پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تنوع در سبد حامل‌هاي انرژي كشور ضروري است
دوشنبه، 1 شهریور 1395 - 11:29 کد خبر:41433
بايد سبد حامل‌هاي انرژي در كشور ما نيز مانند كشورهاي پيشرفته متنوع شود و با انجام اين مهم ضمن حركت به سمت اقتصاد مقاومتي در عرصه انرژي بخشي از معضل آلودگي هوا نيز رفع شود.

پيام نفت:

سبد حامل انرژي

رييس كميته سوخت هاي زيستي كارگروه بيوتكنولوژي محيط زيست ستاد توسعه زيست‌فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري بر ضرورت متنوع شدن سبد حامل‌هاي انرژي در كشور تاكيد كرد.


ميثم طباطبايي در اين باره اظهار كرد: يكي از مسائل استراتژيك در جهان مساله تامين انرژي مورد نياز جوامع است و تمامي كشورهاي جهان برحسب عوامل مختلف به برنامه‌ريزي و تامين سهم هر يك از منابع دردسترس در سبد انرژي، به منظور پاسخ به نياز خود اقدام مي‌كنند. 

وي افزود: اين عوامل شامل موقعيت جغرافيايي، ميزان بهره‌مندي از منابع زيرزميني خدادادي همچون نفت و گاز، ميزان توسعه يافتگي و نياز صنايع به انرژي مي‌شود. 

به گفته طباطبايي، نكته قابل توجه در اينجاست كه بيشتر كشورهاي جهان چه غني و چه فقير در دهه‌هاي اخير، استراتژي‌هاي خود را براي افزايش سهم منابع  تجديدپذير در سبد منابع انرژي خود تنظيم كرده‌اند.

وي تصريح كرد: يكي از اين منابع تجديدپذير انواع مختلف سوخت‌هاي زيستي است، سوخت‌هاي زيستي از اين جهت اهميت زيادي دارند كه تنها حامل‌هاي انرژي تجديدپذير مايع يا گاز هستند و پتانسيل بالقوه‌اي در جايگزيني با سوخت‌هاي فسيلي رايج مورد استفاده به خصوص در بخش حمل‌ونقل را دارا هستند.

رييس كميته سوخت‌هاي زيستي كارگروه بيوتكنولوژي محيط زيست ستاد توسعه زيست‌فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري خاطرنشان كرد: در حال حاضر، كمتر از 10 درصد از ميزان مصرف سوخت بخش حمل‌ونقل جهان را سوخت‌هاي زيستي تشكيل مي‌دهد و يكي از دلايل عمده آن عدم توانايي رقابت اين منابع انرژي با منابع فسيلي معادل خود از لحاظ قيمت تمام شده در بعضي نقاط جهان است.

وي از مهمترين دلايل اين تفاوت قيمت را عدم لحاظ هزينه‌هاي اثرات مخرب استفاده از منابع فسيلي بر محيط زيست و سلامت انسان عنوان كرد و افزود: چنانچه تمامي جوانب استفاده از اين منابع بر قيمت تمام شده آن‌ها لحاظ شود و يا از منابع تجديدپذير حمايت‌هاي لازم صورت گيرد، مي‌توان اميدوار بود كه چرخه زندگي بشر بر روي اين سفينه آبي از يك حالت ناپايدار به يك حالت پايدار تغيير يابد.

طباطبايي اظهار كرد: كارگروه بيوتكنولوژي محيط زيست (كميته سوختهاي زيستي) ستاد زيست فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و انجمن علمي سوختهاي زيستي ايران وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مراجعي هستند كه در سال‌هاي اخير تمامي تلاش خود را براي توسعه علوم مرتبط با سوختهاي زيستي و ترويج استفاده از اين سوختها در صنعت حمل‌ونقل به كار برده‌اند. 

وي خاطرنشان كرد: بايد سبد حامل‌هاي انرژي در كشور ما نيز مانند كشورهاي پيشرفته متنوع شود و با انجام اين مهم ضمن حركت به سمت اقتصاد مقاومتي در عرصه انرژي بخشي از معضل آلودگي هوا نيز رفع شود.

 

ايسنا