پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ۱۳ سال فاصله ايران تا رهاشدن توليد برق از نفت و گاز
یکشنبه، 22 اسفند 1395 - 09:38 کد خبر:42925
تحقيقات دانشگاه لاپرنتا فنلاند نشان مي‌دهد كه كشورهاي خاورميانه و ايران مي توانند تا سال 2030 همه برق خود را از انرژي‌هاي تجديدپذير مثل انرژي خورشيد و انرژي باد تامين كنند.


پيام نفت:
 

نيو صدر: محققان در دانشگاه تكنولوژي لاپرنتا فنلاند در تحقيقي به اين نتيجه رسيده اند كه تا سال 2030 ميلادي ايران مي‌تواند صددرصد برق خود را از انرژي تجديد‌پذير تامين كند و اگر چنين اتفاقي رخ بدهد، هزينه هاي ايران براي تامين انرژي الكتريكي 50 تا 60 درصد كاهش پيدا مي‌كند.

بر اساس اين تحقيق ايران براي اينكه در سيستم توليد الكتريسيته خود به جاي سوخت هاي فسيلي و ديگر سوخت ها به طور كامل از انرژي تجديدپذير استفاده كند بايد فناوري‌هايي را تهيه و نصب كند كه 77 گيگاوات برق از انرژي باد، 49 گيگاوات از انرژي خورشيدي و 21 گيگاوات از آب بگيرد.

هزينه‌هاي كمتر با نصب انرژي هاي تجديد‌پذير

به طور كلي براي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، استفاده از انرژي هاي تجديد‌پذير به جاي سيستم الكتريسيته هزينه ها را براي كشورها 50 تا 60 درصد كاهش مي‌دهد، براي مثال هزينه انرژي سوخت‌هاي فسيلي براي هر مگاوات در يك ساعت 120 يورو است ولي اين هزينه براي انرژي‌هاي تجديد پذير 40 تا 60 يورو است.

كريستين برير استاد دانشگاهي كه در اين تحقيق شركت كرده در اين باره گفت: «هزينه پايين انرژي‌هاي تجديدپذير يك محرك براي رشد استاندارد هاي زندگي، اقتصاد و در نهايت صلح است.»

گفتني است ايران در زمينه تامين انرژي‌ از آب، منابع لازم را دارد، اما در رابطه با نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي به سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي نياز دارد.

استفاده نكردن از سوخت‌هاي فسيلي راه حلي براي نجات انسان

اما به جز منافع اقتصادي، استفاده از انرژي هاي تجديدپذير منافعي براي نجات آينده كره زمين دارد؛ استفاده از سوخت‌هاي فسيلي براي تامين منابع انرژي منجر به افزايش دماي كره زمين شده و اين اتفاق در حال تغيير دادن اقليم كره‌ زمين است، تغييري كه منجر به افزايش خشكسالي، سيل و ... مي شود. استفاده از منابع انرژي‌هاي تجديدپذير به جاي سوخت‌هاي فسيلي مي‌تواند راه‌حلي براي كاهش شدت گرمايش جهاني شود.

در اين تحقيق آورده شده كه «دانشمندان، آماده هستند كه منابع سوخت‌هاي فسيلي مثل نفت را كه‌ دي‌اكسيد‌كربن توليد مي‌كنند را با انرژي‌هاي تجديد‌پذير جابه‌جا كنند، در چنين سيستمي مي‌توان از سوخت‌هاي كربني هم براي توليد دارو، سوخت هواپيما‌ها و ... استفاده كرد. اين ها بخش‌هايي هستند كه به سخت‌ترين شكل مي‌توان استفاده از سوخت‌هاي كربني در آن‌ها را كاهش داد.

برير در اين رابطه گفت: «تصويري كه از اين تحقيق نشان داده شده اين است كه صنعت دي اكسيدكربن مي تواند خود را با اهدافي كه قرار است انتشار كربن در آن به صفر برسد وفق دهد. اين كار نياز به تغيير بنيادي در طرز تفكر ما نسبت به كربن دارد، اما مي‌تواند شغل هاي جديدي ايجاد كند.»

گفتني است كشورهايي مثل ايالت متحده آمريكا، بريتانيا، اسكاتلند، آلمان، كانادا، پاراگوئه، دانمارك و ... مي‌توانند بيش از 90 درصد انرژي خود را از انرژي‌هاي تجديدپذير تامين كنند.

خبرانلاين