پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : 4800 مگاوات توليد انرژي در وزارت نيرو گم شد!
سه شنبه، 29 فروردین 1396 - 09:39 کد خبر:43153
انرژي‌ نو يكي از مهم ترين مسائلي است كه كشورها براي جلوگيري از آسيب پذيري محيط زيست و هدر رفت منابع طبيعي بكار گرفته اند، البته اين موضوع هنوز در كشور ما نهادينه نشده است.

پيام نفت:
كم لطفي وزارت نيرو در حوزه توسعه انرژي‌هاي نو/ تنش اتمام انرژي و سوخت‌هاي فسيلي دير يا زود به پايان خواهند رسيد و اين موضوع سبب شد تا مسئولان همواره به دنبال انرژي‌هاي جايگزين باشند.

طبق ماده ۱۳۹ برنامه پنجم توسعه قرار بر اين شد تا به منظور ايجاد زيرساخت‌هاي توليد تجهيزات نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي و توسعه كاربرد انرژي‌هاي پاك و افزايش سهم توليد اين نوع انرژي‌ها در سبد توليد انرژي كشور، دولت مجاز است با حمايت از بخش‌هاي خصوصي و تعاوني از طريق وجوه اداره شده و يارانه سود تسهيلات، زمينه توليد تا ۵ هزار مگاوات انرژي بادي و خورشيدي در طول برنامه متناسب با تحقق توليد را فراهم سازد.

با توجه به موقعيت جغرافيايي كشور و قرار گرفتن ايران در منطقه خشك، وزارت نيرو مي‌تواند با اتخاذ تدابير مناسب در جهت استفاده از اين موهبت الهي گام بردارد، همچنين از آنجايي كه سرمايه‌گذاري در اين حوزه نيازمند صرف هزينه‌هاي كلان است لذا مي‌توان از طريق جذب منابع بخش خصوصي علاوه بر پويايي اين بخش، بر سياست‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي جامه عمل بپوشاند.

پتانسيل بالاي كشور در حوزه انرژي‌هاي نو از يك طرف و مضرات سوخت‌هاي فسيلي از جمله بالا بردن دماي كره زمين و ايجاد آلودگي‌هاي زيست محيطي باعث شد تا توسعه اين نوع انرژي‌ها در دستور كار مقامات قرار گيرد.

در همين راستا اسد الله قره خاني سخنگو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، عنوان كرد: از ۵۰۰۰ مگاوات مصوب شده انرژي‌هاي نو در برنامه پنجم توسعه تنها۲۰۰ مگاوات آن محقق شده و اين امر بيانگر كم توجهي به اين حوزه پربازده بوده و اراده لازمي از سوي وزارتخانه مربوطه انجام نشده است.

وي ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نيز رقمي حدود ۵۰۰۰ مگاوات در اين بخش هدف گذاري شده و با توجه به تأسيس نيروگاه خورشيدي در همدان طي ۲ ماه گذشته و با مشاركت سرمايه گذاران آلماني در اين بخش، مي‌توان دريافت كه اقدامات وزارت نيرو با شتاب بيشتري صورت مي‌گيرد.

قره خاني تصريح كرد: كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با همكاري دولت اقدام به تجميع سازمان بهره وري و انرژي ايران و سازمان انرژي‌هاي نو ايران كرده كه اين مهم باعث استقلال سازمان ساتبا (سازماني كه در پي تجميع اين دو ايجاد شده است) شده تا با جذب سرمايه گذاران و مشاركت بخش خصوصي در مسير توسعه اين حوزه گام بردارد.

وي با بيان اينكه توسعه اين نيروگاه‌ها نيازمند صرف هزينه‌هاي كلان است، افزود: انتظار مي‌رود تا حضور فعال بخش خصوصي منجر به تسريع اين امر شود و در آينده نزديك شاهد هدف گذاري رقمي بالاتر از ۵۰۰۰ مگاوات باشيم.

قره‌خاني با اشاره به اينكه كشورهاي پيشرفته توسعه انرژي‌هاي نو را در الويت كار خود قرار داده اند، گفت: به طور مثال كشور آلمان به منظور مقابله با آلودگي زيست محيطي، استفاده بيشتر از انرژي‌هاي نو را تا سال ۲۰۳۰ در دستور كار خود قرار داده است.

سخنگو كميسيون انرژي مجلس تصريح كرد: به‌منظور بهره‌برداري بهتر از منابع و ارز آوري بيشتر، بايد انرژي‌هاي تجديدناپذير به كشورهاي ديگر صادرشده و استفاده بيشتر از انرژي‌هاي تجديد پذير در داخل كشور در اولويت قرار گيرد.

وي در پايان با اشاره به قانون جديد مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: عوارضي را براي حوزه انرژي‌هاي نو در نظر گرفته ايم كه بر اين اساس رقمي بالغ بر ۱۲۰۰ ميليارد تومان براي اصلاح ساختاري اين بخش در نظر گرفته شده است.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان