بالاترين ميزان برخوردار بوده است افزود: در اين خصوص حدود 3 ميلياردو 600 ميليون دلار پروژه به تصويب رسيده كه تعدادي از آن‌ها به بهره برداري رسيد و برخي نيز در دست اجرا است.

رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران با اشاره به اينكه در بند 3 ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه يك درصد منابع به تشويق و كمك به حوزه انرژي‌هاي تجديد پذير اختصاص يافته است افزود: هدف از اين طرح اين است تا دولت مكلف شود در توليد و كيفيت و انتقال انرژي به بخش خصوصي كمك و مساعدت كند.

وي با اشاره به اينكه يكي از دلايل پافشاري ايران بر صلح آميز بودن انرژي هسته اي در كشور اين بود كه به نيازهاي انرژي از منابع متعدد منجمله استفاده از انرژي هسته اي پاسخ دهد تاكيد كرد: ما بايستي حداقل حدود 20 هزار مگاوات برق توليد كنيم كه با تنوع بخشي به منابع توليد انرژي، و دوري از منابع فسيلي، وضعيت درخشان و اميدوار كننده اي را براي انرژي كشور در آينده رقم بزنيم.