پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : نرخ منومر استايرن در حال مذاكره است/ پالايشي‌ها آماده سوآپ باشند
یکشنبه، 19 دی 1395 - 11:18 کد خبر:42382
سليماني از مذاكره بر سر نحوه نرخ‌گذاري خوراك منومر استايرن با مجتمع‌هاي پتروشيمي خبر داد و گفت: براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در پتروشيمي تبريز در آينده افزايش سرمايه نيز پيش‌بيني شده است.

پيام نفت:
خبرگزاري فارس: نرخ منومر استايرن در حال مذاكره است/ پالايشي‌ها آماده سوآپ باشند

مدير عامل سرمايه گذاري غدير در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس از تداوم مذاكره بر سر تعيين نرخ خوراك منومر استايرن پتروشيمي تبريز بر اساس نرخ ارز آزاد و دولتي خبر داد و در عين حال با اشاره به آخرين وضعيت بنيادي شركت‌هاي بورسي اين هلدينگ، گفت: در شركت موتوژن هم اكنون موضوع واگذاري سهام از سوي سرمايه‌گذاري غدير صحت نداشته و انچه كه رخ داده تهاتر دارايي‌ها از سوي بانك تجارت با بخش خصوصي است.

غلامرضا اميري سليماني در برابر اين پرسش فارس كه آيا با توجه به اجراي پروژه خط لوله انتقال اتيلن غرب از مياندوآب به تبريز برنامه‌اي براي افزايش سرمايه در پتروشيمي تبريز دنبال خواهد شد؟ پاسخ داد: در زمان اجراي پروژه طبيعي است كه بايد بخشي از طرح به طور فاينانس و بخش ديگر از منابع سهامداران تامين شود.

در پتروشيمي تبريز نيز هم اكنون قبل از اجراي پروژه بخشي از سرمايه مورد نياز بطور علي الحساب از سوي سهامدار عمده پرداخت شده و پس از پيشرفت كار از طريق افزايش سرمايه منابع مورد نياز تامين خواهد شد.

 وي با اشاره به اجراي پروژه طرح توسعه توليد اوره و آمونياك پتروشيمي شيراز در 5 ماه اخير گفت: بطور معمول هزينه استهلاك پروژه هاي بزرگ سنگين بوده و به 100 درصد ظرفيت دست نمي‌يابد. در اين زمينه هر زمان كه پروژه به ظرفيت نهايي دست يابد علاوه بر كاهش هزينه استهلاك منجر به سودآوري خوبي نيز خواهد شد.

سليماني ادامه داد: در ماههاي اخير با افزايش قيمت محصولات پتروشيمي در بازار هاي جهاني روبرو بوده‌ايم و برخي از شركت ها حتي با تعديل هاي درآمدي نيز روبرو بوده اند و اين در حالي است كه در سال مالي قبل شرايط خوشايندي بر صنعت پتروشيمي حاكم نبود. زير با وجود بالا رفتن ظرفيت توليد از ظرفيت اسمي اما حجم و ارزش دلاري محصولات با كاهش عجيبي مواجه بود.

اين مشكلات هم اكنون در حال حل شدن بوده و در صورت تحقق مي توان انتظار تعديل‌هاي با اهميت درامدي نيز براي پتروشيمي ها از جمله "شيراز" انتظار داشت.

مدير عامل سرمايه گذاري غدير درباره امكان سوآپ نفتي براي پالايشگاه تبريز نيز گفت: چنانچه توليد بنزين براي مصرف داخلي به حدي برسد كه كه نياز داخلي تامين شود، بايد به سمت صادرات فرآورده‌هاي نفتي رفت و اين در حالي است كه اين اتفاق به زودي براي پالايشگاهها رخ خواهد داد.

سليماني ادامه داد: پالايشگاههاي كشور از جمله تبريز بايد خود را آماده كنند تا بتوانند از امكان صادرات محصولات خود برخوردار شوند، اين در حالي است كه تا زمان خريد تضميني 5 فرآورده اصلي پالايشگاهها از سوي دولت امكان صادرات وجود نخواهد داشت.

وي در مورد چشم انداز آتي بازار سرمايه گفت: به نظر مي رسد با توجه به قيمت نفت در بازار هاي جهاني و افزايش نرخ محصولات پتروشيمي و همچنين وزن با اهميت اين صنايع در بازار سهام مي‌توان به بهبود روند بورس در چشم انداز آتي اميد وار بود.

انتهاي پيام/